۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
 غذا برای بورسی ها دلچسب شد
خلاصه بازارسهام ۲۰ اردیبهشت در گفتگو با بازار

غذا برای بورسی ها دلچسب شد

پرداخت یارانه مستقیم این امید را ایجاد می‌کند که از قدرت خرید جامعه برای کالای اساسی کاسته نشود و این موضوع می‌تواند برای تولیدکنندگان کالای اساسی نیز امیدبخش باشد.

سمیه شوریابی؛ بازار: علی جعفری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بازار امروز بورس، بیستم اردیبهشت بیان کرد: با توجه به منفی یک باره دیروز، انتظار می رفت که امروز بازار با منفی شروع به کار کند و همان‌طور که دیدیم بازار شروع منفی داشت و خیلی زود در ادامه با آمدن خریداران، مقداری وضعیت بهبود پیدا کرد و سپس بازار کم کم به سمت مثبت در سهم های کوچک حرکت کرد.

سخنان تأثیرگذار

جعفری با اشاره به سخنرانی دیشب رئیس جمهور گفت: با سخنرانی رئیس جمهور در مورد حذف ارز ترجیحی و واریز یارانه جدید، عملا یک چرخش در آزاد سازی قیمت ها درکالاهای مصرفی داشتیم که اثرش را امروز در گروه های متأثر از این اتفاق، که دو گروه غذایی و زراعتی هستن دیدیم و تا حدود زیادی از ریسک های متوجه این گروه کاسته شد چنان چه با مثبت های بالا و صف خرید دنبال می شدند و پول خوبی رو جذب خود کردند، در صورتی که سود منطقی از سوی نهاد قیمت گذاری در نظر گرفته شود جهش سودآوری شرکت های این گروه ها را می‌تواند در پی داشته باشد.

زراعتی ها دست به کار شدند

با توجه به شایعه افزایش نرخ شیر و لبنیات، نمادهای این شرکت ها نیز از جمله نمادهای غالبر و غپاک خود را به صف خرید رساندند که به نظر بزودی شاهد افزایش نرخ در این گروه نیز خواهیم بود.

در گروه زراعت نماد زپارس با بازگشایی باشکوه مثبت ۴۲ درصدی جان تازه ای را به گروه خود تزریق کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گروه قندی را نیز مستعد افزایش نرخ دانست و گفت: گروه قندی ارز ترجیحی خود را حذف شده می‌بینند و واردات شکر خام با نرخ ارز نیمایی دارد صورت می‌گیرد؛ قندی ها امروز عملکرد خوبی داشتند و نماد های این گروه با مثبت و صف خرید همراه بودند.

جعفری در ادامه افزود: امروز در نماد های بزرگ و شاخص ساز شاهد رنج مثبت چون نماد های فارس و کگل بودیم و بخشی از جبران منفی شاخص را به دوش کشیدند ولی در آخر ناکام ماندند و شاخص با منفی کم ۵۷۱ واحدی به کارش خاتمه داد و در ارتفاع یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحدی قرار گرفت. ولی در شاخص هم وزن که در ابتدا منفی شروع به کار کرد به لطف گروه غذا و زراعت با مثبت ۲۰۷۶ واحد کارش را به اتمام رساند و حدود ۰/۵ درصد رشد کرد.

ناگفته نماند امروز ۱۴۷ نماد رشد بیش از سه درصد را داشتند و ۳۱ نماد افت بیش از سه درصد را تجربه کردند.

نماد های زپارس و سیمرغ بیشترین ورود پول از جانب حقیقی ها و نمادهای خکاوه و تاپیکو بیشترین حمایت را از جانب حقوقی ها از آن خود کردند.

جعفری در ادامه گفت: در مورد ورود و خروج پول حقیقی در کلیت بازار شاهد خروج ۱۱۳ میلیارد تومان از صندوق های سهامی و سهام بودیم ولی دو گروه زراعت و غذا پول خوبی رو جذب خود کردند که سهم گروه غذایی ۲۹ میلیارد تومان و سهم گروه زراعت ۹۴ میلیارد تومان بود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۴ درصدی نسبت به روز قبل به محدوده ۵.۷ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز صندوق توسعه و تثبیت بازار هم شروع به خرید کرد و اردر های خرید خوبی در اکثر گروه ها از جمله بانکی، فلزی و پالایشی قرار داد که باعث شد سمت تقاضا به خوبی تقویت شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در انتها توصیه کرد فعالین بازار حتما برای خرید سهام، تحلیل دقیق با توجه به وضعیت هر شرکت در نظر داشته باشند.

کد خبر: ۱۴۹٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha