۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
گلاب گیری تنها ۱۳ درصد گل محمدی در خراسان جنوبی| شیشه فراوری خالی است
در گفتگو با بازار ؛

گلاب گیری تنها ۱۳ درصد گل محمدی در خراسان جنوبی| شیشه فراوری خالی است

بیرجند-علی رغم توسعه و گسترش تولید گل محمدی در استان اما زمینه فراوری این محصول هنوز در استان مهیا نشده و تنها ۱۳ درصد تولیدات گلاب گیری می شود.

بازار، گروه استان ها- فاطمه علیزاده: گل محمدی گزینه بسیار مناسبی برای استان‌های کویری و کم‌آبی چون خراسان‌ جنوبی است که بسیاری از کشاورزان نیز به واسطه مقاومت این گل در برابر کم‌آبی به سمت کاشت این محصول رفته‌اند.

گل محمدی یا گل صد برگ به دلیل عطر خاص خود در تولید اسانس و گلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد این محصول صورتی رنگ زینتی و خوش عطر علاوه بر مصارف زینتی و آرایشی به عنوان یک معطر دارای خواص غذایی، دارویی و صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چند سالی است که توسعه و گسترش تولید گل محمدی به دلیل ماده معطری که از آن استحصال می شود طرفداران زیادی در بسیاری از نقاط جهان پیدا کرده و همین موضوع سبب شده است تا گسترش کاشت و پرورش این گل معطر احمدی در همه نقاط ایران زمین به ویژه خراسان جنوبی نیز افزایش یابد و اکنون نیاز است برای گسترش واحدهای فراوری این محصول تلاش شود.

ارزش افزوده این گیاه معطر نیز همانند دیگر محصولات خاص و مزیت دار خراسان جنوبی به دلیل نبود حلقه فراوری در زنجیره تولید، نصیب دیگر نقاط می شود چرا که در استان زیرساخت های لازم برای فراوری فراهم نشده است.

برداشت ۵۷۸ تن گل محمدی در استان
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: امسال ۵۷۸ تن گل محمدی در استان برداشت می‌شود که بیشترین برداشت گل محمدی از شهرستان سربیشه است.

عبدالرضا رضایی سطح زیر کاشت گل محمدی در استان را ۳۹۵.۵ هکتار اعلام کرد و افزود: امسال توسعه سطح زیرکاشت و افزایش سطح بارور داشتیم که منجر به درصد کمی افزایش تولید شده است.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اذعان داشت: حدود ۷۷ هکتار افزایش سطح کشت نسبت به سال گذشته در زمینه کاشت گل محمدی داشته ایم.

رضایی با بیان اینکه بیشترین برداشت گل محمدی متعلق به مزارع سربیشه با سطح زیرکشت ۱۵۱ هکتار است، افزود: ارقام بومی، کاشان ۹۴ و یزد ۹۳ از جمله ارقام گل محمدی کاشت شده در استان است.

وی با اشاره به اینکه گل محمدی در استان به دلیل شرایط آب و هوایی گرم و خشک از اسانس و عطر بالایی برخوردار است، افزود: محصول تولید شده در استان به صورت صادرات غنچه و گلاب‌گیری در واحدهای سنتی و نیمه صنعتی استان مصرف می‌شود.

رضایی بیان داشت: در سال گذشته ۵۷۳ تن گل محمدی از باغ‌های گل محمدی در خراسان جنوبی برداشت شده است.

رضایی قیمت هر کیلو گل تر را بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان دانست و افزود: با توجه به بالاتر بودن قیمت غنچه گل محمدی برداشت غنچه به صرفه‌تر است.

وی بازه زمانی برداشت گل را از نیمه فروردین تا نیمه خرداد ماه دانست و ادامه داد: اکثر مزارع استان نو بنیاد بوده و ۵۰ درصد مزارع گل محمدی در استان وسیع هستند.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره شرایط و تسهیلات ایجاد مزارع گل محمدی اذعان داشت: این محصول با توجه به نیاز آبی کم برای کاشت در استان به صرفه بوده که در راستای احداث مزرعه گل محمدی یارانه نهال و تسهیلات ۴ درصد سه ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۳ درصد از کل تولید گل محمدی استان گلاب‌گیری می‌شود، افزود: این میزان برابر با ۷۵ هزار کیلوگرم از کل محصول برداشتی است.

رضایی با اشاره به فرآوری ۳۵۰ تن گل محمدی یادآور شد: محصولاتی از جمله گلاب، اسانس گل، شربت گل و مربای گل از این محصول استحصال می‌شود.

کد خبر: ۱۵۰٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha