۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
آزاد سازی واردات، خودرو هایی را قرمز کرد
تحلیل بازار ۲۴ اردیبهشت بورس

آزاد سازی واردات، خودرو هایی را قرمز کرد

پس از عزم دولت در واگذاری سهام خودروسازان انتظار برای شفاف‌سازی در خصوص ارزش‌گذاری سهام این گروه به وجود آمده که با توجه به زیان انباشته سنگین؛ اعداد ارزش‌گذاری جالب توجه خواهد بود.

سمیه شوریابی؛ بازار: حمید فروغی کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازار امروز، بیست و چهارم اردیبهشت بیان کرد: معاملات بازار امروز با رشد ۱۳ هزار واحدی شاخص بورس همراه بود که آن را در ارتفاع یک میلیون و ۵۷۸ هزار واحدی قرار داد. امروز حدود ۱۵۳ میلیارد تومان ورود پول از جانب حقیقی ها صورت گرفت که نماد های فزر و تاپیکو صدر نشین این پول بودند. ارزش معاملات نیز در پایان به ۷۷۰۰ میلیارد تومان رسید.

محرکی به نام ارز ترجیحی

این تحلیل گر بازار سرمایه با اشاره به حذف ارز ترجیحی و تأثیراتش بر بازار افزود: با حذف ارز ترجیحی بسیاری از شرکت های بورسی به دلیل افزایش هزینه های تولید، افزایش نرخ خواهند گرفت و همین موضوع می تواند یکی از محرک های اصلی بازار در روزهای آتی باشد. از این رو می توانیم شاهد رشد در برخی صنایع ریالی مثل گروه غذایی و زراعت و غیره باشیم.

همچنین زمزمه هایی از حذف ارز ترجیحی برای صنعت دارو به گوش می رسد که همین امر موجب رشد تقاضا در این گروه شده است. هر چند دولت آن را تکذیب می کند.

امروز در معاملات گروه خودرویی نیز به دلیل خبر آزاد سازی واردات خودرو، فشار فروش کاملا مشخص بود و در صورتی که واردات خودرو تسهیل شود این امر می تواند به زیان شرکت های خودرو سازی باشد. اما از آنجایی که صنعت خودرو صنعت بسیار بزرگی در کشور است، از حمایت دولت در آینده نیز برخوردار خواهد بود.

از طرفی دیگر در صورت امضای مجدد برجام و اجرای آن واردات قطعات برای این صنعت هزینه کمتری را به همراه خواهد داشت و همین امر باعث کاهش هزینه های تولید می شود. بنابراین امضای برجام می تواند به نفع تولید کنندگان خودرو باشد.

کاهش هزینه های تولید در کنار افزایش کیفیت محصولات همراه با افزایش قیمت برای شرکت های خودروسازی تنها راه فرار از بهره های سنگینی است که در اثر گرفتن وام های کلان ایجاد شده است، چند سالی است که این بهره ها سود آن ها را به راحتی از بین برده و زیان انباشته را هر سال سنگین تر می کند.

گروه قندی نیز امروز به واسطه حذف ارز ترجیحی با معاملات خوبی همراه بودند که باعث شد اکثرا با صف های خرید کار خود را به پایان برسانند.

فروغی در مورد گروه های دلاری گفت: این گروه ها نیز مانند صنایع پتروشیمی، پالایشی، فلزات اساسی و غیره رشد قیمت دلار آزاد می تواند رشد دلار نیمایی را به همراه داشته باشد و همین موضوع روی رشد سود آوری این گروه تاثیر به سزایی خواهد داشت و بالعکس، در نتیجه خبرهای مرتبط با برجام می تواند روی این صنایع تاثیر مستقیم داشته باشد.

دانش و جلوگیری از اشتباهات قبل

این مدرس بازار سرمایه در ادامه افزود: سال های طولانی است که کشور ما درگیر تورم های دو رقمی بوده و در سال ۱۴۰۰ نیز تورمی معادل ۴۰/۲ درصدی داشتیم. یعنی قدرت پول افراد به طور متوسط در طول یک سال حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

بنابراین حفظ ارزش پول کار ساده ای نخواهد بود و با شغل های عرف جامعه بازدهی بیش از تورم در اکثر مواقع امکان پذیر نیست. در نتیجه یکی از بهترین اقدامات، سرمایه گذاری درست می باشد.

با انتظارات تورمی که در اثر چاپ پول بدون پشتوانه در آینده به وضوح مشخص است، یکی از بهترین جاها برای سرمایه گذاری قطعا بازار سرمایه یا بورس خواهد بود. زیرا بازار بورس همان اقتصاد ماست. اکثر محصولات و خدماتی که ما هر روزه از آن ها استفاده می کنیم از همین شرکت هایی است که در بازار بورس فعال هستند. بنابراین با گرانتر شدن این خدمات و محصولات در حقیقت شرکت های بورسی روز به روز در حال گرانتر شدن می باشند.

وی گفت: انتخاب سهم های بنیادی و نگاه سرمایه گذاری قطعا می تواند انتخاب درستی برای حفظ ارزش پول و حتی رشد سرمایه در آینده باشد و با نگاهی به گذشته می‌بینیم که بازار بورس همیشه با تورم در حرکت بوده و در بلند مدت حتی بیش از آن رشد داشته است.

فروغی با توجه به لزوم داشتن دانش و تجربه در بازارهای مالی افزود: اما از طرف دیگر خیلی از افراد خاطرات تلخی از سال ۹۹ به همراه دارند. اگر سهم دولت از تشویق افراد به بازار بورس را کنار بگذاریم، انتخاب سهم اشتباه، خرید در قیمت های بالا، عدم رعایت مدیریت پول و عدم کنترل احساسات باعث شد با وجود رشد بازار در چند وقت اخیر همچنان افراد زیادی در ضررهای سنگینی باشند.

همانطور که بدون دانش مکانیکی نمی توانیم ماشینی را تعمیر کنیم یا بدون دانش پزشکی بیماری را درمان کنیم، انتظار بازدهی مناسب در مقابل تورم افسار گسیخته از این بازار هم بدون دانش و تجربه کمی بعید است.

بنابراین توصیه می‌کنیم افراد حتما با آموزش وارد این حوزه شده تا دچار دردسرهای گذشته نشوند.

سخن آخر

این کارشناس بازار سرمایه با توجه به مقاومت شاخص در ادامه خاطر نشان کرد: اما اگر بخواهیم راجع به شرایط فعلی صحبت کنیم، رشد بازار و شکست سقف سال ۹۹ از نظر من تا پایان سال ۱۴۰۱ و حداکثر نیمه اول سال۱۴۰۲ امکان پذیر است. در حال حاضر نیز مقاومت ۱۵۸۵ الی ۱۶۰۰ هزار واحدی رو به روی شاخص کل بورس قرار گرفته که ممکن است واکنش موقتی منفی با آن داشته باشیم ولی قطعا این مقاومت نیز پشت سر گذاشته خواهد شد و جای نگرانی خاصی وجود ندارد.

کد خبر: ۱۵۰٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha