۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
تنور داغ گرانی و سردرگمی شهروندان| تأمین و توزیع کالا در قم زیر ذره‌بین بازرسان
بازار گزارش می‌دهد؛

تنور داغ گرانی و سردرگمی شهروندان| تأمین و توزیع کالا در قم زیر ذره‌بین بازرسان

قم- گرانی ماکارونی و روغن طی چند روز اخیر گلایه شهروندان قمی را در بر داشته، این در حالی است که مسئولان انگشت اتهام را به سمت احتکار و قاچاق این محصولات برده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در چند روز اخیر ماکارونی و روغن خوراکی به طرز عجیبی از فروشگاه‌های عرصه مواد غذایی پرکشید و نایاب شد؛ در این بین مردم هم بین شایعات فضای مجازی و نقل و قول‌های مسئولان و دست اندرکاران اقتصادی سردرگم بودند.

با توجه به وضعیت بازار و هم‌چنین نایاب شدن روغن و ماکارونی در مغازه‌ها و فروشگاه‌های عرصه مواد غذایی قمی‌ها معترض و خواستار نظارت و توجه بیشتر بر بازار هستند؛ در این میان گفته‌های مسئولان از سویی و شایعات باعث سردرگمی بیشتر شهروندان شده و مسئولان هم جنگ روسیه و اوکراین و احتکار و قاچاق این محصولات به کشورهای همسایه را عوامل مهم در بحران این روزهای بازار بیان می‌کنند.

گرانی و بحران علاوه بر روغن و ماکارونی دامن آرد و گندم را هم گرفته و تنور گرانی‌ها این روزها برای مردم داغ‌تر شده است. درحالی که دولت متهم اصلی افزایش قیمت گندم و آرد است، وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که گرانی افسارگسیخته قیمت‌ها با پرداخت یارانه به مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه جبران خواهد شد.

گرانی و وعده‌های مسئولان
برای بررسی موضوع گرانی‌های اخیر کالاها و هم‌چنین آخرین وضعیت تأمین، توزیع و عرضه اقلام مورد نیاز مردم به فروشگاه‌های بزرگ سطح قم مانند جانبازان، رفاه و چند مغازه خواربارفروشی روانه و صحبت‌های مردم را رصد می‌کنیم. تعدادی از شهروندان قمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از عدم نظارت بر بازار و تعلل در کوتاه کردن دست سودجویانی که این روزها با سوء استفاده از وضعیت موجود برای خود کیسه‌ها دوخته‌اند گلایه‌مند هستند.

سید مرتضی حسینی که مستمری بگیر و ۵ نفر عائله در خانه دارد، می‌گوید: خیلی جای تعجب و حیرت است برنج و روغن از سفره مردم حذف شده و شهروندان برای به دست آوردن آن خون دل می‌خورند و آن وقت برخی وعده سر خرمن می‌دهند.

وقتی کالایی گران می‌شود تقاضا برای آن بیشتر و در قبال آن بازار شایعات هم داغ‌تر می‌شود

وی می‌افزاید: پشت تریبون‌ها از دادن یارانه به این قلم کالاها وعده‌ها می‌دهند چرا با صداقت با مردم سخن نمی‌گویید زمانی که گوشت و برنج هم گران شد و از سفره ما پر کشید هم وعده پرداخت یارانه داده شد.

رضا بیگدلی که ۱۱ سالی است مغازه خواربارفروشی دارد نیز بیان می‌کند: من مغازه‌دار هستم کالاهایی که در ماه مبارک رمضان و قبل از آن به فراوانی وجود داشت این روزها وقتی با توزیع کنندگان این مواد تماس می‌گیرم از نبود روغن و ماکارونی صحبت می‌کنند؛ من جواب مشتری‌ها را چه بدهم؟

تنور داغ گرانی و سردرگمی شهروندان| تأمین و توزیع کالا در قم زیر ذره‌بین بازرسان

کمر مردم از گرانی‌ها خمیده است
لیلا محمدی هم یکی از شهروندان قمی است نیز عنوان می‌کند: وقتی کالایی گران می‌شود تقاضا برای آن بیشتر و در قبال آن بازار شایعات هم داغ‌تر می‌شود، مردم عادی هم سردرگم می‌شوند؛ برخی مردم روغن را در خانه انبار می‌کنند، مغازه‌دارها هم در انبارهای خود احتکار و منتظر قیمت جدید هستند. این وسط کمر مردم دیگر از گرانی خمیده شد.

وی می‌افزاید: گرانی ماکارونی چه توجیهی دارد؟ جنگ اوکراین و روسیه ربطی ندارد تنها دلیل آن نقش دلالانی است که بازیگران اصلی اقتصاد و وضعیت مردم هستند اگر بازار کنترل شود و شایعات و از سویی نقل و قول و گفته‌های متفاوت مسئولان پشت تریبون‌ها مردم را سردرگم کرده است چرا باید کمر ما برای تهیه مایحتاج خمیده باشد؟دست این دلالان که دشمن سفره و نان مردم هستند قطع شود وضعیت مطلوب خواهد شد.

تفاوت قیمت آرد یارانه‌ای و آرد مصرفی بخش صنف و صنعت، زمینه احتکار و عرضه خارج از شبکه را از سوی متخلفان فراهم کرده است

خبرنگار بازار برای بررسی وضعیت نانوایی‌ها طی گزارش‌های میدانی مشخص می‌شود که نان سنتی در قم افزایشی نداشته است اما چند شهروند قمی از افزایش قیمت نان‌های آزادپز و فانتزی مانند باگت و انواع نان ساندویچی معمولی و فرانسوی خبر می‌دهند.

سودجویانی که از انبار کیسه‌های آرد دولتی کیسه‌های سودجویی برده‌اند
هم‌زمان با داغ شدن تنور شایعات گرانی نان و نقل و قول‌های مسئولان مبنی بر حذف یارانه از آرد مهدی ریاضی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قم هم از کشف انباری با بیش از یک هزار گونی آرد مشکوک به احتکار در قم خبر داده و می‌گوید: این کیسه‌ها با لوگو و برند کارخانه‌هایی از استان‌های جمله قزوین، کنگاور و گنبد کاووس بوده این در حالی است که ردهای ذخیره به یک کارخانه ساخت کیک و کلوچه در شهرک شکوهیه قم تعلق داشته است و ما اطلاعی از مالک این کارخانه نداریم تفاوت قیمت آرد یارانه‌ای و آرد مصرفی بخش صنف و صنعت، زمینه احتکار و عرضه خارج از شبکه را از سوی متخلفان فراهم کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به لزوم همکاری نهادهای مردمی و جهادی برای کنترل بازار می‌گوید: برای اجرای موفق این طرح نظارتی، هماهنگی لازم میان سازمان جهاد کشاورزی قم و اصناف استان شکل‌گرفته است و ما اعتقاد داریم استفاده از ظرفیت‌های مردمی در این رابطه موجب امنیت و آرامش بیشتر بازار می‌شود.

شهروندان قمی نگران تأمین مواد غذایی خود نباشند این مواد در قم تأمین و دولت هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت نان هم نگرفته است

محمدرضا حاجی‌رضا بیان می‌کند: باید در کنار نظارت‌ها تأمین محصولات غذایی مورد نیاز مردم به خصوص در رابطه با کالاهایی همچون گندم، برنج، روغن، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، شکر و سایر محصولات را در برنامه‌های خود قرار داده‌ایم لذا با هدف نظارت واحد در چرخه تولید تا توزیع محصولات، علاوه بر مسئله تولید مواد غذایی مورد نیاز مردم، کار نظارت بر نحوه توزیع آن نیز بر عهده سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

تنور داغ گرانی و سردرگمی شهروندان| تأمین و توزیع کالا در قم زیر ذره‌بین بازرسان

مواد مورد نیاز مردم از جمله روغن در قم تأمین است
برای بررسی وضعیت تأمین مواد غذایی از جمله روغن که گفته شده بود کمیاب شده گفت‌وگویی با معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی انجام و مطلع می‌شویم که مواد غذایی مورد نیاز در قم تأمین است.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به شایعات اخیری که مردم و شهروندان قمی را نگران کرده بیان می‌کند: از همین رسانه اعلام می‌کنیم که شهروندان قمی نگران تأمین مواد غذایی خود نباشند این مواد در قم تأمین و دولت هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت نان هم نگرفته است.

حسین علی بیگی در ادامه می‌افزاید: دولت تصمیم دارد یارانه مستقیم به دست مردم برسد و جلوی قاچاق گرفته شود با توجه به افزایش اختلاف قیمتی که بین آرد داخل کشور و خارج از کشور بود به شدت بحث قاچاق آرد را ما شاهد بودیم همچنین صادرات ماکارونی هم که از آرد ۴ هزار تومان داخل کشور استفاده می‌شد باعث شده بود بخش عمده‌ای از آرد به صورت مستقیم و غیر مستقیم قاچاق و از کشور خارج شود.

وی در پاسخ به این سؤال که ماکارونی در بسیاری از فروشگاه‌ها کمیاب شده بیان می‌کند؟ در کنار تنور داغ شایعاتی که برخی مردم و فضای مجازی به آن دامن زدند باعث شد خرید مردم هم افزایش و این افزایش تقاضا به کمبود ماکارونی و افزایش قیمت ماکارونی دامن زند.

کمبود روغن به دلیل اختصاص ارز
معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان قم در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار بازار در پاسخ به این سؤال که چرا بازار عرصه روغن با بحران و کمبود روبرو شده می‌گوید: دلیل کمیابی روغن در فروشگاه‌ها و مراکز عرصه به دلیل تخصیص ارز بر روی روغن خام اتفاق افتاده این کارخانه‌ها به بهانه این که روغن خام ورودی داده نشده از تحویل روغن سرباز زده و این امر باعث شد عرصه روغن در استان با مشکل روبرو شود.

اکنون روغن تأمین شده و در فروشگاه‌ها وجود دارد به همه شرکت‌های توزیع کننده هم اعلام کردیم که فروش روغن مشروط به خرید دیگر اجناس جرم است

بیگی می‌افزاید: اکنون روغن تأمین شده و در فروشگاه‌ها وجود دارد به همه شرکت‌های توزیع کننده هم اعلام کردیم که فروش روغن مشروط به خرید دیگر اجناس جرم است و هر گزارشی که به سامانه ۱۲۴ و ۱۲۵ تعزیرات اعلام شود شدیداً با این موارد برخورد می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی فروشگاه‌ها مشروط به خرید اجناس دیگر و برخی هم به هر نفر یک روغن می‌فروشند؟ بیان می‌کند: این امر تخلف است برخی کارخانه‌های روغن بیان کرده‌اند که شبکه توزیع در شهرستان‌ها دارند و محصولات از این طریق توزیع می‌شود و ما هم درخواست اعلام لیست این شبکه‌ها کردیم در حالی که بررسی شده این شبکه‌ها محصولات دیگر مواد غذایی را پخش می‌کنند در زمانی که با کمبود روبرو می‌شوند برای مشتریان محدودیت ایجاد می‌کنند در حالی که جرم به شمار می‌رود.

طبق بررسی و پیگیری خبرنگار بازار طبق گفته‌های مسئولان نان سنتی با هیچ افزایش قیمتی روبرو نشده اما مردم همچنان برخی نگرانی ها در تامین اقلام مورد نیاز مصرفی شان هستند.

کد خبر: ۱۴۹٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha