۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۰
ادامه برنج کاری در ایلام| کشاورزان از محصولات جایگزین استقبال نکردند
بازار گزارش می دهد؛

ادامه برنج کاری در ایلام| کشاورزان از محصولات جایگزین استقبال نکردند

ایلام- کشت برنج درحالی به دلیل مسئله کم آبی در استان ایلام ممنوع شده که برنج کاران استان از کشت محصولات جایگزین استقبال نکردند و همچنان برنج کشت می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کاهش نزولات جوی و خشکسالی در استان ایلام باعث شد مسئولان سازمان جهاد کشاورزی محدودیت‌هایی در خصوص کشت برخی محصولات پرآب بر نظیر برنج اعمال کنند.

در این خصوص مدت هاست با روش‌های مختلف به کشاورزان اطلاع رسانی می‌شود، اما با این وجود مردم همچنان مشغول کاشت این محصول در استان هستند.

شهرستان چرداول قطب تولید برنج در استان است که برنج کاران این شهرستان از وضعیت ایجاد شده گلایه دارند.

برنج کاران کشت جایگزین ندارند
یکی از کشاورزان چرداولی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کشت محصول برنج ممنوع شده اما کشاورزان شهرستان محصولی دیگر برای کشت ندارند و قطعاً این معضل باعث کاهش درآمد کشاورزان شهرستان می‌شود.

حامد سهیلی اضافه کرد: چندین سال است که به کشاورزان اعلام می‌شود کشت جایگزین برنج را بکارید، اما محصولات جایگزین برنج درآمدی بسیار اندک برای کشاورزان دارند.

برنامه جهاد کشاورزی برای کشت جایگزین برنج در شالیزارهای استان محصولات کم آب بر مانند «ماش»، «ارزن» و «سورگوم» است که بذر این محصولات تهیه شده و در اختیار کشاورزان برنج کار به صورت الگویی قرار خواهد گرفت

وی تصریح کرد: از مسئولان جهاد کشاورزی تقاضا داریم محصولی را به کشاورزان معرفی کنند که نصف درآمد برنج را داشته باشد تا امورات زندگی خانواده را با آن بگذرانیم.

وی افزود: چندین سال است که در کنار آب رودخانه سیمره برنج کاری می‌کنیم و امورات خانواده را می‌گذرانیم، اما هم اکنون مسئولان استفاده از این آب را برای کشاورزان ممنوع کرده‌اند.

برنامه جهاد کشاورزی ایلام برای کشت جایگزین
معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه به مصوبات کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور که به همه استان‌ها و استانداران ابلاغ شده، در استان‌های غیرشمالی یعنی غیر از استان‌های مازندران و گیلان به تدریج سطح زیرکشت برنج محدود و در نهایت ممنوع است.

ادامه برنج کاری در ایلام| کشاورزان از محصولات جایگزین استقبال نکردند

حشمت الله زرین جوب افزود: در راستای کاهش سطح زیرکشت برنج در استان در سال زراعی جاری نیز جهاد کشاورزی استان هیچ گونه خدماتی به برنج کاران ارائه نخواهد داد.

وی عنوان کرد: برنامه جهاد کشاورزی برای کشت جایگزین برنج در شالیزارهای استان محصولات کم آب بر مانند «ماش»، «ارزن» و «سورگوم» است که بذر این محصولات تهیه شده و در اختیار کشاورزان برنج کار به صورت الگویی قرار خواهد گرفت.

شاید درآمد کشاورزان با کشت جایگزین به درآمد کشت برنج نرسد، اما درآمد این نوع کشت‌ها هم مناسب است، به عنوان مثال کشت زعفران می‌تواند با ۱۰ درصد مصرف آب معادل برنج درآمد داشته باشد

معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ایلام بیان داشت: کشت هر محصولی نمی‌تواند از نظر اقتصادی جای برنج را بگیرد ولی به دلیل مصرف بالای آب در این محصول، باید وضعیت مصرف آب مدیریت شود و همه چیز را نباید اقتصادی بدانیم چراکه وضعیت به گونه‌ای است که هم باید مصرف مدیریت و هم سهم محیط زیست لحاظ شود.

وی ادامه داد: امسال سال زراعی بسیار خشکی را در استان شاهد بودیم که خشک‌ترین سال در چند دهه اخیر بوده، این خشکسالی به دنبال خشکسالی سال قبل بوده است.

لزوم ترویج کشت گیاهان دارویی در ایلام
زرین جوب بیان کرد: اثرات خشکسالی امسال بسیار شدیدتر در استان شده و در این شرایط می‌طلبد همه مردم این شرایط را درک کنند و هر فردی به سهم خود در مدیریت مصرف آب تلاش و منافع ملی و مسائل ملی را بر مسائل شخصی خود ترجیح دهد.

ادامه برنج کاری در ایلام| کشاورزان از محصولات جایگزین استقبال نکردند

زرین جوب افزود: با توجه به وضعیتی که در بحث خشکسالی در استان وجود دارد و دامداران نیز به علوفه نیاز دارند، کشت ذرت علوفه می‌تواند یکی از دیگر کشت‌های جایگزین باشد.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: غیر از این محصولات، گیاهان دارویی بسیار خوبی در استان وجود دارد که کشت آنها صرفه اقتصادی خوبی دارد.

وی ادامه داد: شاید درآمد کشاورزان با کشت جایگزین به درآمد کشت برنج نرسد، اما درآمد این نوع کشت‌ها هم مناسب است، به عنوان مثال کشت زعفران می‌تواند با ۱۰ درصد مصرف آب معادل برنج درآمد داشته باشد.

وابستگی بیشتر کشاورزان استان به کشت برنج و بحران کم آبی در استان موضوعاتی هستند که اگر برای آن چاره‌ای اساسی اندیشیده نشود، بی شک در آینده با مشکلات فراوانی روبرو خواهند شد.

سه هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی ایلام به کشت برنج اختصاص دارد که از این مقدار حدود ۸ هزار تن برنج سفید برداشت می‌شود.

کد خبر: ۱۴۹٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha