۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
وضعیت تکنیکال شاخص کل و شاخص هم وزن
چه گروه های بورسی تا خرداد ماه رشد می کنند؟

وضعیت تکنیکال شاخص کل و شاخص هم وزن

شاخص هم وزن خط روند نزولی را شکسته و شاخص کل هم از نظر تکنیکال گارد صعودی گرفته که نشان می دهد بازار در جو تورمی هفته های اخیر تا مقاومت بعدی بدون اصلاح رشد می کند.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در هفته ای که گذشت همچنان معاملات پرحجمی را دنبال کرد، به ویژه در برخی روزها عرضه در نمادهای بزرگ شدت گرفته بود و بیم آن می رفت که این حجم از معاملات به معنای اصلاح شاخص باشد، اما فضای روانی اقتصاد اجازه اصلاح بیشتر را نمی داد و تقاضا در گروه های کوچک بازار باعث شد تا شاخص هم وزن هم از خط روند نزولی خود عبور کند و حرکت به سمت مقاومت ۶۰۰ هزار واحد را استارت بزند، این در حالی که بود که برخی از تحلیل گران معتقد بودند که شاخص هم وزن بعد از برخورد با مقاومت وارد فاز اصلاحی می شود و منتظر روند صعودی شاخص کل بودند که این اتفاق هنوز نیفتاده است.

وضعیت تکنیکال شاخص کل و شاخص هم وزن

حالا با توجه به اینکه ارزش معاملات بازار خرد همچنان بالای ۶ هزار میلیارد تومان است و از طرف دیگر خبرهای مربوط به تورم کالاهای اساسی و ... در این مقطع از زمان منتشر شده که شاخص هم وزن خط روند نزولی را رو به بالا شکسته ایت پیش بینی می شود صف های خرید در این گروه ها چند روزی ادامه پیدا کند و بعد با اصلاح این شاخص ها به نوعی پولبک شاخص هم وزن هم تکمیل شود در این حالت احتمالا حرکت رو به بالای شاخص کل را تجربه خواهیم کرد.

وضعیت تکنیکال شاخص کل و شاخص هم وزن

در شرایط کنونی شاخص هم وزن بالای مقاومت ۴۳۰ هزار واحد قرار گرفته و تا مرز ۴۴۰ هزار واحد هم رشد کرده است که پیش بینی می شود تا مرز ۴۹۰ هزار واحد رشد بدون اصلاح داشته باشد که می تواند ده درصد افزایش از سطح کنونی در نظر گرفت

در شرایط کنونی شاخص هم وزن بالای مقاومت ۴۳۰ هزار واحد قرار گرفته و تا مرز ۴۴۰ هزار واحد هم رشد کرده است که پیش بینی می شود تا مرز ۴۹۰ هزار واحد رشد بدون اصلاح داشته باشد که می تواند ده درصد افزایش از سطح کنونی در نظر گرفت و بعد از آن یک پولبک به خط روند شکسته شده خواهد داشت و این مساله می تواند بین ده تا ۱۵ درصد اصلاح باشد و بعد از آن کمی استحراحت خواهد داشت و دوباره روندی صعودی پیش خواهد گرفت.

وضعیت تکنیکال شاخص کل و شاخص هم وزن

شاخص کل بازار تقریبا شرایط مساعدی پیدا کرده از یک طرف بعد از تعطیلات سال جدید رشد چندانی نداشته و از طرف دیگر آر اس آی آن بالای ۷۰ قرار گرفته و این به معنای حفظ موقعیت صعودی خود است که با افزایش قدرت خریداران در روز چهارشنبه می توان پیش بینی کرد در هفته ای پیش رو نمادهای بزرگ و شاخص ساز در حرکت صعودی بازار نقش موثری خواهند داشت از این رو پیش بینی می شود شاخص کل بازار بیش از ۱۰ درصد رشد داشته باشد.

مهمترین محرک های کوتاه مدت بازار حذف ارز ترجیحی نهاده های دامی، سپس افزایش قیمت شیرخام و به دنبال آن مجوز افزایش قیمت برای محصولات نهایی بخش لبنیات؛ اینها فرض های سهامداران برای خرید سهام شرکت های کوچک لبنی و کشاورزی است که امیدوار به افزایش سودآوری صنعت هستند

مهمترین محرک های کوتاه مدت بازار
مهمترین محرک های کوتاه مدت بازار حذف ارز ترجیحی نهاده های دامی، سپس افزایش قیمت شیرخام و به دنبال آن مجوز افزایش قیمت برای محصولات نهایی بخش لبنیات؛ اینها فرض های سهامداران برای خرید سهام شرکت های کوچک لبنی و کشاورزی است که امیدوار به افزایش سودآوری صنعت هستند، هرچند توزان افزایش قیمت مواد اولیه و فروش محصولات نقطه تعیین کننده برای این دست سهام هستند و بایستی فرض را بر این استوار کرد که حاشیه سود این صنعت نیز با چالش خاصی روبرو نشود تا تحلیل سهامداران درست از آب در بیاید، اما به طور قطع اینگونه نیست و در مثبت ترین پیش بینی ها همیشه عوامل بروز می کند که تحت کنترل ما نیست، برای نمونه برهم خورد تعادل عرضه و تقاضا با افزایش واردات یا کاهش مصرف و ... می تواند تهدیدی برای حاشیه سود شرکت ها باشد.

دولت یارانه کالاها را حذف کرده ، اما برای آنها قیمت دستوری تعیین کرده و این می تواند بزرگترین ریسک برای سهامداران گروه کالاهای اساسی باشد، زیرا قیمت نهاده هایی که در بازارگام قرار است از سوی دولت عرضه شود اگر بالاتر از پیش بینی سرمایه گذاران باشد می تواند به شدت حاشیه سود این شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد

از طرف دیگر نباید فراموش کرد که دولت یارانه کالاها را حذف کرده، اما برای آنها قیمت دستوری تعیین کرده و این می تواند بزرگترین ریسک برای سهامداران گروه کالاهای اساسی باشد، زیرا قیمت نهاده هایی که در بازارگام قرار است از سوی دولت عرضه شود اگر بالاتر از پیش بینی سرمایه گذاران باشد می تواند به شدت حاشیه سود این شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد. حالا با توجه به مفروضات اقتصادی تاثیر مثبت طرح همسان‌سازی قیمت خرید محصولات کشاورزی باید ابتدا بر صنعت قند و شکر دیده می شد، زیرا در میان صنایع غذایی، گروه قندی زودتر از سایرین ارز ترجیحی خود را حذف شده دیده و واردات شکر خام به کشور مدتهاست با نرخ ارز نیمایی صورت می گیرد، اما چرا این گروه مورد توجه سرمایه گذاران چندان قرار نگرفته است؟ به طور قطع مهمترین محرک معاملات گروه کالاهای اساسی فضای مجاز و جو روانی حاکم بر شبکه های اجتماعی بوده و برخی از سهامداران هم تصور کرده اند به تناسب تورم باید حاشیه سود افزایش یابد، اما این اتفاق نمی افتد

در حال حاضر نرخ خرید تضمینی چغندرقند توسط دولت تعیین نشده اما برخی فعالان اقتصادی باتوجه به نرخ تضمینی ۱۱۵۰۰ تومان برای گندم، پیش بینی کرده اند که نرخ چغندرقند هم افزایش می یاید، در غیر این صورت تمایل برای کشت این محصول به شدت کاهش می یابد و دولت باید با واردات شکر نیاز بازار جبران کند و ریسک افزایش قیمت جهانی شکر خام بر صنایع غذایی کشور بیشتر خواهد شد. حالا دولت قیمت هر کیلو شکر درب کارخانه را ۱۸ هزار تومان تعیین کرده و با لحاظ ۳۰ درصد هزینه حمل و حاشیه سود برای مصرف کننده قیمت هر کیلو شکر به بیش از ۲۶ هزار تومان نمی رسد که به نظر می رسد رشدی بیش از ۶۰ درصد قیمت های کنونی است.

به نظر افزایش نرخ خرید چغندرقند در طرح همسان سازی وزارت جهاد بررسی و نرخ ها تعدیل شود. در این صورت در صورت بهبود و حتی حفظ حاشیه سود، سهامداران شرکتهای قندی نیز میتوانند به افزایش سودآوری امیدوار باشند.

کد خبر: ۱۵۰٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha