۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
افزایش بحران عرضه گاز در بحبوحه تحریمهای روسیه علیه اروپا
بازار گزارش می دهد؛

افزایش بحران عرضه گاز در بحبوحه تحریمهای روسیه علیه اروپا

اقدامات تحریمی مسکو علیه اروپا و توقف مسیر اصلی عرضه به اروپا توسط اوکراین، باعث افزایش قیمت ها در این قاره شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: بحران انرژی در اروپا همچنان ادامه دارد... با توجه به اینکه قاره سبز در شرایط فعلی امکان جایگزینی منابع انرژی روسیه را ندارد، به نظر می‌رسد با توجه به نیاز متقابل اقتصادی اروپا و روسیه به یکدیگر، درگیر مشکلات و چالشهای فزاینده تری خواهد شد در حالی که روسیه هم به تازگی به تحریم چند شرکت اروپایی دست زده است.

پس از اینکه در چند روز گذشته مسکو تحریم هایی را علیه شرکت های تابعه اروپایی گازپروم دولتی اعمال و اوکراین مسیر ترانزیت گاز را متوقف کرد و قیمت ها را بالا برد، فشار بر اروپا برای تضمین عرضه گاز و تامین منابع گازی جایگزین افزایش یافت.

این افزایش پس از آن رخ داد که روسیه اواخر روز چهارشنبه تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های تابعه اروپایی گازپروم، از جمله گازپروم جرمانیا، تجارت، ذخیره‌سازی و انتقال انرژی که آلمان ماه گذشته تحت قیومیت آن قرار داشت، اعمال کرد. این کشور همچنین تحریم هایی را علیه مالک بخش لهستانی خط لوله یامال_اروپا که گاز روسیه را به اروپا می رساند، وضع کرد.

بر همین اساس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرده که هیچ رابطه ای با شرکت های تحت تاثیر این موضوع وجود ندارد و آنها نمی توانند در تامین گاز روسیه مشارکت داشته باشند. نهادهای موجود در فهرست شرکت‌های آسیب‌ دیده در یک وب‌سایت دولتی روسیه عمدتاً در کشورهایی مستقر هستند که در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند در حالی که بیشتر آنها اعضای اتحادیه اروپا هستند.

آلمان، مشتری اصلی روسیه در اروپا گفته است که برخی از شرکت های تابعه گازپروم جرمانیا به دلیل تحریمها گاز دریافت نمی کنند، اما به دنبال جایگزین هایی هستند. در همین راستا، یکی از نمایندگان در مجلس بوندستاگ اعلام کرده که گازپروم و شرکت های تابعه آن تحت تاثیر این تحریم قرار گرفته اند.

این مسئله بدان معناست که با این که برخی از شرکت های تابعه دیگر گازی از روسیه دریافت نمی کنند، اما بازار جایگزین هایی را ارائه می دهد. آلمان معتقد است که اینگونه به نظر می رسد که اقدامات روسیه برای افزایش قیمت ها طراحی شده است، اما کاهش سه درصدی مورد انتظار در تحویل گاز روسیه را می توان در بازار البته با هزینه بیشتر جبران کرد.

اگرچه ذخیره‌سازی گاز آلمان حدود ۴۰ درصد است، اما این میزان هنوز برای سال جاری کم است و باید در تابستان برای آماده‌سازی زمستان، ذخایر گاز ایجاد شود

اگرچه ذخیره‌سازی گاز آلمان حدود ۴۰ درصد است، اما این میزان هنوز برای سال جاری کم است و باید در تابستان برای آماده‌سازی زمستان، ذخایر گاز ایجاد شود.

فهرست روسیه شامل بزرگترین تاسیسات ذخیره سازی گاز آلمان در رهدن در ایالت نیدرزاکسن با ظرفیت چهار میلیارد متر مکعب است که توسط آستورا اداره می شود. همچنین، وینگاس، زیرمجموعه گازپروم جرمانیا و یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان گاز آلمان که جزء این لیست است گفته که به فعالیت خود ادامه خواهد داد. اما در معرض کمبود قرار خواهد گرفت.

بر همین اساس، شرکت توزیع گاز آلمانی وی ان جی و آر دبلیو ای می توانند منابع بالقوه عرضه برای بازار در شرایط فعلی باشند و جریان گاز از روسیه از طریق خط لوله نورد استریم ۱ به آلمان ادامه یابد.

مالک بخش لهستانی خط لوله یامال، یوروپل گاز، درآمد حاصل از ترانزیت گاز روسیه را به دست آورده است. این شرکت به طور مشترک متعلق به شرکت گاز لهستانی PGNiG و گازپروم است. در حالی که لهستان، همراه با بلغارستان، ماه گذشته به دلیل امتناع از پیروی از مکانیزم پرداخت جدید، از عرضه گاز روسیه قطع شد، اما توانسته است از جریان معکوس در خط لوله یامال برای انتقال گاز از آلمان استفاده کند.

داده‌های اپراتور خط لوله «گاز کید» Gascade نشان می‌دهد که جریان خروجی به لهستان در نقطه اندازه‌گیری مالنو در مرز آلمان در روز پنج‌شنبه ۹.۷۳۴ کیلووات ساعت بود که نسبت به روز گذشته تقریبا ۱۰.۴۰۰ کیلووات ساعت در ساعت کاهش داشت. سال گذشته کشورهای اتحادیه اروپا حدود ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه دریافت کرده اند.

مسدود شدن مسیر اصلی ترانزیت توسط اوکراین
تحریم‌های روسیه یک روز پس از آن اعمال شد که کی‌یف یک مسیر اصلی ترانزیت گاز به اروپا را بست و مداخله نیروهای اشغالگر روسیه را مقصر دانست، این اولین باری است که صادرات از طریق اوکراین از زمان آغاز تهاجم مسکو در اواخر فوریه مختل شده است.

مسیر اصلی ترانزیت بسته شده توسط اوکراین، معمولاً حدود هشت درصد از جریان گاز روسیه به اروپا را تامین می کند. این جریان می تواند به یک نقطه ترانزیت جایگزین به نام سودژا هدایت شود. داده‌های اپراتور انتقال گاز اوکراین نشان داد که در صبح پنجشنبه، جریان از طریق این منطقه به ۵۳ میلیون متر مکعب در روز نسبت به ۷۰ میلیون متر مکعب در روز قبل، کاهش یافته است.

با وجود اقدامات اوکراین، کمیسیون اروپا اعلام کرده تعلیق اوکراین مشکل عرضه گاز فوری را ایجاد نمی کند. در همین حال، هنوز در میان شرکت‌های گاز اتحادیه اروپا سردرگمی در مورد طرح پرداختی که در ماه مارس توسط مسکو صادر شد و کمیسیون اروپا گفته است تحریم‌های اتحادیه اروپا را نقض می‌کند، وجود دارد.

درخواست روسیه مبنی بر اینکه پرداخت‌های آتی برای گاز به روبل انجام شود، توسط اکثر خریداران اروپایی به دلیل جزئیات این فرآیند که مستلزم افتتاح حساب در گازپروم بانک است، رد شده است

رئیس امور مالی RWE، انتظار دارد که برلین به زودی شفاف سازی کند که آیا می توان پرداخت گاز روسیه را تحت طرح جدید پیشنهادی مسکو انجام داد یا خیر.

درخواست روسیه مبنی بر اینکه پرداخت‌های آتی برای گاز به روبل انجام شود، توسط اکثر خریداران اروپایی به دلیل جزئیات این فرآیند که مستلزم افتتاح حساب در گازپروم بانک است، رد شده است. این امر باعث ایجاد نگرانی در مورد اختلالات احتمالی عرضه در صورت امتناع خریداران از رعایت دستورالعمل ها برای جلوگیری از نقض تحریم ها شده و می تواند عواقب گسترده ای برای اروپا و آلمان، به ویژه، که به شدت به گاز روسیه متکی است، داشته باشد.

این نگرانی‌ها در برابر پس‌زمینه افزایش عمده قیمت‌های گاز عمده‌فروشی اروپا در طول سال گذشته به وجود آمد که بر بار خانواده‌ها و کسب‌وکارها افزوده شد، زیرا آنها به دنبال بازگشت از اختلالات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ هستند.

کد خبر: ۱۵۰٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha