۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
 شرکت‌ها از ظرفیت عظیم بازار سرمایه برای تأمین مالی غافل نشوند
عضو هیات رئیسه‌ اتاق ایران:

شرکت‌ها از ظرفیت عظیم بازار سرمایه برای تأمین مالی غافل نشوند

کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در نشست آشنایی صنایع کرمانشاه برای ورود به بورس، از آنها خواست به ظرفیت تأمین مالی بورس بیشتر توجه کنند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به دوران رونق بورس ایران در سه، چهار سال گذشته، این دوران را شروعی برای آشنایی و استقبال بیشتر مردم و بنگاه‌های اقتصادی از بازار سرمایه، کم‌سابقه توصیف کرد.

کیوان کاشفی در نشست آشنایی صنایع و شرکت‌های کرمانشاه برای پذیرش در بازار سرمایه، گفت: اوج رونق بورس در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بود که در این زمان برخی شرکت‌ها موفق شدند چند هزار میلیارد تومان از محل بازار سرمایه تأمین مالی انجام دهند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران ادامه داد: در همان زمان تعدادی از شرکت‌های کرمانشاه نیز برای ورود به بورس استقبال نشان دادند اما با شروع دوران نزولی بورس در سال ۱۴۰۰ تمایل برای ورود شرکت‌ها به این بازار نیز کاهش یافت.

کاشفی تأکید کرد: متأسفانه هم‌اکنون تعداد کمی از صنایع کرمانشاه به‌جز چند مجموعه پتروشیمی، پالایشگاه، سیمان و ... که عمدتاً هم دولتی هستند در بازار سرمایه حضور دارند و سایر واحدها نتوانستند آن‌طور که باید از ظرفیت این بازار برای تأمین مالی خود استفاده کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران، بازار سرمایه را یکی از اصلی‌ترین راه‌های تأمین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی در کشور دانست که می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که اکنون صنایع با بانک‌ها برای دریافت تسهیلات دارند را کاهش دهد و اظهار کرد: اکنون که عمده فعالیت‌های اقتصادی به سمت شفاف‌سازی رفته شرایط برای ورود به بازار سرمایه بیش‌ازپیش فراهم است.

کاشفی اضافه کرد: نکته مهمی که واحدها باید درباره بازار سرمایه به آن توجه کنند بازدهی بلندمدت بورس است که باید آن را در یک دوره هفت تا ۱۰ ساله در نظر گرفت.

وی از تلاش اتاق کرمانشاه برای استفاده از بورس برای تأمین مالی صنایع کرمانشاه یاد کرد و با بیان اینکه برخی از صنایع بسیار به این شیوه تأمین مالی نیاز دارند، گفت: خوشبختانه در بورس کرمانشاه شرایط علمی و عملیاتی خوبی برای حمایت از بورسی شدن واحدها فراهم است.

کاشفی از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق کرمانشاه و بورس منطقه‌ای استان هم یاد کرد که به‌منظور تسهیل شرایط برای ورود صنایع به بازار سرمایه صورت گرفته و ابراز امیدواری کرد: با عملیاتی شدن بندهای این تفاهم‌نامه، شاهد ورود تعداد بیشتری از صنایع کرمانشاه به بورس و فرابورس باشیم.

در ادامه این نشست محمد بهمن، مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه نیز بازار سرمایه را یکی از بهترین راه‌های تأمین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی دانست و عنوان کرد: واحدها می‌توانند با فروش بخشی از سهام خود سرمایه سنگینی جذب کنند و دیگر با مشکلات مربوط به دریافت تسهیلات بانکی هم مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه صنایع کرمانشاه تاکنون آن‌طور که باید از این ظرفیت استفاده نکردند، عنوان کرد: هم‌اکنون تنها شش شرکت کرمانشاه در بازار سرمایه حضور دارند که شامل سه شرکت در بورس و سه شرکت در فرابورس است.

به گفته مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه، درحالی‌که وضعیت کرمانشاه ازنظر حضور صنایع در بازار سرمایه نسبت به استان‌های دیگر خوب نیست اما ازنظر حجم معاملات بین استان‌های کشور در جایگاه ۹ تا ۱۰ قرار داریم.

وی معتقد است: این روند باعث می‌شود سرمایه مردم کرمانشاه در اختیار شرکت‌های استان‌های دیگر قرار بگیرد و صنایع کرمانشاه از آن بهره نبرند.

بهمن با تأکید بر لزوم ورود شرکت‌های شاخص کرمانشاه به بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: اگرچند شرکت بزرگ استان وارد بورس شوند سایر واحدها نیز به‌تدریج برای ورود به بازار سرمایه ترغیب خواهند شد.

در ادامه شرایط ورود و پذیرش در بورس برای مدیران تعدادی از واحدهای بزرگ صنعتی استان که در این نشست حضور داشتند تشریح شد و مدیران این واحدها نیز به بیان دیدگاه‌ها و سؤالات خود پرداختند.

کد خبر: ۱۵۰٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha