۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
حذف ارز ترجیحی دلیلی برای کاهش رسوب کالا در بنادر است
رئیس مرکز بهبود کسب و کار اتاق بازرگانی ایران:

حذف ارز ترجیحی دلیلی برای کاهش رسوب کالا در بنادر است

عامری، رئیس مرکز بهبود کسب و کار اتاق بازرگانی ایران گفت: چند نرخی بودن ارز، موجب رسوب کالاها در بنادر می‌شود.

به گزارش بازار، محسن عامری رئیس مرکز بهبود کسب و کار اتاق بازرگانی ایران افزود: اقدام دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب کاهش رسوب کالا می‌شود؛ اما تکمیل این فرایند، نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌ها و کاهش مقررات دست و پا گیر است.

رئیس مرکز بهبود کسب و کار اتاق بازرگانی ایران درباره دلایل بروز رسوب کالا در بنادر و گمرکات گفت: یکی از دلایل عمده رسوب پدیده چند نرخی بودن ارز و اختصاص ارز ترجیحی به برخی از کالاهای خاص و برخی از واردکنندگان خاص است که باعث می‌شود؛ بعضا واردکننده برای تخصیص ارز و تامین ارز مرغوب دچار معطلی‌هایی شود.

عامری گفت: طولانی شدن زمان هماهنگی‌ها بین دستگاه‌های اجرایی به ویژه بین بانک مرکزی و گمرک باعث میشود که ثبت سفارش کالا از زمان اظهار تا وقتی که کالا به گمرک و مبادی ورودی می‌رسد؛ منقضی شود.

وی افزود: دستگاه‌های مختلف هر روز برنامه‌ها و بخشنامه‌های متعددی را صادر می‌کنند که واردکننده اقتصادی بخش خصوصی را دچار سردرگمی می‌کند و در برخی موارد هم شرایط به واسطه نوسانات نرخ ارز به گونه‌ای می‌شود که واردکننده ترجیح می‌دهد کالا در گمرکات بماند و هزینه دموراژ و انبارداری کالا در گمرکات بعضا به صرفه‌تر است تا اینکه کالا را بخواهد وارد و به نرخ دستوری یا با نرخ ارز پایین‌تر بفروشد.

رئیس مرکز بهبود کسب و کار اتاق بازرگانی ایران گفت: مجموعه این عوامل و بی ثباتی قوانین و مقررات چندنرخی ارز از مهمترین دلایل افزایش روزانه رسوب کالا در مبادی و گمرکات کشور است.

عامری افزود: رسوب کالا در بنادر کشور؛ یک بازی دو سر باخت برای مردم و دولت است و ما در سنوات اخیر شاهد این بودیم که بعضا تا ۱۰ میلیون تن کالا در گمرکات مانده و ترخیص نشده اند که بخش قابل توجهی از این کالاها مواداولیه تولید یا کالاهای مصرفی نهاده‌های دامی و اقلام فاسدشدنی بودند که هر یک روز ماندنش در گمرکات هم تهدیدات بهداشتی سلامتی برای جامعه می‌تواند داشته باشد و هم ضرر مالی غیرقابل جبرانی را به مردم و دولت وارد می‌کند.

کد خبر: ۱۵۰٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha