۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
هند صادرات گندم را ممنوع کرد

هند صادرات گندم را ممنوع کرد

هند روز شنبه و تنها یک روز پس از اعلام بالاترین رکورد صادرات گندم این کشور، از ممنوعیت صادرات این محصول به دلیل از بین رفتن آن به خاطر افزایش بی سابقه موج گرما خبر داد.

به گزارش بازار، دولت هند با اعلام خبر ممنوعیت صادرات گندم، یادآور شد که همچنان اجازه صادرات گندم را به کشورهایی که از پیش قرارداد بسته اند و کشورهایی که برای تامین امنیت غذایی شان درخواست داده اند را صادر می کند.

خریداران جهانی بر روی تامین گندم از هند یعنی دومین کشور تولید کننده این محصول پس از اینکه صادرات گندم از دریای سیاه در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین در اواخر ماه فوریه متوقف شد، حساب کرده بودند. پیش از این ممنوعیت، هند هدف گذاری خود برای صادرات گندم را برای سال جاری ۱۰ میلیون تُن برآورد کرده بود.

بدین ترتیب ممنوعیت صادرات گندم از هند می تواند به افزایش جهانی قیمت گندم و رکوردی جدید در قیمت این محصول منجر شود و مصرف کنندگان فقیر در آسیا و آفریقا را بسیار تحت تاثیر قرار دهد.

یک تاجر در شهر بمبئی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «ممنوعیت صادرات گندم حیرت آور بود. ما در انتظار اعمال محدودیت صادرات این محصول در ۲ تا ۳ ماه آینده بودیم. اما به نظر می رسد نرخ تورم تصمیم دولت درباره صادرات گندم را تغییر داده است.»

افزایش قیمت غذا و انرژی نرخ تورم سالانه هند را به اندازه ۸ سال در ماه آوریل در این کشور بالا برده است. نظریه کارشناسان اقتصادی این کشور چنین است که بانک مرکزی نرخ بهره را بالا ببرد تا بتواند قیمت ها را تحت کنترل درآورد.

قیمت گندم در هند با رکوردی بی سابقه به ۲۵ هزار روپیه (۳۲۲ دلار) برای هر تُن در برابر قیمت دولتی حداقلی ۲۰ هزار و ۱۵۰ روپیه رسیده است. هند در ماه آوریل ۱.۴ میلیون تُن گندم صادر کرد و قرار است در ماه مه نیز حدود ۱.۵ میلیون تُن نیز براساس قراردادهایی که امضا کرده صادر کند.

کد خبر: ۱۵۰٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha