۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
مرکز مشترک فناوری ایران و روسیه راه‌اندازی شد

مرکز مشترک فناوری ایران و روسیه راه‌اندازی شد

مرکز مشترک فناوری ایران و روسیه در دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ تاسیس شد تا همکاری‌های مشترک فناورانه میان دو کشور ارتقا یابد.

به گزارش بازار، با توجه به پتانسیل بالای کشور روسیه در حوزه علمی، فناوری و نوآوری و علاقمندی شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان برای توسعه همکاری‌های فناورانه با طرف‌های متناظر روسی در قالب انتقال و خرید فناوری و همچنین صادرات محصولات و خدمات هایتک خود به آن کشور، مرکز مشترک فناوری ایران و روسیه تاسیس شد.

دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ یکی از دانشگاه‌های تراز اول روسیه محسوب می‌شود که ارتباطات تنگاتنگی با صنعت و حوزه‌های مختلف بین‌المللی دارد و در حال حاضر چندین پروژه ملی در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته در این دانشگاه در حال انجام است.

این مرکز دارای دفتر مدیریت مستقل و چندین سالن اشتراکی برای برگزاری سمینار، نشست‌های رودرور، دوره‌های مشترک و تخصصی برای شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و خلاق برای ورود به بازار روسیه است و از تعریف پروژه‌های مشترک فناورانه بین دانشگاه‌ها و مراکز فناوری دو کشور حمایت می‌کند.

از مهمترین خدمات این مرکز می‌توان به «تسهیل انتقال و تبادل فناوری میان شرکت‌های ایرانی و روسی و صادرات محصولات هایتک شرکت‌های ایرانی به روسیه و بلعکس»، «فراهم کردن فضای مناسب برای برگزاری جلسات مشترک شرکت‌ها»، «بازاریابی محصولات هایتک شرکت‌های دانش‌بنیان»، «ارائه خدمات حقوقی برای عقد قرارداد»، «ثبت پتنت و اخذ گواهینامه‌های موردنیاز»، «برگزاری دوره‌های تخصصی کوتاه و بلند مدت»، «تورهای فناوری برای شرکت‌های هایتک و متخصصان ایرانی برای تسهیل حضور در بازار روسیه» و «توسعه برنامه‌های تحقیقاتی بلندمدت درحوزه‌های اولویت دار» و ... اشاره کرد.

در قالب این مرکز تاکنون ۱۷ پروژه از طرف شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و ۵ پروژه از سوی شرکت‌های فناور روسی شناسایی و تناظریابی شد که در حال حاضر ۷ پروژه از مجموع این پروژه‌ها در مرحله عقد قرارداد برای خرید، انتقال و صادرات فناوری و همچنین تولید مشترک در ایران است.

فعالیت‌های این مرکز محدود به دانشگاه پلی تکنیک سن‌پترزبورگ نیست و این دانشگاه نقش راهبری و معرفی ظرفیت‌های حوزه‌های مختلف فناوری و صنعتی روسیه را عهده‌دار است.

همچنین با هدف استفاده از ظرفیت این مرکز، در اوایل ماه جاری هیئتی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف آشنایی با ظرفیت‌های روسیه در حوزه سلول‌های بنیادی و برگزاری دوره‌های تخصصی کوتاه مدت برای متخصصان و شرکت‌های فناور این حوزه از زیرساخت‌های این دانشگاه و مرکز مشترک فناوری ایران و روسیه بازدید کرد. در این راستا، مقرر شد یک دوره تخصصی کوتاه مدت در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ماه ژوئن ۲۰۲۲ با حضور متخصصین و شرکت‌های دانش‌بنیان در این دانشگاه برگزار شود.

کد خبر: ۱۵۰٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha