۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۳
اوکراین مانع ارسال گاز روسیه به اروپا شد

اوکراین مانع ارسال گاز روسیه به اروپا شد

اوکراین چهارشنبه انتقال گاز طبیعی روسیه به اروپا را به حالت تعلیق درآورد و در عین حال، مسکو را مسئول این اختلال دانست.

به گزارش بازار، انتقال گاز روسیه تاکنون بدون وقفه از طریق خطوط لوله در سراسر اوکراین با وجود فعالیت‌های نظامی جریان داشته است.

اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین اواخر سه شنبه اعلام کرد تصمیم گرفته است به علت «مداخله نیروهای اشغالگر»، عملیات در یک نقطه اصلی ترانزیت یعنی سوخرانیوکا را متوقف کند. این اپراتور اعلام کرد این ایستگاه تا ۳۲.۶ میلیون متر مکعب در روز یا حدود یک سوم گاز روسیه را که از طریق اوکراین به اروپا منتقل می‌شود، جابه‌جا می‌کند.

در همین حال، غول انرژی روسیه گازپروم اعلام کرد علتی برای اختلال نمی‌بیند و اضافه کرد نمی‌تواند منابع را به نقطه ورودی دیگری یعنی سودزا تغییر مسیر دهد، زیرا تغییر مسیر «از لحاظ فنی غیرممکن است.»

گازپروم در کانال رسمی خود در تلگرام اعلام کرد: انتقال گاز از طریق سوخرانیوکا به طور کامل انجام شده است و هیچ شکایتی از طرف مقابل وجود ندارد. گازپروم تمام تعهدات خود را در قبال مصرف کنندگان اروپایی به طور کامل انجام می‌دهد، گاز را برای انتقال مطابق با قرارداد و قرارداد اپراتور تامین می‌کند و هزینه خدمات انتقال به طور کامل پرداخت می‌شود.

سفارش‌های ارسال گاز از طریق سودزا برای چهارشنبه، ۷۲ میلیون متر مکعب تعیین شده است که بیشتر از روز سه شنبه است. اما این رقم همچنان کمتر از مجموع گاز ارسال شده از این دو ایستگاه در پیشتر در این هفته بوده است. میزان انتقال گاز همچنین پایین‌تر از مقداری است که در سال‌های قبل از سودزا منتقل شده است.

انتظار می‌رود انتقال از طریق اوکراین به ولکه کاپوسانی Velke Kapusany اسلواکی، مسیر اصلی انتقال به اروپا، به پایین‌ترین سطح از زمان ۳۰ آوریل کاهش یابد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده موسسه رفینیتیو Refinitiv، قیمت گاز طبیعی اروپا چهارشنبه بیش از ۶.۴ درصد افزایش یافت. قیمت‌ها بعداً به دلیل عوامل نزولی از جمله گرم‌تر شدن هوا و واردات گاز مایع طبیعی کاهش یافت.

کد خبر: ۱۵۰٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha