۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
 ۲۰ درصد واردات تجهیزات نفتی به دلیل فساد، رانت و ضعف مدیریتی است
رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در پاسخ به بازار:

۲۰ درصد واردات تجهیزات نفتی به دلیل فساد، رانت و ضعف مدیریتی است

ثقفی رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفت گفت: ۱۵ الی ۲۰ درصد تجهیزات نفتی با وجود توانایی ساخت داخل به دلیل عدم ریسک پذیری برخی از مدیران، نبود اطمینان به تولیدات داخل و فساد و رانت از خارج تامین می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «ساخت ۸۵ درصد تجهیزات صنعت نفت در کشور داخلی سازی شده است.» این ادعایی است که وزیر نفت دولت سیزدهم و پیش از دولت دوازدهم با افتخار از آن یاد می کردند. اما مشکل اینجاست که با وجود چنین توانایی همچنان برخی از کارفرمایان و دولتمردان تمایل به خرید تجهیزات خارجی دارند. احسان ثقفی رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در پاسخ به بازار می گوید: تقریبا ۱۵ لی ۲۰ درصد تجهیزات مصرفی در صنعت نفت هستند که ما توانایی تولید آنها را داریم اما معمولا از کشورهای دیگر تامین می شود.

تقریبا ۱۵ لی ۲۰ درصد تجهیزات مصرفی در صنعت نفت هستند که ما توانایی تولید آنها را داریم اما معمولا از کشورهای دگیر تامین می شود. چرا که در خرید از خارج نظارت ها کمتر و امکان فساد بیشتر است

او درباره چرایی عدم تامین این تجهیزات از تولیدات داخلی می گوید: دلیل خوش بینانه آن این است که مدیران ما ریسک پذیر نبوده و حاضر به اعتماد به تولیدات داخلی نمی شوند. اما دلیل بدبینانه آن منافعی است که تامین تجهیزات از خارج کشور برای عده ای خاص دارد. به هر حال نمی توان منکر فساد در زنجیره تامین تجهیزات مصرفی در صنعت نفت شد چرا که نظارت در فرآیند واردات و خرید قطعه از کشورهای دیگر بسیار ضعیف تر از تامین قطعه از داخل کشور است.

اما رغبت برخی از مدیران به حمایت از تولیدکنندگان خارجی در حالی است که شرایط خدمات پس از فروش در تجهیزات داخلی قابل قیاس با خارجی ها نیست. ضمن اینکه طبق گفته های این مقام صنفی، سازندگان تجهیزات برای اجرای پروژه در ابتدای کار ۹۰ درصد هزینه می‌کنیم اما پیش‌پرداخت‌ها از سوی کارفرما تنها ۲۵ درصد است و این مباحث مالی ما را دچار چالش می‌کند.

ثقفی که در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، در پاسخ به سوال دیگر بازار درباره افزایش سقف تولیدات نفتی به ۵.۷ میلیون بشکه در روز گفت: ما توانایی ساخت تجهیزات مورد نیاز برای ۱۰ میلیون بشکه در روز را هم داریم. کافی است که دو سال به ما زمان بدهند. به اعتقاد من تا ۹۵ درصد توانایی ساخت داخل داریم. ولی در صحنه عملیاتی ۷۰ درصد تجهیزات را ساخته‌ایم که از جهت کیفیت حتماً کف استانداردهای جهانی را پاس کرده اند.

برخی از شرکت هایی که واقعا دانش بنیان نیستند برای بهره مندی از تسهیلات ارزان قیمت خود را دانش بنیان معرفی می کنند. در حالی تامین وثایق برای شرکت های دانش بنیان واقعی خیلی سخت است

حمایت از سازندگان استارتآپی
همچنین درباره وضعیت شرکت های دانش بنیان گفت: به طور کلی ما ۲۰۰ عضو دانش بنیان داریم و در برنامه داریم شرکت هایی که به صورت ماهوی دانش محور هستند را تشویق کنیم به اینکه به صورت رسمی دانش بنیان ثبت شوند. همچنین در بحث حمایتی تولید بار اول حمایت هایی را با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری شروع کردیم که همین جا دارد از آقای ستاری و معاونین وی تشکر کنم که جزو اولین مهمانان هیئت مدیره جدید انجمن بودند. در این دیدار وعده هایی داده شد که هنوز هم پیگیر هستند و اگر کم کاری بوده از جانب ما بوده است.

ثقفی درباره پرداخت تسهیلات بانکی به دانش بنیان‌ها گفت: تسهیلات مالی و بانکی یک شرط لازم است ولی کافی نیست. تسهیلات بانکی با توجه به نرخ سود پایین که دارد ممکن است موجب سوء استفاده برخی شرکت های محدود که دانش بنیان نیستند شود ولی از آن طرف این تسهیلات برای شرکت های دانش بنیان اصیل سخت است مخصوصاً شرایط که در زمینه وثیقه ها دارند بنابراین تسهیلات بانکی و تامین بازار شرایط مکمل هم هستند.

او همچنین در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه نفت امسال گفت: نمایشگاه امسال بعد از ۳ سال وقفه برگزار می‌شود اما همچنان ما با مضیقه فضا روبه‌رو هستیم. از ۲۰۰ عضو فقط ۱۳۰ عضو توانسته‌اند حضور داشته باشند و درخواست ما این است که راهکاری اندیشیده شود تا تمامی اعضا امکان حضور در نمایشگاه را داشته باشند.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۰ شرکت عضو انجمن، دانش بنیان شده‌اند، خاطرنشان کرد: فعالیتی می‌تواند پویا باشد که بر مبنای دانش باشد. ما برنامه داریم تا تعداد شرکت‌های مستعد به سمت دانش بنیان شدن افزایش یابند.

ثقفی اضافه کرد: دولت نیز از این مسئله استقبال کرده و بر این اساس، انجمن نیز در نمایشگاه از برخی شرکت‌ها رونمایی خواهد داشت.

کد خبر: ۱۴۹٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha