۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹
همبستگی بازار آهن با سایر بازارها

همبستگی بازار آهن با سایر بازارها

قیمت روز آهن‌آلات در نخستین روز هفته به‌طور میانگین با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی قیمت تیرآهن، میلگرد، و... آغاز شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روز آهن‌آلات در نخستین روز هفته به‌طور میانگین با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی قیمت تیرآهن، میلگرد، و... آغاز شد به طوری که این نوسانات با کلیه بازارها همسو شده و به طور موازی در مسیر افزایشی قرار گرفت.

بازار ارز نیز روز گذشته را افزایشی شروع کرد اما به تدریج کمی عقب‌نشینی کرده و در نهایت قیمت دلار نوسانات جزئی در کانال ۳۰ هزار تومانی را تجربه کرد، به طوری که تا پایان روز هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید.

برخی شنیده‌ها حاکی ازا ین است که کاهش جزئی نرخی دلار در روز گذشته در پی اخباری مبنی بر احتمال تزریق دلار در بازار و کاهش قیمت آن رخ داده است که اگر امروز این اتفاق بیفتد احتمال دارد قیمت دلار به زیر ۳۰ هزار تومان نیز برسد.

تحلیل روزانه قیمت آهن
آنچه در چند روز اخیر در بازار آهن مشاهده می‌شود هیجانات ناشی از افزایش قیمت دلار و اقلام اساسی است که به بازار آهن و فولاد نیز منتقل شده و مبادی فروش را به افزایش قیمت‌ها وادار کرده است.

بر همین اساس روز گذشته تقریبا همه محصولات فولادی نوسانات افزایشی داشتند به طوری که قیمت میلگرد آجدار حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان در غالب شرکت‌ها افزایش داشت.

قیمت نبشی و ناودانی نیز تقریبا در اکثر شرکت‌ها حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایشی بود، همچنین افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در قیمت پروفیل‌ها و انواع لوله داربستی و لوله گازی و... نیز مشهود بود.

قیمت ورق سیاه، قیمت ورق استیل و... در کنار افزایش قیمت به طور کلی ثابت اعلام شد، همچنین ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

نرخ روز تیرآهن نیز تقریبا همسو با سایر محصولات افزایش قیمت را تجربه کرد به طوری که نرخ تیرآهن کیلویی حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش داشت، همچنین تیرآهن شاخه‌ای نیز با افزایش حدود ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی عرضه شد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که افزایش نرخ دلار و عدم عرضه و تقاضای مناسب به افزایش قیمت اهن الات در چند روز گذشته منجر شده است درحالی که نرخ فولاد در بازارهای جهانی در حال ریزش و عقب‌نشینی است.

اما با توجه به شرایط تورمی کشور و جهش چندبرابری قیمت‌ها در کلیه بازارها، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت اهن الات کاهش یافته و قانون همبستگی بازار را نادیده گرفت.

به گزارش آهن پرایس، خبرها حاکی از این است که عوارض صادراتی محصولات فولادی تخت و طویل نیز پس از یک ماه کشمکش و چالش‌ها، براساس ابلاغیه وزارت صمت به طور کامل حذف شد.

از آنجایی که این ابلاغیه به دلیل نوسانات قیمت‌ها و آشفتگی بازارها به دنبال جنگ بین روسیه و اوکراین رخ داد، تصویب شده بود که اصلاح شد و این آخرین اصلاح جدول عوارض صادراتی خواهد بود.

بنابراین طبق این ابلاغیه عوارض صادراتی بیلت به ۲ درصد، اسلب به ۵ درصد، گندله و آهن اسفنجی ۲ درصد کاهش یافت و انواع ورق، میلگرد و تیرآهن نیز کاملا حذف شد.
اخبار متناقض قطعی برق

این روزها اخبار مربوط به کمبود برق و اعمال محدودیت مصرف در صنایع فولادی ضدونقیضی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که برخی گویای قطعی برق در تابستان هستند و برخی نیز این خبر را نقض می‌کنند.

اما ناگفته پیداست که این چالش و بحرانی که در سال گذشته دامن فولادی‌ها را گرفته بود، امسال نیز ادامه خواهد داشت چراکه هنوز این مشکل حل نشده و صنایع فولادی ما نواقص زیادی در زیرساخت‌ها دارد.

در همین زمینه سیدرضا شهرستانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار کرد: اخبار متناقضی در زمینه قطعی برق شنیده می‌شود که یکی از این اخبار اظهارات معاون وزیر نیرو مبنی بر عدم کمبود انرژی و قطعی برق در سالجاری است، درحالی که طبق گزارشات دیگر در ابلاغیه‌ای زمان قطعی برق از اواسط اردیبهشت ماه اعلام شده است.

وی در ادامه بیان کرد: اگر در سالجاری اوضاع قطعی برق بدتر از سال گذشته نباشد قطعا از سال گذشته نیز بهتر نخواهد شد، در شرایط فعلی که واحدهای فولادی کوچک دچار زیان شده‌اند و از نظر تأمین مواد اولیه نیز با مشکلاتی مواجه هستند، با قطعی برق نیز احتمالا به طور کامل تعطیل شوند.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: یکی از ابزارهایی که برای کنترل بازار در نظر گرفته شده، عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا است، اما به دلیل عدم تقاضا مازاد محصولات مجوز صادرات دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: از طرفی قیمت‌های بازار داخلی نیز در مقایسه با بازارهای خارجی با کاهش قیمت ۱۵ الی ۲۰ درصدی مواجه است که این شرایط مورد سواستفاده برخی قرار می‌گیرد، به این صورت که به طور مثال آهن سفنجی که در مقایسه با قیمت جهانی ۱۵ درصد ارزان‌تر است، با احتساب عوارض صادراتی ۲۶ درصد به فروش می‌رسد که صرف اقتصادی ندارد، به همین دلیل با کاهش یا حذف عوارض صادراتی بازار محصولات صادراتی نیز بهبود می‌یابد.

کد خبر: ۱۵۰٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha