۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
بیش از ۹۶ میلیون تن گندم وارد کشور شد
طی ۳ دهه؛

بیش از ۹۶ میلیون تن گندم وارد کشور شد

سخنگوی گمرک گفت: در ۳۰ سال گذشته بیش از ۹۶.۴ میلیون تن گندم به ارزش ۲۲.۸ میلیارد دلار وارد کشور شده است.

به گزارش بازار، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک در خصوص واردات گندم از سال ۱۳۷۱ تا ۱۴۰۰ توضیح داد: در ۳۰ سال گذشته ۹۶ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۸۷۹ تن انواع گندم به ارزش ۲۲ میلیارد و ۸۴۵ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۱۴۰ دلار وارد کشور شده است.

وی افزود: بیشترین میزان واردات گندم به ترتیب در سال ۹۳ با هفت میلیون و ۴۲۹ هزار تن، سال ۱۴۰۰ با هفت میلیون و ۷۵ هزار تن، در سال ۱۳۸۰ با ۶ میلیون و ۷۷۱ هزار تن و در سال ۱۳۹۱ با همین میزان، در سال ۷۸ با ۶ میلیون و ۱۵۶ هزار تن، سال ۷۶ با پنج میلیون و ۹۴۲ هزار تن، سال ۸۷ با پنج میلیون و ۹۰۷ هزار تن، در سال ۷۹ با پنج میلیون و ۷۶۶ هزار تن و در سال ۸۸ با پنج میلیون و ۶۱ هزار تن بوده است.

لطیفی در خصوص کمترین میزان واردات گندم طی این سال‌ها گفت: در سال ۹۷ با واردات کمتر از ۳۶۰ تن گندم، کمترین میزان واردات در طول یکسال را در سه دهه اخیر شاهد بودیم و پس از آن در سال ۹۶ با ۷۴ هزار تن، در سال ۸۴ با ۱۰۵ هزار تن، در سال ۸۶ با ۱۸۹ هزار تن و در سال ۹۰ با ۲۸۲ هزار تن کمترین میزان واردات در بین سال‌های ۷۱ تا ۱۴۰۰ رخ داده است.

سخنگوی گمرک در خصوص متوسط ارزش خرید گندم در سه دهه اخیر افزود: قیمت هر کیلوگرم گندم در سال ۹۷ حدود هفتاد سنت بود که در مقیاس هر کیلوگرم گران‌ترین و بعد از آن در سال ۹۱ با ۳۸ ونیم سنت، در سال ۹۲ با ۳۷ سنت و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۸۷ با ۳۵ سنت در ازای یک کیلوگرم گندم بالاترین میزان را برای خرید گندم را نشان می‌دهد.

لطیفی گفت: در سال ۷۳ کمترین میزان ارزش برای یک کیلوگرم گندم، کمتر از ۱۰ سنت بوده و پس از آن در سال ۸۳ با ۱۲.۹ سنت، سال‌های ۸۴ و ۷۸ با ۱۳ سنت، سال ۷۹ با ۱۳.۲ سنت و سال ۸۱ با ۱۳.۴ سنت در ازای واردات یک کیلوگرم گندم محاسبه شده است.

کد خبر: ۱۴۹٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha