۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
چالشهای پیشروی صادرکنندگان| بخشنامه های خلق الساعه بلای جان تجارت شد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

چالشهای پیشروی صادرکنندگان| بخشنامه های خلق الساعه بلای جان تجارت شد

شیراز- فعالان اقتصادی بر این باورند که صدور بخشنامه های خلق الساعه نه تنها موجب وارد شدن خسارت به تجار می شود بلکه به اعتبار بین المللی آنها نیز خدشه وارد می کند.

بازار؛ گروه استان ها: یکی از حوزه‌های مهم و تأثیرگذار بر تولید ناخالص داخلی در کشور، صادرات غیرنفتی است. اقتصاد کشور به دلیل درآمدهای نفتی طی این سالها آنگونه که باید نتوانسته از ظرفیت های بخش غیرنفتی برای بهبود شرایط اقتصادی استفاده کند و با جایگزینی صادرات غیرنفتی بتواند تا حدودی مشکلات این حوزه را رفع کند.

در حال حاضر یکی از ضروریات اساسی در این حوزه استفاده از ظرفیت های غیرنفتی برای صادرات است تا کشور بتواند به یک اقتصاد سالم با درآمدهای پایدار دست یابد.

استفاده از ظرفیت های غیرنفتی با دست اندازهای بسیاری روبه روست
استفاده از ظرفیت های غیرنفتی با مشکلات و دست اندازهای بسیاری روبه روست و این مشکلات هر روز با شکلی نو نمایان می شوند و چالش هایی را پیش روی صادرکنندگان می گذارد. کارشناسان امر بر این باورند که چالش هایی که صادرکنندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند بیشتر مربوط به بخشنامه های بدون پشتوانه، هزینه های حمل و نقل، بروکراسی اداری در قیمت گذاری و ... است.

به گفته فعالان اقتصادی همه مشکلاتی که فعالان اقتصادی به ویژه صادرکنندگان این روزها با آن دست و پنجه نرم می کنند از یک طرف و بخشنامه های متعدد و مداومی که امکان برنامه ریزی حتی برای یک روز و یک هفته را از تولیدکننده و صادرکننده می گیرد از طرف دیگر نفس صادرات و صادر کننده را گرفته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه و تره بار فارس در گفتگو با بازار با اشاره به بخشی از چالش های پیشروی صادرکنندگان گفت: باید سیاست های حوزه کشاورزی به سمتی برود که ضمن حفظ منابع آبی، فضا برای افزایش راندمان تولید در هکتار، بالا رفتن بهره وری آب و در نهایت افزایش تولید و صادرات مهیا شود.

بخشنامه های غیرمنطقی رمق صادرکنندگان را گرفته است
هادی حنایی با اشاره به اینکه فارس قطب کشاورزی کشور است و این استان در حوزه صادرات در کشورهای هدف جایگاه مناسبی را صاحب شده است، عنوان کرد:ذ متاسفانه بخش نامه های غیر منطقی رمق صادر کنندگان را گرفته است.

وی به مهمترین مشکل حوزه صادرات میوه و تره بار فارس اشاره کرد و گفت: خود تحریمی ها و دستورالعمل های خلق الساعه و همچنین تغییر مداوم قوانین باعث شده تا صادرات در استان فارس با چالش ها و دست اندازهای زیادی رویرو باشد.

به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه و تره بار فارس اگرچه تحریم ها باعث شده تا هزینه صادرات افزایش پیدا کند اما آنچه بیش از همه، صادرکنندگان را آزار می دهد خود تحریمی های داخلی است؛ همان دستورالعمل هایی که که غیر متناسب با وضعیت سیاسی و به ضرر فعالان اقتصادی این حوزه صادر می شوند.

حرف تحریم ها حرف دیروز و امروز نیست در این وضعیت صادرکنندگان نیز خود را با تحریم ها وفق داده اند در حالیکه مسئولان تصمیم گیر و قانون گذار، در یک حرکت غیرمنطقی و تعجب برانگیز، دستورالعملی را صادر کردند که بر اساس آن صادر کنندگان باید در یک مدت بسیار محدود، ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند

حنایی از جمله این موارد را الزام به بازگشت ارز حاصل از صادرات در یک بازه محدود عنوان کرد و گفت: ایران در ۳۰ سال گذشته انواع و اقسام تحریم ها را تجربه کرده و حرف تحریم ها حرف دیروز و امروز نیست در این وضعیت صادرکنندگان نیز خود را با تحریم ها وفق داده اند در حالیکه مسئولان تصمیم گیر و قانون گذار، در یک حرکت غیرمنطقی و تعجب برانگیز، دستورالعملی را صادر کردند که بر اساس آن صادر کنندگان باید در یک مدت بسیار محدود، ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند و چنین عنوان کردند که صادرکننده مایل به بازگرداندن این ارزها به کشور نیست.

چالشهای پیشروی صادرکنندگان| بخشنامه های خلق الساعه بلای جان تجارت شد

گلایه از بی مهری با صادرکنندگان
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه و تره بار فارس گفت: باید از مسئولانی که چنین تلقی از صادرکننده دارند، پرسید اگر ارز حاصل از صادرات به کشور وارد نمی شود پس صادر کننده حقوق کشاورز، راننده و کارگران و همچنین هزینه خرید کالای صادراتی و بسته بندی آن را چگونه تامین می کند؟

حنایی اظهار کرد: صادرکنندگان با هیچ صرافی و یا بانکی نمی توانند کار کنند و ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگرداند اما با دور زدن قوانین کار خود را پیش برده و ارز مذکور را به ایران می آورند که این پروسه بسیار زمانبر می باشد، این در حالی است که با بی مهری روبرو شده و همانند یک مجرم با آنها برخورد می شود.

کشاورزان و تجاری که با هزار زحمت و مشقت کالا را تولید و آماده صادرات می کنند؛ اما با تصمیم ناگهانی متولی یک دستگاه، خسارت فراوانی را متحمل می شوند

وی بیان کرد: کشاورزان و تجاری که با هزار زحمت و مشقت کالا را تولید و آماده صادرات می کنند؛ اما با تصمیم ناگهانی متولی یک دستگاه، خسارت فراوانی را متحمل می شوند زیرا از یک طرف باید هزینه فسخ قرارداد با طرف خارجی را بپردازند، از طرف دیگر به دلیل فسادپذیر بودن محصولات کشاورزی و از دست رفتن بخشی از محصولی که برای صادرات بسته بندی و آماده شده بود، از این ناحیه نیز دچار ضرر و زیان می شوند مضاف بر اینکه در برخی مواقع هزینه تغییر بسته بندی و آماده سازی مجدد آن برای بازار داخلی هم متوجه تولیدکنندگان خواهد بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه و تره بار فارس گفت: صدور بخشنامه های خلق الساعه و اعلام ممنوعیت صادرات به صورت یک دفعه علاوه بر این که موجب وارد شدن خسارت به تولیدکنندگان و تجار می شود، به اعتبار بین المللی تجارت داخلی نیز خدشه وارد می کند.

وی اظهار امیدواری کرد: مسئولان با همکاری بخش خصوصی و اجتناب از ارائه دستورالعمل های خلق الساعه موجبات توانمندی حوزه صادرات را فراهم کنند.

کد خبر: ۱۵۰٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha