۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
کاشت گیاه دارویی در حوزه دریاچه ارومیه/ صرفه جویی ۶۰ میلیون متر مکعبی آب
کاشت پیاز کاهش پیدا کرد

کاشت گیاه دارویی در حوزه دریاچه ارومیه/ صرفه جویی ۶۰ میلیون متر مکعبی آب

تبریز- مسئول کمیته راهبری دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی از کشت یک هزار هکتار گیاه دارویی در حوزه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: کاشت پیاز به دلیل صرقه جویی در مصرف آب کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار بازار، میر محسن موسوی دیشب در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه صرفه جویی در مصرف آب یکی از اولویت های ما است، افزود: در این خصوص موفق شدیم صرفه جویی ۶۰ میلیون متر مکعبی آب را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پروژه‌های کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه در حال اجرا است، ادامه داد: کاهش کشت پیاز و افزایش کشت کلزا در دستور کار ما بوده که باعث صرفه جویی در مصرف آب شده است. اگر شرایط مصرف بهینه آب در این بخش فراهم شود شاید بتوان به طور میانگین بیش از ۳۰ درصد از مصارف فعلی را کاهش داد.

وی ادامه داد: شبکه‌های فرعی سه و چهار مدرن آبیاری و زهکشی به مساحت ۳۵۰۰ هکتار اجرا شده و کشت‌های گلخانه‌ای به مساحت حدود ۱۰ هکتار جایگزین سبزی و صیفی شده‌ است.

وی با بیان این‌که کل اراضی کشاورزی آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی حدود ۲۴۸ هزار هکتار است، اظهار کرد: از این مقدار حدود ۶۵ هزار هکتار به صورت باغ بوده و ۱۸۳ هزار هکتار نیز مختص اراضی زراعی است.

مسئول کمیته راهبری دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی گفت: حدود ۹۶ هکتار از باغات گردوی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در قالب این طرح تعویض تاج شده و ضمن بهبود میزان تولید و فراهم سازی شرایط تولید محصول یکدست و بازار پسند، منجر به کاهش مصرف آب به علت کوچک شدن تاج درختان نسبت به حالت قبلی شده است.

وی با اشاره به طرح اصلاح باغات درجه دو و جایگزینی باغات درجه سه در سال ۹۶، بیان کرد: در این راستا نسبت به جایگزینی باغات درجه سه که دارای درختان پیر و کم بازده بوده با درختان جوان اقدام شده که با کاهش مصرف آب، کیفیت و کمیت تولید نیز بهبود می‌یابد.

کد خبر: ۱۵٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha