۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
تاراج سرمایه‌های ملی در پی قصور و کم‌کاری وزیر نفت سابق
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰مجلس اعلام کرد

تاراج سرمایه‌های ملی در پی قصور و کم‌کاری وزیر نفت سابق

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس گفت: سرمایه‌های ملی و ذخایر زیرزمینی کشور با قصور و کم‌کاری وزارت نفت و شخص وزیر سابق، توسط کشورهای رقیب و همسایه به تاراج می‌رود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی خضریان درباره تصویب اعمال ماده ۲۳۴ در نشست علنی امروز مجلس پیرامون استنکاف دولت‌های یازدهم و دوازدهم از توسعه میادین مشترک هیدروکربوری و ارجاع این پرونده به دستگاه قضایی، گفت: با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سایر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش نفت و گاز، همچنین قوانین برنامه‌های پنجم و ششم توسعه و سایر قوانین دائمی، وزارت نفت مکلف بوده است نسبت به تولید حداکثری و تسریع در توسعه میادین مشترک هیدروکربوری با همسایگان اقدام کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت نفت در دولت‌های یازدهم و دوازهم در برنامه‌های اعلامی و وعده‌های مکرر خود به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های مربوطه به ویژه در هنگام اخذ رأی اعتماد آقای زنگنه از مجلس شورای اسلامی و در آغاز به کار دولت‌ قبلی، همواره بر اولویت بخشی به توسعه میادین مشترک تأکید کرده بود.

خضریان افزود: با این وجود حتی با پایان یافتن دو دوره دولت و گذشت ۸ سال از وعده‌ها و برنامه‌های اعلامی وزیر سابق نفت در این خصوص در حالی که کشورهای همسایه و رقیب ازجمله عربستان سعودی، قطر و عراق با سرعت هرچه تمام‌تر در حال توسعه و برداشت از میادین مشترک نفتی و گازی با ایران هستند، عملا سرمایه‌های ملی و ذخایر زیرزمینی جمهوری اسلامی با قصور و کم کاری وزارت نفت و شخص وزیر سابق، توسط کشورهای رقیب و همسایه به تاراج می‌رود و متاسفانه حاصل این کم کاری در ۸ سال دوره وزارت ایشان به چند ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

این نماینده مجلس بیان کرد: در طی ۸ سال اخیر تقریبا نه تنها هیچ میدان مشترک نفتی جدیدی توسعه نیافته است؛ بلکه برخی طرح‌های توسعه مصوب قبلی و حتی قرارداد و سرمایه گذاری خارجی کأن لم یکن و فسخ شده‌اند. به عنوان نمونه طرح توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک گازی پارس جنوبی با کشور قطر با دستور وزیر سابق نفت با توجیه اینکه تکنولوژی احداث تاسیسات تقویت فشار در ایران وجود ندارد؛ متوقف شد و معطل شرکت فرانسوی توتال باقی ماند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در توسعه و تولید از میادین گازی فرزاد A، فرزاد B و میدان نفتی اسفندیار که با کشور عربستان سعودی مشترک هستند و همگی آن‌ها دارای اهمیت راهبردی، با طرح توسعه مصوب قبلی بوده‌اند، هیچ‌گونه اقدامی حتی برای توسعه پلکانی هم صورت نپذیرفت.

خضریان ادامه داد: البته چندین میدان مشترک دیگر نیز دچار چنین مسائلی شده‌اند و سال‌هاست در توسعه و برداشت از آن‌ها کم کاری صورت گرفته است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: با توجه به استنکاف دولت‌های یازدهم و دوازدهم در توسعه میادین مشترک، اعمال ماده ۲۳۴ را به ثبت رساندم و این درخواست پس از ماه‌ها کار کارشناسی در کمیسیون انرژی و تایید این موضوع در کمیسیون، در نشست علنی امروز با رای اکثریت قاطع نمایندگان مجلس به تصویب رسید و به دستگاه قضایی ارجاع شد.

کد خبر: ۱۴۹٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha