۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
تولید بیش از ۲۰.۵ میلیون تن محصول در بزرگترین پتروشیمی ایران
دیرعامل هلدینگ خلیج فارس اعلام کرد

تولید بیش از ۲۰.۵ میلیون تن محصول در بزرگترین پتروشیمی ایران

علی عسگری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: امسال بر اساس برنامه‌ریزی‌ها ۲۰ میلیون و ۵۳۱ هزار تن محصول در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تولید می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، عبدالعلی علی‌عسکری ظهر امروز (سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه) در نشست هم‌اندیشی مدیران عامل هلدینگ‌های پتروشیمی با مدیران ارشد صنعت نفت با بیان اینکه امسال بر اساس برنامه‌ریزی‌ها ۲۰ میلیون و ۵۳۱ هزار تن محصول در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تولید می‌شود، افزود: از این مقدار ۱۰ میلیون ۹۷۳ هزار تن آن در داخل و ۹ میلیون ۶۲۴ هزار تن در خارج از کشور عرضه می‌شود، در مجموع ارزش محصولات امسال ما به ۱۳.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

وی اظهار کرد: امسال ۲۱ طرح تازه پتروشیمی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در حال اجراست، اما یکی از طرح‌های مهم ما که در چند سال آینده تکمیل طرح‌های مربوط زنجیره ارزش افزوده است، در این زمینه از دستاوردهای موجود در پارک‌های علمی و فناوری آلمان، ژاپن و دیگر کشورهای پیشرفته الگوبرداری خواهیم کرد.

مدیرعامل پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس از برنامه این شرکت برای ایجاد پارک علم و فناوری در عسلویه با سرمایه‌گذاری ۲ تا ۳ میلیارد دلاری خبر داد و گفت: در این زمینه مذاکرات اولیه با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برای تخصیص زمین این پروژه انجام شده است، البته احداث این نوع پارک در منطقه ماهشهر نیز در دستور کار قرار دارد.

علی‌عسکری افزود: هم‌اکنون بر اساس گزارش‌های رسیده، کشورهای همسایه ایران سالانه ۱۳۲ میلیارد دلار محصولات مختلف پتروشیمی مصرف می‌کنند، این در حالی است که سهم ایران از این بازارها بسیار اندک است.

وی با اشاره به سیاست‌های جدید وزارت نفت مبنی بر ترغیب شرکت‌های پتروشیمی با هدف تأمین خوراک خود در طرح‌های بالادستی اظهار کرد: به‌تازگی مذاکراتی را برای سرمایه‌گذاری در توسعه سه میدان بزرگ هیدروکربوری با وزارت نفت آغاز کرده‌ایم.

مدیرعامل پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: این شرکت تأکید زیادی بر استفاده از تولید تجهیزات و کالاهای داخلی دارد، از این رو برای تبدیل تفاهم‌نامه‌های امضاشده به قرارداد دبیرخانه دائمی تشکیل داده‌ایم.

علی‌عسکری با اشاره به سهم ۳۵ میلیارد دلاری پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس در بورس اوراق بهادار کشور گفت: تلاش می‌کنیم با سرمایه‌گذاری‌های جدید به رونق بورس کمک کنیم. حدود ۴۹ میلیون نفر از مردم ایران از سود سهام این هلدینگ به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بهره می‌برند.

وی با اشاره به تفاوت یک به سه قیمت خدمت‌رسانی پتروشیمی‌های مبین و دماوند در عسلویه افزود: با توجه به قیمت پایین خدمات اعلام‌شده از سوی شورای رقابت، هشدار می‌دهیم که در صورت بی‌توجهی نوسازی و سرمایه‌گذاری در تأسیسات این مجتمع و تغییر در قیمت خدمات ارائه‌شده، احتمال قطع خدمات یوتیلیتی در این مجتمع در تابستان امسال وجود دارد.

مدیرعامل پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس از تشکیل نخستین مؤسسه تأمین مالی پروژه‌های صنعت پتروشیمی در کشور بدون ارتباط با سیستم بانکی کشور خبر داد و اظهار کرد: هم‌زمان با تحقق این موضوع به فکر تأمین مالی از روش‌های دیگر نیز هستیم.

علی‌عسکری گفت: هم‌اکنون مجتمع‌های پتروشیمی در بخش‌های مختلف به‌ویژه خوراک مایع با کمبود خوراک مواجه‌اند، البته با مجموعه اقدام‌های انجام‌شده از ابتدای امسال تاکنون به لحاظ وزنی نسبت به پارسال ۶ درصد به تولید این شرکت افزوده شده است.

کد خبر: ۱۴۹٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha