۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
آب بزرگ ترین چالش کرمان/ اصلاح ارز ترجیحی موجب رونق اقتصادی می شود
استاندار کرمان:

آب بزرگ ترین چالش کرمان/ اصلاح ارز ترجیحی موجب رونق اقتصادی می شود

کرمان- استاندار کرمان گفت: بزرگ ترین چالش استان کرمان مربوط به حوزه آب است که باید از طریق انتقال آب حل شود.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدمهدی فداکار سه شنبه شب در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بزرگ ترین چالش استان در حوزه آب است، اظهار کرد: ما تعادل آبی نداریم در بخش کشاورزی هم همین وضعیت را داریم. البته در جنوب استان از فناوری نوین استفاده شده است اما در شمال استان این مسئله مدیریت نشده است لذا این چالش باید از طریق انتقال آب حل شود.

وی با بیان این مطلب که مسئله توسعه در استان هم به صورت نامتوازن انجام شده است و باید در این حوزه به صورت جدی فعالیت کرد، بیان داشت: بخش گردشگری نیز جای کار بیشتری دارد که مغفول مانده است، همچنین در بحث خدمات که نیازمند هزینه کمتری است باید توجه بیشتری شود.

حذف ارز ترجیحی موجب رونق اقتصادی می شود
استاندار کرمان با اشاره به طرح اقتصادی دولت، اضافه کرد: ایران تنها کشوری در دنیا است که ارز به وارد کننده داده می شود و این کار خطرناکی است چرا که بسترساز رانت و فساد است.

وی ادامه داد: در صورت دادن ارز به وارد کنندگان شاهد وابستگی به واردات خواهیم بود و تولید داخل کم رونق تر می شود و در این صورت تولید صرفه اقتصادی ندارد و اشتغال کم می شود همچنین سرمایه گذاری در حوزه تولید با شکست مواجه می شوند و نهایتا فرار سرمایه اتفاق می افتد.

فداکار با بیان این مطلب که دولت قصد اصلاح یارانه ها را دارد و به دنبال انتقال یارانه از وارد کننده به عموم مردم است، بیان کرد: این امر موجب رقابت تولید کننده داخلی و رونق آن می شود، اشتغالزایی، صادرات و درآمد دولت را افزایش می دهد همچنین قاچاق کاهش پیدا می کند چراکه صرفه اقتصادی ندارد.

وی اظهار کرد: از زمان آغاز به کار دولت تاکنون قیمت های جهانی جو ۶۰ درصد، گندم بیش از ۵۰ درصد و روغن ۸۰ درصد در سطح جهان افزایش پیدا کرده است که براین اساس دولت باید مبلغ قابل توجهی یارانه به وارد کننده تخصیص بدهد که این امر توجیه اقتصادی ندارد چراکه اجناس با قیمت مناسب دست مردم نمی رسد لذا این فرآیند نباید ادامه پیدا می کرد.

استاندار کرمان با بیان این مطلب که واریز یارانه های جدید به مردم یک فرآیند جهت جلب اعتماد عمومی بوده است و براین اساس پس از اعلام قیمت ها ابتدا ماه اول و سپس ماه دوم یارانه ها قابل برداشت است، افزود: قیمت نان، دارو و بنزین افزایش پیدا نمی کند و این پول یارانه در مراحل بعدی تبدیل به کالابرگ می شود همچنین در زمینه کالاهای اساسی هیچ کمبودی وجود ندارد.

پایش قیمت ها در بازار
وی با اشاره به اینکه پایش قیمت ها در بازار نیز انجام می شود، بیان کرد: به دلیل صرفه نداشتن قاچاق، احتکار معنا ندارد و حتی مصرف برخی کالاها مصرفی تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می کند چراکه این ۳۰ درصد به خارج از کشور صادر می شده است.

فداکار با بیان این مطلب که امنیت غذایی در همه کشورها بسیار مهم است، اضافه کرد: با توجه به رخ دادهای جهانی و جنگ اوکراین و روسیه، تهدیدی برای امنیت غذایی در جهان اتفاق افتاده است از طرف دیگر دولت به دنبال درآمد نیست بلکه مبلغ یارانه ای که از کشور خارج می شده است به مردم انتقال داده می شود.

وی با اشاره به اینکه واریز یارانه قطع نمی شود و دائما پرداخت می شود، تصریح کرد: دولت برای بررسی اعتراضات مردمی، سامانه ای تعریف کرده است که اعتراض خود را ثبت کنند.

استاندار کرمان افزود: مردم اخبار را از منابع موثق دریافت کنند و به حواشی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی توجه کنند از طرف دیگر هیچ دولتی در ابتدای کار خود به دنبال ریسک و دفع سرمایه اجتماعی خود نیست لذا دولت به دنبال نفع مردم است و به درآمدزایی خود توجهی ندارد.

کرمان آمار قابل دفاعی در زمینه دانش بنیان ها ندارد
وی با اشاره به شعار سال، بیان داشت: شاید یکی از استان هایی که ظرفیت کارهای دانش بنیان دارد، کرمان است که در این زمینه آمار قابل دفاعی ندارد همچنین صنعت آمادگی دارد که با شرکت های دانش بنیان در استان همکاری کند.

فداکار با بیان این مطلب که موضوع اشتغال به کمک صنعت حل خواهد شد، ابراز داشت: به دنبال بسترسازی جهت فعالیت شرکت های صنعتی در استان هستیم همچنین در برنامه های خود به دنبال استفاده از تجربه های افراد مختلف جهت توسعه استان هستم.

کد خبر: ۱۴۹٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha