۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
مالیات و بیمه از کدام بخش‌ دستمزد کسر می‌شود؟

مالیات و بیمه از کدام بخش‌ دستمزد کسر می‌شود؟

یکی از موضوعاتی که مورد توجه کارگران است میزان کسر مالیات و بیمه از دستمزد آنهاست، اما به غیر از کسر مالیات و بیمه، این سوال مطرح است که اصولا کدام بخش از دستمزد، مشمول مالیات و بیمه می‌شود.

به گزارش بازار، مالیات حقوق یکی از بارزترین و رایج‌ترین انواع مالیات در کشور ما است و طبق ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره این ماده، مالیات بر حقوق جزو مالیات‌های تکلیفی محسوب می‌شود مالیات تکلیفی بدین معناست که شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات حقوق پرسنل به عهده پرداخت‌کننده حقوق (کارفرما) است و پرسنل در قبال مالیات بر درآمد حقوق وظیفه‌ای ندارند.

تفاوتی بین مالیات حقوق کارگران و کارمندان از نظر کسر مالیات وجود ندارد. در پایان هر سال نرخ مالیات بر درآمد برای همه کارگران و کارمندها به صورت یکسان تعیین می‌شود. نکته‌ای که مهم است به آن توجه کنیم این است که نرخ مالیات با توجه به میزان درآمدی که کارمند یا کارگر دارد تعیین می‌شود. برای تعیین نرخ مالیات بر درآمد برای هر سال، در ابتدا مقدار حقوقی که معاف از مالیات است مشخص می‌شود برای مثال حداکثر حقوق معاف از مالیات برای سال ۱۴۰۱ برابر با ۵ میلیون و ۶۰۰هزار تومان تعیین شده است.

مالیات و بیمه از کدام بخش‌ دستمزد کسر می‌شود؟



بعد از تعیین میزان حقوقی که معاف از مالیات است، نرخ مالیات به صورت پله‌ای تعیین می‌شود یعنی به میزانی که درآمد بالاتری داشته باشید باید بر اساس نرخ‌های مالیاتی بالاتری مالیات حقوق را پرداخت کنید.

اما نرخ حق بیمه هر سال، با توجه به فرمولی که از سوی سازمان تامین اجتماعی، تعیین و ارائه می شود، محاسبه می گردد و معمولا هر سال، میزان مبلغی که برای پرداخت حق بیمه سازمان بیمه تامین اجتماعی تعیین می‌شود، چند درصد افزایش دارد.

حق بیمه تامین اجتماعی، هر ساله با توجه به حداقل دستمزد کارگران و تغییر مبلغ حق مسکن و خواروبار تغییر می‌کند. معیارهای اصلی که به صورت مستقیم، بر روی حق بیمه تاثیر می‌گذارند، حقوق روزانه کارگر، بن کارگری و حق مسکن هستند.
کسر مالیات و بیمه از کدام بخش‌ها

اما اصولا کدام بخش ها از حقوق و مزایا و دریافتی ها مشمول مالیات و بیمه می شوند و کدام بخش ها معاف از مالیات یا بیمه هستند؟

در وهله نخست، حقوق پایه کارگران است که در مورد آن هم مالیات کسر می شود و هم حق بیمه، یعنی کارگران به ازای حقوق پایه خود باید هم مالیات بدهند و هم حق بیمه.

کد خبر: ۱۴۹٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 0
      زیرخط فقرنبایدمالیات بده چون بااضافه کارم زیرخط فقره۱۳ تومنه ،پس مالیات زیرخط ویاسبدمعیشت بایدحذف بشه