۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
جزئیات بهره‌برداری از شهرک بخش خصوصی کشور
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تشریح کرد

جزئیات بهره‌برداری از شهرک بخش خصوصی کشور

جعفری، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از اعطای پروانه بهره‌برداری از اولین شهرک بخش خصوصی کشور در حومه شهر برازجان در استان بوشهر خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از اعطای پروانه ایجاد اولین شهرک بخش خصوصی خبر داد و گفت: بعد از ۱۵ سال پیگیری که مالک بخش خصوصی در شهرستان برازجان در استان بوشهر برای اخذ پروانه بهره‌برداری شهرک خلیج فارس انجام داده بود و با پیگیری‌هایی که ما در چند ماه اخیر برای تسریع در صدور پروانه انجام دادیم، امروز شاهد اعطای پروانه بهره‌برداری شهرک بخش خصوصی از سوی وزیر راه و شهرسازی به سرمایه‌گذاری و مالک بخش خصوصی هستیم.

وی افزود: ایجاد شهرک‌های مسکونی بر اساس الگوی توسعه شهرک‌های کارآمد و مطلوب زیستگاه شهری، یکی از اهداف و برنامه‌های شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید است و این اقدامات می‌تواند ظرفیت مسکن‌های خودمالکی را فعال و مشارکت بخش خصوصی را در توسعه و عمران کشور رقم بزند و ما امیدواریم این آغازی باشد بر صدور درخواست پروانه‌ها در سامانه جدیدالتاسیس برای متقاضیانِ زمین‌های بالای ۱۰ هکتار و خارج از محدوده‌های شهری (https://shahrak.ntdc.ir/). در ۱۰ روزی که از راه‌اندازی این سامانه می‌گذرد، بالغ بر ۷۰ درخواست در آن ثبت شده است.

جعفری درباره کم و کیف اجرای این طرح گفت: وقتی پروانه یک شهرک صادر می‌شود، اولین پیامد آن جذب سرمایه‌گذاری برای آن است. همین شهرک «خلیج فارس» در استان بوشهر بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان جذب سرمایه‌گذاری دارد که مدیریت آن با بخش خصوصی خواهد بود. یقینا مشارکت بخش خصوصی در چنین طرح‌هایی می‌تواند فرصت جذب سرمایه‌های اقتصادی در قطعاتِ زمین‌های مربوطه را خواهد داشت. به طور مثال ما در این پروژه بالغ بر ۴۳ هکتار زمین را خواهیم داشت. در کنار آن فرصت اشتغال‌آفرینی به وجود خواهد آمد که در همین طرح بالغ بر ۱۵۰۰ نفر را به صور مستقیم مشغول به کار می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز امیدواری نسبت به رفع مشکل اشتغال در شهرستان برازجان با اجرای طرح یادشده در حوزه مسکن، عنوان کرد: در نگاه برنامه‌ریزی و طراحی این شهر، الگوی شهرهای ایرانی - اسلامی و نیز توجه به هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین و مدیریت انرژی‌ و ایجاد رقابت برای شرکت‌های دانش‌بنیان مد نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نکته مهم در ایجاد شهرهای جدید، مدیریت بهره‌وری زمین است، چرا که اگر ما برای مدیریت زمین‌های خارج از محدوده شهر برنامه‌ریزی نکنیم، این فضاها دستخوش سکونتگاه‌های غیررسمی و بعضا غیرقانونی قرار می‌گیرد که با استفاده از این ظرفیت، ما امیدواریم چهره فضاهای خارج از فضای محدوده شهری ما در قالب ساماندهی زمین و ساخت و سازها، به صورتی مناسب درآید.

جعفری با بیان اینکه ما اولین پروانه بهره‌برداری شهرک بخش خصوصی را اعطا می‌کنیم، درباره کم و کیف تفاهم‌نامه منعقده هم گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، کاربری‌های مختلف اعم از مسکونی، خدماتی، تجاری، اداری، آموزشی، فضاهای معابر و ... توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود و با توجه به اینکه طرح، فازبندی شده است، هر سال شاهد افتتاح و بهره‌برداری از فازهای جدید پروژه باشیم. با توجه به اینکه بخش خصوصی با حساسیت بالا و ویژه‌ای در حوزه مدیریت و سرمایه‌گذاری و اقتصاد پروژه فعالیت خواهد کرد، امیدواریم هر سال شاهد بخش‌های مختلفی از این پروژه باشیم و ظرف ۶ سال کل پروژه به بهره‌برداری برسد.

کد خبر: ۱۴۹٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha