۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
گلخانه ها در پارسال ۵۰ میلیون دلار صادرات داشتند
مدیر کل دفتر امور گلخانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با بازار مطرح کرد

گلخانه ها در پارسال ۵۰ میلیون دلار صادرات داشتند

مدیر کل دفتر امور گلخانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی میزان صادرات محصولات گلخانه‌ای در حوزه گل و گیاه را تا دی ماه سال گذشته، ۳۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت پیش بینی ما این است که با احتساب و جمع بندی ارقام تا پایان سال ۹۸، میزان صادرات در این حوزه حدود ۵۰ میلیون دلار اعلام گردد.

بلوردی؛ خبرگزاری بازار-غلامرضا تقوی مدیر کل دفتر امور گلخانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا به امروز بیش از ۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت گلخانه‌ای احداث شده و در حال راه اندازی است، اما با توجه به اینکه آمار سال ۹۸ هنوز جمع‌بندی نشده این میزان جزو آمار نیامده است. به این ترتیب می توان گفت  میزان سطح زیرکشت گلخانه‌ای ما در سال ۹۷ بیش از ۱۴ هزار هکتار  بوده است.

تقوی با بیان اینکه رتبه اول  سطح زیرکشت گلخانه‌ای ما به تهران اختصاث دارد، افزود: در حال حاضر بیشترین سطح زیرکشت گلخانه‌ای مربوط به تهران، یزد، جیرفت، جنوب کرمان و اصفهان است با این وجود در تمام استانهای کشور کشت گلخانه‌ای را داریم.

سرمایه گذاری ۳ و نیم تا ۵ میلیارد تومانی به ازای هر هکتار کشت گلخانه‌ای

وی در خصوص میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای احداث هر هکتار کشت گلخانه‌ای اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری به نوع محصول، نوع گلخانه و منطقه بستگی دارد. اما به طور کلی حداقل سرمایه‌گذاری برای یک گلخانه معمولی به ازای هر هکتار بین ۳ و نیم تا ۵ میلیارد تومان است که این رقم در گلخانه های مدرن و شیشه ای حتی تا ۲۰ میلیارد تومان هم افزایش می یابد. چون تجهیزات گلخانه‌ای بسیار گران شده و در بحث فلزات با افزایش قیمت مواجه هستیم. همچنین در بحث مواد پلاستیکی مورد استفاده در گلخانه ها نیز چون غالباً وارداتی است قیمتها بالا رفته است.

تقوی افزود: اگرچه بحث مواد اولیه و تجهیزات گلخانه‌ای افزایش قیمت داشته اما باید توجه داشته باشیم که در بحث محصولات نیز قیمتها بالا رفته است و این امکان وجود دارد که اگر توسعه پیدا کند و صادرات صورت بگیرد این کار کاملا اقتصادی است.

کشت بالغ بر ۱۰۰ گونه در محیط های گلخانه‌ای کشور

وی در پاسخ به این سوال که آیا تمام  محصولات قابلیت کشت در محیط گلخانه‌ای را دارند یا خیر، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ گونه و رقم هم در گیاهان زینتی و هم در حوزه سبزی و صیفی در حال کشت داریم. اخیرا درختان میوه نیز داخل گلخانه‌ها تولید می‌شود.

تقوی افزود: از سوی دیگر در گلخانه‌ها تولید نشاء نیز داریم؛ یعنی نشاء‌های کشت‌های زراعی مثل هندوانه و پیاز نیز در گلخانه‌ها تولید می شود. حتی در حال حاضر اقداماتی صورت گرفته که برخی گیاهان مانند ذرت را هم نشائی کنیم تا بخشی از دوره زندگی اش را در گلخانه‌ها طی کند.

این مقام مسئول در رابطه با میزان صادرات محصولات گلخانه‌ای تصریح کرد: در حوزه گل و گیاه در مدت ده ماهه سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۰ میلیون دلار صادرات داشتیم و پیش بینی مان این است که میزان صادراتمان در این بخش تا پایان سال ۹۸ حدود ۵۰ میلیون دلار اعلام شود.

استفاده بهینه از منابع، عرضه محصول به بازار خارج از فصل و تولید محصول سالمتر از جمله مزایای کشت گلخانه ای است

تقوی در ادامه به ذکر مزایای کشت گلخانه‌ای پرداخت و گفت: مهمترین مزیت کشت گلخانه‌ای درواقع بحث استفاده بهینه از منابع است یعنی با توسعه کشتهای گلخانه‌ای در هر نوع اراضی و با هر نوع حاصلخیزی، با داشتن یک شیب متناسب می‌توانیم از زمین‌مان برای کشت استفاده کنیم، در صورتی که در شرایط غیرگلخانه‌ای بایستی بحث آب، زمین، حاصلخیزی و غیره رعایت شود.

وی افزود: یکی دیگر از مزایای مهم کشت گلخانه‌ای در خصوص بحث عملکرد است که به خوبی توانسته‌ایم از اراضی به شکل بهینه استفاده کنیم. همچنین در کشت گلخانه‌ای نسبت به آبی که مصرف می کنیم محصولی تا ۱۰ برابر بیشتر برداشت می‌کنیم.

تقوی ادامه داد: مزیت بعدی این است که می‌توانیم خارج از فصل محصولات را به بازار عرضه کنیم. از سوی دیگر امکان تولید یک محصول سالمتر و کنترل شده وجود دارد چون کل عوامل محیطی قابل کنترل است. بنابراین آفات و بیماری ها کنترل می شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر موارد ذکر شده سمپاشی کاهش داده می شود و کود شیمیایی مصرفی نیز بهینه می شود. به این ترتیب تولید محصول سالمتر یک گزینه مهمی است که ارزش افزوده می آورد.

ذخیره سازی ۸ تا ۹ هزار مترمکعب آب به ازای هر هکتار کشت گلخانه‌ای

مدیر کل دفتر امور گلخانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مزیت بعدی کشت گلخانه‌ای این است که محصولاتی تولید می کنیم که قابلیت صادراتی بیشتری دارند و به لحاظ اینکه رسیدگی آنجا بهتر میشود، طول دوره رویش در این گلخانه ها بالاتر میورد و محصولات باکیفیت بالاتری تولید می شود.

تقوی افزود: در واقع در این نوع کشت تغذیه بهتری صورت میگیرد و نسبت به فضای باز، محصولاتی درجه یک تولید می شود. این موضوع به این معنا است که اگر زیرساختهای صادرات فراهم باشد مواد اولیه صادرات را داریم. چون محصولات گلخانه‌ای ما قابلیت رقابت با سایر محصولاتی که در بازارهای خارجی عرضه می شود را پیدا می کند.

وی گفت: کشت گلخانه‌ای در بحث ذخیره سازی آب نیز بسیار کارآمد است به طوری که به ازای هر هکتار کشت گلخانه‌ای حدود ۸ تا ۹ هزار مترمکعب ذخیره آب داریم.

تقوی در پایان گفت : یکی دیگر از مزایای کشت گلخانه‌ای به بحث اشتغالزایی برمیگردد. به این معنا که در هر هکتار کشت در فضای باز ضریب اشتغال ۱ تا ۳ نفر است اما در گلخانه ها این ضریب اشتغال به ۱۰ نفر هم می رسد. این در حالی است که  ۳ برابر این رقم نیز در حوزه های بسته بندی، صنایع فرآوری، صادرات و حمل و نقل مشغول می شوند.

کد خبر: ۱۴٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha