۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶
بیم افزایش و امید کاهش نرخ آهن

بیم افزایش و امید کاهش نرخ آهن

قیمت روز آهن‌آلات در نخستین روز هفته پس از تعطیلات چندروزه، در کنار نوسانات جزئی، ثبات حداکثری در غالب مبادی فروش را تجربه کرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روز آهن‌آلات در نخستین روز هفته پس از تعطیلات چندروزه، در کنار نوسانات جزئی، ثبات حداکثری در غالب مبادی فروش را تجربه کرد. به این صورت که اگرچه تغییر قیمت برخی مقاطع فولادی مشهود بود اما بازارآهن همچنان تمایل بیشتری به ثبات داشت.

بازار ارز برخلاف بازار آهن و فولاد روندی افزایشی در پیش گرفت، به طوری که پایان روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن
طبق آمار و گزارش‌های موجود آنچه در بازار آهن بیش از همه مشاهده می‌شود، تمایل آهن‌فروشان به عدم تغییر قیمت‌ها است که به نظر می‌رسد این امر در پی پیچیدگی اوضاع و نامشخص بودن آینده بازار پیش آمده است.

مصداق این امر ثبات قیمت میلگرد آجدار در اکثر شرکت‌ها بود، اگرچه نوسانات جزئی کاهشی و افزایشی در بازه ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی نیز مشاهده شد اما غالبا قیمت‌ها بدون تغییر بود.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز در بیشتر مبادی فروش بدون تغییر عرضه شد و تنها کارخانه ناب تبریز محصولات خود را با کاهش ۱۰۰ الی ۱۵۰ تومانی عرضه کردند، همچنین قیمت پروفیل و انواع لوله داربست، گازی، صنعتی و ... در شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بود و تنها یک شرکت افزایش ۱۰۰ تومانی داشت.

قیمت تیرآهن نیز نوسانات محدودی را تجربه کرد به این صورت که در بخش کیلوفروشی افزایش ۵۰ تومانی در یک شرکت و کاهش ۱۰۰ تومانی در دو شرکت مشهود بود، اما تیراهن شاخه‌ای به ویژه در کارخانه ذوب آهن با افزایش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی عرضه شد.

قیمت انواع ورق سیاه، ورق استیل و ... به طور میانگین با کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی عرضه شد اما قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی بدون تغییر اعلام قیمت شد.

آنطور که از اخبار و گزارش‌ها برمی‌آید بازار آهن و فولاد در نوعی بیم و امید و دوگانگی به سر می‌برد که ریشه آن را می‌توان در مشکلات موجود در بازار داخلی کشور و برخی تغییرها در بازارهای جهانی جست‌وجو کرد.

کمبود تقاضا و کاهش معاملات در بورس کالای روز گذشته چندان دور از انتظار نبود و گویا براساس گزارش‌ها تنها ۱۰ درصد از محصولات عرضه شده مورد معامله قرار گرفت، به طوری که میلگرد اجدار با نرخ میانگین ۱۶ هزار و ۳۶۵ تومان مورد معامله قرار گرفت که بیانگر کاهش ۰/۸درصدی آن از نرخ پایه است.

به نظر می‌رسد در عرضه بعدی تقاضای بیشتری برای محصولات عرضه شده در بازار وجود داشته باشد و احتمالا با کاهش حجم عرضه تقاضای بیشتری برای این محصول ثبت شود.

امروز نیز حدود ۲ میلیون تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل محصولاتی از قبیل میلگرد کلاف، شمش بلوم، ناودانی، تیرآهن بال پهن و ... است.

در بازار آزاد نیز نوعی دوگانگی و بیم و امید مشهود است، به این صورت که در یک طرف ماجرا با کاهش قیمت‌های جهانی مواجه هستیم به طوری که قیمت شمش دریای سیاه ۶۶۷ دلار/تن فوب گزارش شده است با این حساب می‌توان گفت شمش صادراتی ایران حدود ۶۰۰ دلار محاسبه خواهد شد که به نوعی چشم‌انداز منفی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر باز شدن دامنه منفی ۳ درصد در بورس کالا موجب از بین رفتن حباب قیمت‌ها و تعیین کف قیمتی محصولات به طور واقعی می‌باشد، گفتنی است سقف مجاز کف قیمتی نیز معادل ۹۵ درصد قیمت صادراتی شمش ایران محاسبه می‌شود.

اما در کنار این دو عامل مسائل دیگری نیز در بازار داخلی وجود دارد که اوضاع را پیچیده می‌کند، یکی از این عوامل افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل و نقل است که افزایش سایر هزینه‌ها را در برخواهد داشت.

مورد دیگر عدم تمایل آهن‌فروشان به کاهش قیمت‌ها است که البته تا حدودی قابل درک است، از سوی دیگر افزایش قیمت دلار را نیز می‌توان به این موارد اضافه کرد.

اما مهمترین موردی که باید به آن اشاره کرد افزایش روزانه نرخ تورم است که نه تنها بازار آهن و فولاد که همه بازارها را تحت‌الشعاع قرار داده و هر برنامه و سیاستی که برای اصلاح بازار در نظر گرفته می‌شود در سایه تورم رکودی کشور کمرنگ و بی‌اثر می‌شود.

بنابراین با توجه به آنچه اظهار شد بازار آهن و فولاد در نوعی بیم و امید به سر می‌برد که گاه متقاضیان را به تماشا و انتظار وامی‌دارد و حتی فروشنده را نیز از تغییر قیمت یا فروش محصول بازمی‌دارد.

نتیجه این بلاتکلیفی‌ها و نابسامانی در بازار عدم چشم‌انداز روشن و ناوتوانی در تصمیم‌گیری برای پیشبرد برنامه‌ها است که در طولانی مدت رکود عمیقی را رقم خواهد زد.

کد خبر: ۱۴۹٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha