۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
مقررات و مقیاس پذیری بزرگترین چالش های فناوری بلاک چین هستند
گفتگوی بازار با کارشناس اقتصاد دیجیتال

مقررات و مقیاس پذیری بزرگترین چالش های فناوری بلاک چین هستند

«سیددهارت دالمیا»؛ کارشناس اقتصاد دیجیتال میگوید: قانون همیشه از فناوری عقب است، اما کشورهایی که اولین پذیرنده هستند و حمایت نظارتی ارائه می دهند، همیشه از رشد فناوری بهره مند خواهند شد.

فرحناز سپهری؛ بازار: با توجه به اینکه با ورود فناوری های نوظهور همچون بلاک چین ، اقتصاد دیجیتال را دستخوش تحولات کرده است از این رو برای اینکه کشورها بیش از پیش از قابلیت های این فناوری بهره مند شوند بایستی دولتمردان به تنظیم مقررات و فراهم ساختن بستری مناسب در جهت توسعه آن اقدام کنند.

در این میان بلاک چین با تمرکز زدایی و شفافیت می تواند در بخش هایی همچون انتقال دارایی و سیستم های پرداخت هر چه بیشتر به کار گرفته شود. در عین حال که به گفته سیددهارت دالمیا؛ وکیل اقتصاد دیجیتال و یک کارآفرین، قانون همیشه از فناوری عقب است، اما کشورهایی که اولین پذیرنده هستند و حمایت نظارتی ارائه می دهند، همیشه از رشد این فناوری بهره مند خواهند شد.

در همین راستا خبرگزاری بازار گفتگویی با «سیددهارت دالمیا» انجام داده، که در ادامه آمده است. دالمیا؛ یک وکیل اقتصاد دیجیتال و یک کارآفرین است. قبل از پیوستن به دانشکده بازرگانی هند برای ادامه تحصیل در رشته MBA به عنوان وکیل و مشاور استراتژیک برای استارت آپ ها کار کرده است. وی همچنین کاندیدای سطح ۳ CFA و دارای مدرک لیسانس حقوق و لیسانس فناوری است.

*به نظر شما چشم انداز استفاده از بلاک چین در صنایع در سال آینده چگونه خواهد بود؟
این فناوری در سال‌های آینده شاهد استقبال گسترده‌ای خواهد بود. این یک انقلاب مشابه خود اینترنت است. برجسته ترین مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) است.

این مساله به بانک‌های مرکزی در سراسر جهان کمک می‌کند تا حاکمیت کشورهای صادرکننده را حفظ کنند و تراکنش‌ها را سریع‌تر، ارزان‌تر و امن‌تر کند. در اصل، از آنجایی که فناوری حذف واسطه‌ها را به دلیل غیرمتمرکز دفتر کل/پایگاه داده اجازه می‌دهد، تراکنش‌ها ارزان‌تر می‌شوند که به نفع کاربر نهایی است.

این برنامه کاربردی در انتقال دارایی، سیستم پرداخت، انتقال املاک، انتقال/استفاده IPR، مدیریت هویت و بسیاری موارد دیگر کاربرد خواهد داشت. بلاک چین همچنین به پشتوانه وب ۳.۰ تبدیل خواهد شد که ارتباط و حقوق ما بر روی اینترنت را همانطور که می شناسیم تغییر می دهد.

*به نظر شما دولت ها برای استفاده بهینه از بلاک چین چه اقداماتی باید انجام دهند؟
دولتها بایستی مقررات رائه کنند تا کسب و کارها از یقین قانونی برخوردار شده و اقدامات لازم را برای مقابله با واکنش های نظارتی انجام دهند. ایجاد سوابق غیرمتمرکز املاک و استفاده از فناوری، هر جا که امکان پذیر باشد، تقاضا برای توسعه دهندگان بلاک چین و وب ۳.۰ را ایجاد می کند که به نوبه خود منجر به پذیرش گسترده می شود.

در نهایت، طرح‌ها، مزایای مالیاتی، کمک‌های بلاعوض و غیره می‌توانند برای تشویق استارت‌آپ‌ها به ارائه راه‌حل‌هایی که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند، معرفی شوند. دولت‌ها همچنین می‌توانند مشوق ادغام شرکت‌ها/بنیادها در کشورهای خود باشند و به مشوق تغییر IPR مربوط به فناوری بلاک چین در کشورشان تبدیل شوند. قانون همیشه از فناوری عقب است، اما کشورهایی که اولین پذیرنده هستند و حمایت نظارتی ارائه می دهند، همیشه از رشد فناوری بهره مند خواهند شد.

* از دیدگاه شما چالش های استفاده از بلاک چین چیست؟
مقررات و مقیاس پذیری تا حد زیادی بزرگترین چالش های پیش روی فناوری بلاک چین هستند. تراکنش ها به دلیل طراحی ناکارآمد فناوری، گران می شوند و تعداد تراکنش ها در ثانیه نیز کمتر است.

ثانیاً، در بسیاری از کشورها عدم قطعیت‌های نظارتی وجود دارد که مانع از انگیزه تغییر استفاده به بلاک چین می‌شود. یک نگرانی دیگر این است که این فناوری جدید است، تعداد توسعه دهندگان کمتری وجود دارد و از این رو ایجاد راه حل در زیرساخت وب ۳.۰ گران می شود.

کد خبر: ۱۵۰٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha