۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
خودروسازان قیمت قطعات را به روز نکردند|انجام واردات خودرو عامل رقابت با خودروسازان نیست
یک قطعه ساز در گفت و گو با «بازار»

خودروسازان قیمت قطعات را به روز نکردند|انجام واردات خودرو عامل رقابت با خودروسازان نیست

کریمخان عضو هیات مدیره صنایع همگن قطعه سازان کشور، گفت: باتوجه به افزایش بها مواداولیه، قطعه سازان در شش ماه نخست سال خودروسازان نمی توانند قیمت ها را اصلاح کنند، بارها درخواست به روزرسانی بها داشتیم.

بازار؛ گروه خودرو: مواداولیه با حمایت بی دریغ دولت از صنایع بالادستی هر روز در حال افزایش بها است. افزایش قیمتی که صنایع پایین دستی و مشتریان کالایی نهایی را به سمت چالش هدایت می کند. این مورد در خودروسازی که این روزها برنامه اصلی دولت مردان برای نشان دادن مدیریت در بازار است، تاثیر منفی دارد. از سوی قیمت گذاری دستوری خودرو به سهام داران شرکت های خودروسازی و قطعه سازان فقط زیان مالی وارد کرده است. تصمیمات غیراقتصادی و اصولی وزارت صمت نیز مزید بر علت شده تا چالش های متعددی در بازار برای مشتریان ایجاد شود. باتوجه به برنامه خودروسازان در سال جاری، به سراغ بابک کریمخان عضو هیات مدیره صنایع همگن قطعه سازان کشور رفتیم تا این مساله را بررسی کنیم:

* باتوجه به اینکه قیمت مواداولیه در سال جاری افزایش یافته است، این مورد در افزایش بها قیمت قطعات چه مقدار تاثیر داشته است؟
باتوجه به هفت برابر شدن بها گاز و افزایش تعرفه برق، قطعا مواداولیه داخلی نیز گران می شود. قیمت مواداولیه به دو شیوه در بازار داخل افزایش می یابد، نخست اینکه قیمت ها براساس FOB خلیج فارس تعیین می شود و دوم اینکه همگام با افزایش تعرفه های داخلی و هزینه های تولید، قیمت مواداولیه بالا می رود. طبیعی است که با افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها، بها مواداولیه نیز در بازار داخل افزایش یابد. این مورد از سال گذشته قابل پیش بینی بود، باتوجه به افزایش بها مواداولیه، قطعه سازان در شش ماه نخست سال خودروسازان نمی توانند قیمت ها را اصلاح کنند. پس از شش ماه خودروسازان به دنبال آنالیز قیمت ها می روند تا آن را برای قطعه سازان اصلاح کنند.

درخواست ما از خودروسازان این بود که سیستم آنالیز و به روز رسانی قیمت را اتوماتیک کنید، به بیانی بهتر اگر افزایش قیمت مواداولیه یا دستمزد رخ می دهد، این موضوع به سرعت روی بها تمام شده قطعات خریداری شده اعمال شود

* باتوجه به شرایطی که به آن اشاره کردید، افزایش بها قطعات از سوی خودروسازان رخ داده است؟ این مورد در افزایش قیمت خودرو چه مقدار تاثیر دارد؟
درخواست ما از خودروسازان این بود که سیستم آنالیز و به روز رسانی قیمت را اتوماتیک کنید، به بیانی بهتر اگر افزایش قیمت مواداولیه یا دستمزد رخ می دهد، این موضوع به سرعت روی بها تمام شده قطعات خریداری شده اعمال شود. وعده انجام این مورد از سوی خودروسازان داده شده است، اما به دلیل تحمیل بار مالی به خودروسازان قطعا تا مباحث قیمت گذاری را اصلاح نکنند، این موضوع انجام نمی شود. بنابراین باید شش ماهه دوم سال با خودروسازان وارد مذاکره شویم تا قیمت ها را اصلاح کنند، پس از مذاکره نیز معمولا می گویند اعمال قیمت های جدید یکسال زمان نیاز دارد، پس از آن قیمت ها اصلاح می شود. این فرآیند در چند سال گذشته حاکم بوده و راهکاری نیز غیر این موضوع اتخاذ نکردند و طبیعتا قیمت خودرو نیز روند افزایشی را دنبال خواهد کرد. تغییرات قیمتی را نیز خواهیم داشت، زیرا رشد بها نهاده های تولید، رشد قیمت خودرو را به دنبال دارد.

خودروسازان قیمت قطعات را به روز نکردند|انجام واردات خودرو عامل رقابت با خودروسازان نیست

* به بحث کمبود نقدینگی اشاره کردید، در حال حاضر نقدینگی قطعه سازان در چه شرایطی است و برای بهبود آن باید چه اقدامی انجام داد؟
خیلی از خودروسازان معتقد هستند که مطالبات ۱۲۰ روزه را پرداخت کردند، اما بسیاری از قیمت ها را هنوز اصلاح نکردند. به طور مثال در مورد قطعات تولیدی مجموعه که صورت مالی متعلق به سال گذشته بوده، امسال پرداخت را انجام داده اند. مطالبات قطعه سازان همچنان به صورت کامل پرداخت شده و احتمالا بیشتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

واردات خودرو نیز باید آزاد شود، خودروهای وارداتی نیز در رده قیمت خودروهای داخلی نیست که عامل ایجاد رقابت باشد

* به عنوان پرسش آخر، در سال جاری قیمت خودرو به کدام سمت می رود و خودروسازان چگونه باید بازار را کنترل کنند؟
بلاخره شیوه قیمت گذاری باید تابع عرضه و تقاضا باشد، اگر جایی انحصار ایجاد شود به معنی ایجاد عطش در بازار است، این مورد سبب می شود با قیمت های زیان ده، خودروساز تمایل به تولید نداشته باشد. از سوی تولید کاهش و عرضه افزایش می یابد، عدم تعادل میان عرضه وتقاضا بازار را به سمت آشفتگی هدایت می کند. اگر قیمت گذاری دستوری نباشد، آزاد سازی قیمت سبب می شود که تقاضا کاذب از بین برود. بنابراین مشتریان می توانند به دسترسی بهتری به خودرو داشته باشند. واردات خودرو نیز باید آزاد شود، خودروهای وارداتی نیز در رده قیمت خودروهای داخلی نیست که عامل ایجاد رقابت باشد.

کد خبر: ۱۴۹٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha