۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
آیا همه گیری دیگری در راه است؟
بازار گزارش می دهد؛

آیا همه گیری دیگری در راه است؟

بیل گیتس سرمایه دار بزرگ امریکایی بر این باور است اگر شکاف طبقاتی در دنیا از بین نرود، احتمال ایجاد همه گیری های جدید در آینده نزدیک وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین افراد دنیا اعلام کرد نگرانی های زیادی برای اقتصاد دنیا وجود دارد و احتمال تشدید رکود اقتصادی و افزایش تنش های ناشی از تورم در جهان وجود دارد.

افزایش نرخ بهره بانکی در اغلب کشورهای صنعتی به منظور مقابله با تورم باعث شده است تا روند بازسازی اقتصادی در این کشورها و در دیگر کشورهای دنیا کند شود. این سیاست در شرایطی استفاده شد که نگرانی های زیادی در مورد تورم فزاینده در دنیا وجود داشت و مقابله با این بحران برای سران سیاسی و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار بود.

اما همچنان نگرانی های قبلی در مورد افزایش فقر و گرسنگی و شکاف ثروت در دنیا وجود دارد. بیل گیتس تاکید کرد همه گیری کرونا باعث شد تا اجرای طرح های حمایتی از کشورهای فقیر و از بین بردن گرسنگی در دنیا حداقل ۵۰ سال به تاخیر بیفتد.

او در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان گفت: «جنگ درگرفته در اوکراین باعث شد تا قیمت کالاهای اساسی در دنیا با سرعت بالایی رشد کند. این درگیری می تواند در میان مدت آسیب زیادی به اقتصاد وارد کند ولی مساله نگران کننده این است که تاثیر منفی این تنش سالهای سال در اقتصاد قابل مشاهده خواهد بود.»

این فشار مازاد بر فشاری است که اقتصاد دنیا به دلیل همه گیری کرونا و درگیری با این ویروس مرگبار طی دو سال گذشته تجربه کرده است. افزایش نرخ بهره بانکی در کشورهای صنعتی و افزایش تورم که باعث افت قدرت خرید مردم شده است مازاد بر اختلالات ایجاد شده در عرضه باعث شده است تا سرعت بازسازی اقتصادی دنیا کاهش یابد و آسیب زیادی به اقتصاد جهان وارد شود.

گیتس در شرایطی در مورد تشدید تنش های مالی و رکود اقتصادی در دنیا صحبت کرد که اقتصاددانان وال استریت وضعیت را غیر قابل پیش بینی ارزیابی کرده اند و بر این باورند که در سالهای آتی برخی از کشورها می توانند این بحران را مدیریت کنند و از رکود برهند ولی شماری از کشورها نخواهند توانست از این تنش عبور کنند.

مساله دیگری که این سرمایه دار امریکایی مطرح کرده است تاثیر رکود اقتصادی در کشورهای صنعتی روی وضعیت بهداشت و سلامت در کشورهای در حال توسعه است. او در این مورد به خبر نگار سی ان ان گفت: «هم اکنون بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز برای تامین داروهای کرونا و واکسن مورد نیاز کشورهای در حال توسعه و فقیر توسط کشورهای توسعه یافته تامین می شود. این کشورها در ارایه کمک های مالی، تامین مواد غذایی و ارایه خدمات بهداشتی با کشورهای فقیر همکاری می کنند ولی اگر بحران اقتصادی در این کشورها تشدید شود و توان رشد اقتصادی را از دست بدهند، این کمکها هم قطع می شود و آسیب زیادی به سلامت و بهداشت کشورهای در حال توسعه وارد می شود.

بیل گیتس در مورد ضرورت کاهش فاصله طبقاتی بین کشورهای فقیر و غنی نیز صحبت کرد و گفت: «در صورتیکه شکاف ثروت بین کشورهای فقیر و غنی از بین نرود، احتمال ایجاد یک همه گیری دیگر یا بحران های مالی بزرگتر وجود دارد. کرونا به ما اثبات کرد کشورهای دنیا به هم وابسته هستند و نمی توان انتظار داشت یک کشور از بحرانی عبور کند در حالیکه دیگران همچنان درگیر آن هستند. بنابراین اگر دنیا مصمم است که مانع از وقوع یک همه گیری جدید شود، نه تنها باید سیاستهای حمایتی کشورهای صنعتی از کشورهای فقیر به سطحی که قبل از همه گیری کرونا باز گردد بلکه باید سازو کارهای جهانی برای حمایت از ساکنان کشورهای در حال توسعه ایجاد شود و حمایتهای بهداشتی و درمانی و انتقال دانش و دارو به این کشورها افزایش یابد.»

کد خبر: ۱۴۹٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha