۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵
قیمت جهانی مواد غذایی ۲۳ درصد تاکنون رشد داشته است| تداوم افزایش قیمت کود شیمیایی
بازار گزارش می‌دهد؛

قیمت جهانی مواد غذایی ۲۳ درصد تاکنون رشد داشته است| تداوم افزایش قیمت کود شیمیایی

افزایش قیمت مواد غذایی باعث نگرانی سران کشورهای صنعتی شده است و جو بایدن دلیل این بحران را درگیری روسیه و اوکراین عنوان کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: این روزها افزایش قیمت مواد غذایی به مشکلی بزرگ برای تمامی مردم دنیا تبدیل شده است. مشکلی که همه را درگیر کرده است و بسیاری از کشورها برای مقابله با تبعات آن اقدام به وضع سیاستهایی از قبیل محدودیتهای تجاری یا افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کردند.

جو بایدن رییس جمهوری کشور امریکا در مصاحبه مطبوعاتی خود جنگ روسیه و اوکراین را مقصر اصلی افزایش قیمت مواد غذایی در امریکا اعلام کرد و افزود: «امریکا در میدان های مختلفی در حال جنگ است. در داخل به جنگ با تورم و افزایش قیمت مواد غذایی می رود و تلاش می کند با وجود تمامی این چالشها غذای مردم را تامین کند و در خارج از کشور در تلاش است تا با ارایه کمک های بشر دوستانه مانع از افزایش شمار فقرا و گرسنگان در دنیا شود. از طرف دیگر امریکا در کنار اوکراین قرار دارد و به این کشور کمک می کند تا از مرزهای خود در مقابل حملات روسیه حفاظت کند.»

او با اشاره به محموله های بزرگ محصولات کشاورزی اوکراین که در بنادر این کشور مانده اند و به دلیل جنگ و چالشهای مرتبط با آن امکان صادرات ندارند گفت: «اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی به افریقا و کشورهای کم درآمد آسیا است. اگر این جنگ پایان نیابد و این محموله ها به بازار وارد نشود، میلیونها انسان از گرسنگی خواهند مرد و سلامت افراد بی شماری به خطر می افتد.»

در این شرایط سرمایه گذاری در بخش کشاورزی امریکا به عنوان کلید قدرتمندی امریکا معرفی شد. رییس جمهوری امریکا تاکید کرد: «صنعت کشاورزی عامل مهمی در توسعه اقتصاد است و ما در نظر داریم سرمایه گذاری خود در این زمینه را افزایش دهیم. این سرمایه گذاری می تواند جایگاه ما را در دنیا تقویت کند،آسیب پذیری اقتصاد را در برابر فشارهای خارجی کاهش دهد و بستر را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی فراهم آورد.»

این سخنرانی در شرایطی انجام شد که روسیه و اوکراین خبر از محدودیت های تازه در صادرات محصولات کشاورزی به منظور تامین نیاز داخل دادند. این دو کشور در مجموع ۳۰ درصد از تجارت گندم در دنیا را به خود اختصاص می دهند و به همین دلیل محدودیت در صادرات گندم توسط این کشورها تاثیر زیادی روی قیمت و بازار دارد.

از طرف دیگر این کشورها از بزرگترین صادرکنندگان کود شیمیایی در دنیا هستند که نه تنها در تولید گندم، بلکه در تولید تمامی محصولات کشاورزی نقش دارد و محدودیت صادرات آن می تواند روی توان تولید تمامی کالاها اثر منفی داشته باشد.

روسیه اعلام کرده است صادرات کود شیمیایی را ۳۰ درصد کاهش می دهد. از طرف دیگر افزایش قیمت نفت و گاز هم باعث شده است تا هزینه تمام شده تولید کود افزایش یابد و در نهایت محصولات کشاورزی با قیمت بالاتری تولید شود.

برایند این شرایط را می توان در وضعیت کنونی قیمتها، افزایش روز به روز آنها و تشدید فشارهای اقتصادی به مردم در تمامی کشورهای دنیا دید. وضعیتی که تنها با پایان یافتن درگیری روسیه و اوکراین و بازگشت تولیدات این کشورها و دیگر کشورهای دنیا به بازار به پایان می رسد.

آمارها نشان می دهد از شروع جنگ روسیه و اوکراین تا کنون قیمت مواد غذایی در دنیا ۲۲.۹ درصد رشد کرد و بالاترین رشد قیمت به گندم اختصاص داشت. قیمت این محصول کشاورزی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون بالغ بر ۴۰ درصد افزایش داشته است و پیش بینی ها نشان می دهد تا انتهای سال ۲۰۲۴ نمی توان انتظار بازگشت آرامش به بازار را داشت.

کد خبر: ۱۵۰٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید مهران مدیری IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      1 0
      لطفاً از درآمدهای جهانی هم گزارش تهیه کنید شما که از گرانی ها گزارش تهیه می کنید و کمک به گرانی و بدبختی مردم می کنید و با ناتوانان در مهار تورم هم دستید!!!و بگویید با یک روز کار در اوروپا و ایران چقد معاش مشه خرید؟؟؟؟