۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
تعاملات اقتصادی مازندران و قرقیزستان تقویت شود
سفیر قرقیزستان در ایران:

تعاملات اقتصادی مازندران و قرقیزستان تقویت شود

ساری- سفیر قرقیزستان در ایران با بیان اینکه ساری ۲۰۲۲ فرصتی برای توسعه صنعت توریسم بین قرقیزستان و مازندران است، بر لزوم تقویت تعاملات اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از استانداری مازندران، تورداکُن سیدیکف در این دیدار که در حاشیه افتتاحیه ساری ۲۰۲۲؛ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو صورت گرفت، گفت: معرفی ساری به عنوان پایتخت توریسم کشورهای منطقه اکو موقعیت بسیار خوبی برای توسعه این شهر است.

وی افزود: پنج سال قبل استاندار ایسیکول به مازندران سفر کرده بود و تفاهم نامه ای هم بین دو استاندار وقت استان ها نیز امضا شده است.

سیدیکف، اظهار داشت: درخواستی از وزارت امور خارجه به استانداری مازندران برای توسعه روابط اقتصادی بین دو استان مازندران و ایسیکول قرقیزستان ارائه خواهیم کرد.

وی گفت: رئیس جمهور جدید قرقیزستان نیز از همین منطقه ایسیکول است و از نظر اقلیمی مننطقه ای سرسبز و با ظرفیت های خوب کشاورزی بسیار شبیه مازندران است.

سفیر قزقیزستان در ایران، اظهار داشت: اینکه ساری به عنوان مرکز توریسم‌ کشورهای عضو اکو انتخاب شده است ظرفیت مناسبی است تا تمهیدات لازم برای توسعه صنعت توریسم مشترک بین دو استان اتخاذ شود.

سیدیکف، عنوان کرد: اگر امکان داشته باشد که سفر استانداران دو استان رقم بخورد یقینا زمینه ساز اتفاق های خوبی در زمینه تجاری و گردشگری خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز سی امین سال ارتباط دو کشور ایران و قرقیزستان است و شاهد تبادل پیام تبریک بین روسای جمهور و وزرای خارجه دو کشور بودیم که دیدار ما با استاندار مازندران نیز یقینا به تحکیم روابط دو استان مازندران و ایسکیول و کشور قرقیزستان کمک خواهد کرد.

سیدیکف، گفت: اگر لیستی از خدمات مورد نیاز دو کشور که مازندران‌نیز می تواند در تحقق آن نقش مهمی داشته باشد تهیه شود یقینا در شناسایی زمینه های همکاری تاثیرگذار خواهد بود.

استاندار مازندران نیز در این دیدار افزود: امیدواریم نتایج این رویداد به نفع دو کشور و دو ملت باشد ما با کشور قرقیزستان تعاملات خوب و روابط مستحکمی داشته ایم به گونه ای که پیشتر نیز پرواز مستقیم بین ساری و قرقیزستان برقرار بوده است.

وی اظهار داشت: دو کشور ظرفیت هایی دارند که می توانند فعال کنند. در حال حاضر از نظر تعاملات اقتصادی در وضعیت خوبی نیستیم باید تعاملات را تقویت و تثبیت کنیم.

استاندار مازندران افزود: مازندران ظرفیت های خوبی در زمینه محصولات کشاورزی؛ دامپروری و باغی دارد، مازندران نیمی از برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند و این ظرفیت را داریم که بتوانیم در زمینه صادرات برنج ورود کنیم، مرکبات و محصولات باغی مازندران مثل کیوی از کیفیت بالای تولید برخوردار هستند.

وی ادامه داد: می توانیم ارتباط بین ایران و قرقیزستان را از طریق مازندران کلید بزنیم و این زمینه وجود دارد که ایران برای مسافران قرقیز روادید را حذف کند.

کد خبر: ۱۴۹٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha