۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
افزایش قیمت شمش فولادی در فصل اول سال ۲۰۲۲
بازار گزارش می دهد؛

افزایش قیمت شمش فولادی در فصل اول سال ۲۰۲۲

بازار فلزات اساسی در حال تلاطم است و گزارشها نشان می دهد در فصل اول امسال قیمت شمش فولادی در دنیا رشد کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: در این سالها افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی چالشی جدی برای صنایع و اقتصاد دنیا ایجاد کرده است. افزایش قیمت فولاد باعث شد تا هزینه فعالیتهای صنعتی افزایش یابد و بر شدت تورم در دنیا افزوده شود.

این افزایش قیمت زمانی تشدید شد که درگیری های روسیه و اوکراین بالا گرفت و بحران های اقتصادی و صنعتی ناشی از تحریم های روسیه باعث شد تا بازار کالا با تنش روبرو شود. بانک جهانی در گزارش اخیر خود نوشت: «قیمت فولاد از ابتدای سال جاری افزایش یافته است و انتظارها برای بازگشت ثبات به این بازار با فروکش کردن همه گیری کرونا در دنیا به نتیجه نرسید. در دوره کرونا ما شاهد افزایش قیمت فولاد به دلیل اختلال در عرضه این محصول و تعطیلی کارخانه ها و معادن و بسته بودن مرزها بودیم. با از بین رفتن این محدودیتها در فصل اول امسال، انتظاد می رفت بازار به تعادل برسد ولی جنگ روسیه و اوکراین شوک بزرگی به بازار وارد کرد و قیمتها را افزایش داد.»

در این روزها که درگیری های روسیه و اوکراین تشدید شده است و خبرهایی در مورد حمله های اخیر به کارخانه های فولادسازی منتشر شده است، می توان انتظار داشت سرعت افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی بیشتر شود.

طبق گزارش ارایه شده توسط فایننشال تایمز در فصل اول سال ۲۰۲۲ تا کنون قیمت شمش های فولادی در دنیا ۴.۷ درصد و قیمت ورق های فولادی ۸.۹ درصد رشد کرده است و با توجه به شدت بالای درگیری های روسیه و اوکراین، امیدی به توقف این روند وجود ندارد.

این رسانه اروپایی در گزارش خود نوشت:«تنش های روسیه و اوکراین و بالاگرفتن دامنه این درگیری ها در هفته های اخیر نشان می دهد که انتظار پایان روند افزایشی قیمت در بازار فولاد، انتظاری نادرست است. انتظار می رود در فصل دوم امسال در خوش بینانه ترین حالت قیمت شمش های فولادی در دنیا ۳.۱ درصد و قیمت ورقه های فولادی ۷ درصد نسبت به فصل اول رشد کند. این مساله برای کشورهای وارد کننده فولاد می تواند بسیار آسیب رسان باشد زیرا هزینه های تولیدات صنعتی را افزایش می دهد و بر دامنه تورم می افزاید.»

درگیری های روسیه و اوکراین باعث شده است تا در عرضه فولاد و فراورده های فولادی در دنیا اختلال ایجاد شود. این اختلال عرضه یک عامل مهم در افزایش قیمت فولاد بود ولی مساله مهم این است که طرح های توسعه زیر ساختی در امریکا با جدیت پیگیری می شود و امریکا در نظر دارد بالغ بر ۶۰ درصد فولاد و فراورده های فولادی مورد نیاز خود را وارد کند.

در صورتیکه عامل افزایش تقاضا را به اختلال در عرضه اضافه کنیم، خواهیم دید که در فصل دوم سال جاری بازار با تحولات بسیار بزرگتری روبرو خواهد بود. پیش بینی می شود در فصل دوم سال ۲۰۲۲ متوسط قیمت هر شمش فولاد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۲ درصد و متوسط قیمت هر تن ورق فولادی ۱۷.۲ درصد افزایش یابد.

در صورت تحقق این پیش بینی متوسط قیمت هر تن شمش فولادی در فصل دوم سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۱۷۷ دلار و متوسط قیمت هر تن ورق فولادی برابر ۲۱۸۲ دلار خواهد بود.

در این شرایط می توان انتظار داشت در نیمه دوم امسال تورم در بخش های صنعتی و تولیدی در دنیا تشدید شود.

کد خبر: ۱۵۰٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha