۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
تاثیر بلاک چین و رمزارز روی اقتصاد کشور
یادداشت مهمان؛

تاثیر بلاک چین و رمزارز روی اقتصاد کشور

دکتر سیدرضا مداح زاده با ارسال یادداشتی به خبرگزاری بازار به ارایه دیدگاه خود درباره تاثیر بلاک چین و رمزارز روی اقتصاد پرداخته است.

سیدرضا مداح زاده بازار: قبل از اینکه به موضوع بحث بپردازم ، لازم دیدم مقدمه ای کوتاه در زمینه وب ۳ و اتفاقات دوساله اخیر داشته باشم:

بعد از شیوع کرونا با افزایش تورم در سطح جهان ، پول شویی ها و سیاست دولت ها باعث رشد بازارهای مالی خصوصا رمز ارزها شد و ‌از طرفی همین امر باعث افزایش بده بستان ها و ارتباط های جهانی بیش از پیش شد.

بعضی از کشورها به ویژه چین ٬ سیاست های سخت گیرانه ای علیه رمز ارزها اتخاذ کردند٬ و این باعث مشکلاتی در معاملات معامله گران خرد شد .

اما در این‌ میان اینترنت غیر متمرکز (وب ۳) که در مقابل غول های انحصار طلب جهان تسهیل گر معاملات رمز ارز هاست، نیز بیش از پیش شناخته شد .

اینترنت نسل سوم که در حقیقت نوعی اینترنت غیرمتمرکز است و متعلق به همه ، از طریق فناوری‌های جدید مانند «بلاک چین» (Blockchain)، «واقعیت مجازی» (ٰٰVirtual Reality)، «واقعیت افزوده» (Augmented Reality)، «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence) و سایر فناوری‌های ایجاد شده در حوزه رمزارزها مانند «متاورس» (Metaverse) و «توکن‌های غیرقابل معاوضه» (NFT) تعریف می‌شود.

و ‌اما در این‌ میان و در سالهای اخیر، بیت کوین و رمز ارزها و وب ۳ چشم انداز جدیدی را در ارتباط با آینده اقتصاد دنیا رقم زدند. در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون نفر کاربر ارز دیجیتال در جهان وجود دارد.

با توجه به اینکه صنایع جهان و حتی بانکها به سرعت به سمت بستر امن بلاکچین حرکت میکنند و امکان دوری از این تکنولوژی وجود ندارد و از طرفی تکنولوژی بلاکچین نیز با رمز ارز ها و اینترنت غیر متمرکز وب سه مرتبط و به یکدیگر وابسته هستند و با گسترش وب ۳ در آینده ای بسیار نزدیک ٬ ایران به ناچار و خواه ناخواه ٬ خصوصا با وضعیت اقتصادی کنونی ٬ به سمت قبول رمزارزها و گسترش تکنولوژی های بلاکچینی روی خواهد آورد که این گسترش منجر خواهد شد به :

-درآمدزایی وگردش های مالی بالا از طریق بازارهای مختلف و مرتبط مانند بازارهای NFT و بازارهای ارزهای دیجیتال

-اشتغال زایی فراوان در زمینه تکنولوژی بلاکچین و وب ۳ که بسیار هم گسترده و غیر اشباع هستند.

و به تبع این دو عامل بزرگ ، اقتصاد بیمار ایران این امکان برایش فراهم میشود که بتواند به سمت رونق پیش رود. اتفاقی که از نظر من حداقل در چند سال آینده، با وجود وضع فعلی ، جز از طریق گسترش این تکنولوژی ، امری بسیار ناممکن به نظر می آید.

*دکتر سیدرضا مداح زاده، دارای دکترای استراتژیک، عضو NFA امریکا – عضو انجمن اقتصاددانان ایران و از مدرسان اقتصادی است.

کد خبر: ۱۵۰٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha