۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
شهر جهانی منبت برای فارس سودی نداشت| صادرات نیم بند صنایع دستی
گزارش بازار؛

شهر جهانی منبت برای فارس سودی نداشت| صادرات نیم بند صنایع دستی

شیراز- صنایع دستی استان فارس در حوزه صادرات توفیق زیادی نداشته است و انتخاب شهر آباده به عنوان شهر جهانی هنر منبت نیز سودی برای مردم و هنرمندان صنایع دستی استان ایجاد نکرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: شیراز شهر جهانی صنایع دستی آباده شهر جهانی منبت و قرار است فیروزآباد هم شهر جهانی دست بافته های داری شود در نگاه نخست این عناوین بسیار زیبا و شکیل و جذاب برای حضور و جذب گردشگر هستند اما در یک نگاه عمیق و کارشناسی به سادگی می توان دریافت که ذکر این عنوان ها به تنهایی برای استان فارس که خاستگاه بسیاری از هنرهای سنتی است و در حال حاضر نزدیک به ۸۰ رشته تخصصی صنایع دستی فعال داردT کافی نیست.

اقتصاد صنایع دستی فارس نه به واسطه کرونا بلکه به دلیل بی توجهی و بی مهری برخی از مسئولان و حتی هنرمندان همچنان در معرض آسیب جدی است

از نبود یک المان شهری مناسب و تبلیغات ملی و بین المللی گرفته تا فعالیت واسطه ها و نبود بسته بندی مناسب برای عرضه محصولات موجب شده تا صنایع دستی استان فارس مانند دیگر استانها همچنان در فراموشی به سر می برد به طوری که اقتصاد صنایع دستی فارس نه به واسطه کرونا بلکه به دلیل بی توجهی و بی مهری برخی از مسئولان و حتی هنرمندان همچنان در معرض آسیب جدی است و چنانچه این روند ادامه یابد شاهد ورشکستگی این صنعت خواهیم بود صنعتی که مکمل صنعت گردشگری است.

فروش صنایع دستی فارس افزایشی بی

ن ۳۵ تا ۴۰ درصد داشته است
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس در گفتگو با بازار در خصوص بازار فروش صنایع دستی استان توضیح داد: در دو ماه گذشته به نسبت سال قبل میزان فروش صنایع دستی فارس افزایش خوبی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد داشته و این میزان به نسبت دو سال کرونایی ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

حسین همتی با اشاره به اینکه قبل از شیوع کرونا میزان فروش صنایع دستی استان تا حدودی قابل قبول و پرورنق بود، ادامه داد: البته پیش بینی می شود با از بین رفتم ویروس کرونا به طور حتم میزان فروش صنایع دستی استان پررونق شود.

یکی از پرفروش ترین صنایع دستی استان خاتم است و بعد از آن به ترتیب کاشی هفت رنگ برای قاب و آیینه، دستبافت های داری و قلمزینی قرار دارند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح صنایع دستی پرفروش استان پرداخت و افزود: یکی از پرفروش ترین صنایع دستی استان خاتم است و بعد از آن به ترتیب کاشی هفت رنگ برای قاب و آیینه، دستبافت های داری و قلمزینی قرار دارند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس با تاکید بر ایکه اگر شرایط عادی شود بازهم مشکلاتی پیش پای هنرمندان است، بیان کرد: یکی از چالش های پیش روی هنرمندان صنایع دستی در استان فارس قیمت های سرسام آور مواد اولیه است که البته باید این را در نظر گرفت که گرانی فقط مربوط به مواد اولیه صنایع دستی نیست بلکه در تمامی بخش ها وجود دارد اما موضوعی که کار را برای هنرمندان دشوارتر می کند، این است که صنایع دستی جزو کالای لوکس به شمار می رود و در سبد خانوار هیچ جایگاهی ندارد.

شهر جهانی منبت برای فارس سودی نداشت| صادرات نیم بند صنایع دستی

وی با بیان اینکه صنایع دستی در زندگی مردم در اولویت نیست، گفت: مجلس باید با وضع قوانین جدید مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی صنعتگران را تا حدودی حل کند.

طی ۲ سال اخیر میزان صادرات از استان فارس صفر بوده است
همتی پیرامون میزان صادرات صنایع دستی از فارس نیز گفت: طی دو سال اخیر میزان صادرات از استان صفر بوده است اما قبل از کرونا همواره شاهد صادرات برخی از محصولات صنایع دستی به کشورهای مختلف بوده ایم.

وی با تاکید بر اینکه صادرات صنایع دستی هیچگونه آورده مالی ندارد، بیان کرد: به دلیل وضعیت کشور و شرایط تحریم ها امکان بازگشت پول وجود ندارد به همین دلیل نمی توان بر روی این ظرفیت و پتانسیل ارزشمند استان آنگونه که باید باشد سرمایه گذاری کرد.

وی با اشاره به کشورهایی که در گذشته صنایع دستی استان فارس به آنها صادر می شد، توضیح داد: بیشترین مقصد صنایع دستی استان فارس کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عمان، قطر و کویت بود البته بیشترین صادرات مربوط به عراق است.

مالزی، آلمان و ایتالیا از مقاصد صنایع دستی فارس در گذشته
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس از دیگر مقاصد صادراتی صنایع دستی استان فارس را مالزی، آلمان و ایتالیا عنوان کرد و گفت: البته صادرات به این کشورها چمدانی بوده است.

وی در خصوص محصولاتی که به این کشورها صادر می شوند نیز گفت: در کشورهای حوزه خلیج فارس بیشتر خاتم، قلم زنی، کاشی هفت رنگ بوده است و در عراق نیز گوهرسنگ ها و کشورهای اروپایی نیز دست باف های داری بوده است.

زمانی که آباده شهر جهانی منبت شد، از این اتفاق بسیار خوشحال بودیم و برنامه های تبلیغاتی زیادی انجام شد اما متاسفانه هیچگونه آورده ای برای استان فارس نداشت

همتی به آباده به عنوان شهر جهانی منبت نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که این شهر به عنوان شهر جهانی منبت معرفی شد، از این اتفاق بسیار خوشحال بودیم و حتی میدانی نیز به نام منبت نام گذاری شد و برنامه های تبلیغاتی زیادی انجام شد اما متاسفانه هیچگونه آورده ای برای استان فارس نداشت و همه کارها در حد همان تبلیغات باقی ماند.

شهر جهانی منبت برای فارس سودی نداشت| صادرات نیم بند صنایع دستی

وی همچنین به جایگاه مهم شیراز در صنایع دستی اشاره کرد و ادامه داد: شهر شیراز بعد از اصفهان دومین شهر جهانی صنایع دستی و فیروزآباد نیز شهر ملی دست باف های داری به شمار می رود اما باید پرسید آیا آنگونه که باید باشد از این ظرفیت ها استفاده شده است؟

در بسیاری از کشورها وزارت خانه فرش و ... برای حمایت از صنایع دستی تشکیل شده است اما کشور ما اینگونه نیست و به هنرمندان توجه کمی می شود

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس با تاکید بر اینکه از هم اکنون باید برای سال های بعد از کرونا تدابیری اتخاذ کرد تا جایگاه استان فارس صنایع دستی ارتقا یابد، افزود: فارس دارای ظرفیت های زیادی در حوزه صنایع دستی است و در حالی از این ظرفیت ها استفاده نمی شود که در بسیاری از کشورها وزارت خانه فرش و... برای حمایت از صنایع دستی تشکیل شده است اما کشور ما اینگونه نیست و به هنرمندان توجه کمی می شود.

راه اندازی اتاق صنایع دستی در اتاق بازرگانی شیراز
در این رهگذر یک استاد حوزه خاتم نیز در گفتگو با بازار با تاکید بر اینکه مشکلات صنایع دستی در کشور و استان فارس بی شمار است، بیان کرد: اخیرا در اتاق بازرگانی شیراز جلسه ای به منظور حمایت از صنایع دستی تشکیل شده و خواستار راه اندازی اتاق صنایع دستی در اتاق بازرگانی شیراز شدیم.

غلام فلاح پور با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی حوزه صنایع دستی به مدیریت آن بر می گردد، بیان کرد: در سه دهه گذشته بیش از ۲۰ نفر در حوزه صنایع دستی از حوزه معاونت گرفته تا ... مسئولیت داشته اند و فقط دو نفر از آنها به حوزه صنایع دستی مسلط بوده اند.

سلیقه ای عمل کردن در حوزه مدیریت و تامین بودجه یکی از مهمترین مشکلات صنایع دستی استان فارس به شمار می رود

وی با بیان اینکه برخی از مشکلات به دولت و برخی نیز به هنرمندان باز می گردد، اظهار کرد: سلیقه ای عمل کردن در حوزه مدیریت و تامین بودجه یکی از مهمترین مشکلات صنایع دستی استان فارس به شمار می رود.

شهر جهانی منبت برای فارس سودی نداشت| صادرات نیم بند صنایع دستی

این استاد هنر خاتم در خصوص صادرات صنایع دستی استان فارس نیز عنوان کرد: بر روی کاغذ صادرات زیادی انجام شده و رقم های قابل توجهی در رسانه ها منتشر می شود، بنده به عنوان یک استاد خاتم که نشان ملی خاتم را دارد نمی دانم این آمار و ارقام از کجا به دست آمده است.

برای حل مشکلات باید هنرمندان صنایع دستی را وارد میدان کرد
فلاح پور با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات باید هنرمندان صنایع دستی را وارد میدان کرد، ادامه داد: باید اجازه دهند خود هنرمند و صنعت گر در حوزه اتحادیه ها و فروشگاه های صنایع دستی فعالیت داشته و به داشته های استان بها داده شود.

وی با اشاره به اینکه شهر شیراز نشان جغرافیایی خاتم را دارد، افزود: در تمام نقاط شهر شیراز عکس هایی از دلفین و طاووس و سایر حیوانات به عنوان المان وجود دارد اما هیچگونه نمادی از خاتم در شهر شیراز نیست.

در تمام نقاط شهر شیراز عکس هایی از دلفین و طاووس و سایر حیوانات به عنوان المان وجود دارد اما هیچگونه نمادی از خاتم در شهر شیراز نیست

این استاد حوزه خاتم گفت: در جلسات مختلف با شهرداران ادوار شیراز پیرامون این موضوع جلسات زیادی برگزار شده اما هیچگونه نمادی از صنایع دستی در شیراز وجود ندارد، با این اوصاف چگونه می توان انتظار داشت که بتوان از این ظرفیت برای صادرات استفاده کرد.

وی به شهر اصفهان به عنوان یکی از شهرهای جهانی صنایع دستی اشاره کرد و افزود: در اصفهان رئیس اتحادیه، اعلام می کند که صنایع دستی هیچکدام از کشورها و شهرها نباید در مناطقی مانند نقش جهان و دیگر نقاط تاریخی وجود داشته باشد و اعلام می کند که باید ظرف یک ماه تمام صنایع دستی غیر بومی از محدوده های تاریخی جمع آوری و صنایع دستی هنرمندان شهر جایگزین شود اما متاسفانه در شهر شیراز از صنایع دستی دیگر استان ها در نمایشگاه ها فروشگاه ها استفاده می کنند و هیچ گوش شنوایی نیز برای پیگیری موضوع وجود ندارد.

فرصت مناسب جام جهانی قطر
این استاد هنر خاتم به جام جهانی قطر اشاره کرد و گفت: جام جهانی موقعیت بسیار خوبی است که نمایشگاهی از صنایع دستی استان فارس در قطر دایر شود و به طور حتم آورده مالی خوبی نیز خواهد داشت اما این اقدام نیازمند حمایت مسئولان است.

با این نقاسیر صنایع دستی فارس را باید به صورت جدی مورد توجه قرار دارد و برای بالندگی آن برنامه ریزی کرد. برند سازی، معرفی ، و مانع زدایی از صادرات باعث می شود ک صنایع دستی استان فارس برای این استان ارزش اقتصادی ایجاد کند.

منبت محصول مهم صنایع دستی استان فارس باید به شکل مناسبی مورد بازاریابی جهانی قرار بگیرد و دست باف های فارس نیز باید مورد توجه برنامه ریزان باشد تا صنایع دستی فارس بتواند برای استان فارس ارزآوری ایجاد کند.

کد خبر: ۱۴۹٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha