۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
ارسال نامه به رئیس جمهور در مورد لزوم مقابله با ریزگردها

ارسال نامه به رئیس جمهور در مورد لزوم مقابله با ریزگردها

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در نشست با حضور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مقرر شد، طی نامه‌ای به رئیس جمهور لزوم حمایت سران قوا برای جلوگیری از ریزگردها مورد تاکید قرار بگیرد.

به گزارش بازار، محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برگزاری نشست خود با حضور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و دیگر مسئولان مربوطه برای بررسی موضوع ریزگردها در کشور، گفت: ریزگردها و گرد و غبار در حال حاضر تبدیل به مشکل جدی در کشور شده که به شدت سلامتی مردم را به خطر انداخته است.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از منشا ریزگردها از خارج کشور وارد می‌شود، افزود: منشا داخلی ریزگردها از استان‌هایی مانند خوزستان سرچشمه می‌گیرد و در این استان ۵ کانون شناسایی شده که مساحتی حدود ۵۰۰ هزار هکتار را در بر می‌گیرد. بخش دیگری از کانون ریزگردها در اطراف تهران، ورامین و دشت سمنان قرار دارد، اما دستگاه‌های متولی تاکنون اقدامات جدی در خصوص جلوگیری از گسترش ریزگردها در کشور انجام نداده اند.

عسکری ضمن تاکید براینکه رویکرد ما برای مقابله با شیوع ریزگردها و کنترل آن در دو بحث بین‌المللی و داخلی است، اظهار کرد: در بحث بین المللی تلاش داریم تا فضا را تحت تاثیر قرار داده و با کمک کشورهای درگیر منشا ریزگردها را کنترل کنیم. کشورهایی مانند عراق، عربستان، کویت و حتی سودان باید از طریق دیپلماسی پارلمانی و دیپلماسی ملی و دولتی با فعال سازی فضا پای کار بیایند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس تصریح کرد: براساس تحلیل‌ها ۳۰ درصد ریزگردها منشا داخلی داشته و ۷۰ درصد منشا خارجی دارد که باید در هر دو حوزه اقدامات جدی انجام شود. در بحث داخلی باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور اتفاقات خوبی را رقم زد.

وی ادامه داد: اقداماتی از جمله غرس نهال‌های غیرمثمر مقاوم به خشکی و شوری و مالش پاشی می‌تواند با شیوع ریزگردها مقابله کند، البته مالش پاشی تا حدودی در بحث محیط زیست اشکالاتی را به وجود می‌آورد، اما شیوع ریزگردها برای ما چاره‌ای نگذاشته و باید این کار انجام شود، زیرا سلامتی مردم در خطر است. ریزگردها همچنین در بحث کشاورزی آسیب جدی را وارد کرده به نحوی که تنفس و فتوسنتز گیاهان را دچار مشکل کرده و همین موضوع موجب کاهش محصولات نیز می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس اظهار کرد: با توجه به بررسی تمامی ابعاد شیوع ریزگردها در کشور و تاثیر آن بر سلامتی مردم مقرر شد، نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور نوشته شود و تمامی موارد برای جلوگیری از بروز خطرها و مشکلات بیشتر شرح داده شود. یکی از مباحث جدی جلسه سران قوا باید بحث رسیدگی به موضوع ریزگردها در کشور باشد و از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها در کشور برای مقابله با این موضوع استفاده کنند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعتباراتی باید برای کنترل و حذف منشا ریزگردها در کشور در نظر گرفته شود و تلاش می‌کنیم تا از طریق اعتبارات در اختیار دولت برای بحث حوادث مترقبه و بحران‌ها این اقدامات را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در صورت عدم اقدام جدی برای مقابله با ریزگردها آثار جبران ناپذیری در کشور باقی خواهد ماند که در آینده‌ای نزدیک قادر به جبران آن نخواهیم بود بنابراین از هم اکنون باید تمامی دستگاه‌ها و قوا در کشور برای حل این مشکل اقدام کنند، براین اساس طی این جلسه با حضور دستگاه‌های مختلف برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی را تدوین کردیم تا بتوانیم در آینده خروجی بسیار خوبی داشته باشیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و مسئولانی از سازمان محیط زیست، زمین شناسی، معاونت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جبر، مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران و مخاطرات وضع هوا، سازمان مدیریت بحران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از میهمانان این نشست بودند.

بررسی آثار و راه‌های مقابله با ریزگردها در نشست فراکسیون محیط زیست با دستگاه‌های مربوطه
سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در نشست این فراکسیون با حضور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و دیگر مسئولان مربوطه با موضوع جلوگیری از شیوع ریزگردها ضمن اشاره به آلودگی هوای تهران و تعطیلی دیرهنگام مدارس ابتدایی در روز گذشته، گفت: رسوب آلودگی ریزگردها در تهران در ریه و بدن بسیار خطرناک‌تر از استان‌های دیگر است و اعلام تعطیلی‌های دیرهنگام موجب نارضایتی مردم و عدم اعتماد آن‌ها به تصمیمات دولت خواهد شد.

رفیعی در ادامه تاکید کرد: ما طی جلسات متعدد تمامی مسائل حوزه ریزگردها و ماموریت دستگاه‌های مختلف در این خصوص را در مجلس بررسی کرده‌ایم و بنابراین اکنون تصمیم داریم، نامه‌ای را خطاب به رئیس جمهور با موضوع لزوم مقابله با ریزگردها ارسال کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید در مجلس در کنار دیپلماسی محیط زیست و رودخانه‌ها بحث دیپلماسی ریزگردها را پیگیری کنیم تا بتوان با کمک کشورهای درگیر منشا گرد و غبار را کنترل کرد. البته وزارت خارجه نیز باید در این حوزه ورود جدی کند، دست دستگاه دیپلماسی کشور از اطلاعات خالی است و باید وزارت نیرو و سازمان محیط زیست اطلاعات لازم را در خصوص منشا گرد و غبارها و دیگر مسائل در اختیار آن‌ها قرار دهد.

رفیعی تاکید کرد: البته ما تاکنون مذاکراتی را با کشورهای درگیر ریزگردها انجام داده‌ایم، اما باید دولت برای انجام اقدامات اساسی به میدان بیاید.

کد خبر: ۱۴۹٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha