۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
نقش شهرداری‌ها در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند
یادداشت؛

نقش شهرداری‌ها در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند

خرمشهر- شهرداری‌ها نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارند، این مطلب بخشی از یادداشت سجاد پاک گهر، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر است.

بازار؛ گروه استان ها، سجاد پاک گهر: توسعه گردشگری منطقه آزاد اروند (آبادان-خرمشهر) نیازمند برنامه‌ریزی منسجم شهری در یک دوره ۵ ساله است.

شاید انتظار نادرستی باشد که توسعه گردشگری یک منطقه بدون فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نیاز آن از جمله مبلمان شهری، فضاسازی‌های مورد نیاز از ورودی شهر تا بخش‌های داخلی شهری و بدون نگاه ویژه به نیازمندی‌های گردشگران، امکان‌پذیر است.

به عبارتی این موارد از موضوعاتی است که در شهرهای مستعد توسعه گردشگری و در راستای رسیدن به اهداف مدنظر، می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد اشتغال برای جوانان و سرانه بالای ایجاد هر شغل، می‌توان نزدیک‌ترین مسیر پایدار اشتغالزیی را توسعه صنعت گردشگری و جذب توریسم داخلی و خارجی دانست

با توجه به نیاز روز کشور به ایجاد اشتغال برای جوانان و سرانه بالای ایجاد هر شغل، می‌توان نزدیک‌ترین مسیر پایدار اشتغالزیی را توسعه صنعت گردشگری و جذب توریسم داخلی و خارجی دانست.

ظرفیت منطقه آزاد اروند
منطقه آزاد اروند، یکی از مناطقی است که ظرفیت بالقوه‌ای در توسعه گردشگری و رسیدن به اهداف مدنظر دارد و البته باید پذیرفت در حال حاضر این منطقه فاصله بسیاری با انتظارت مدنظر دارد.

به منظور رسیدن به اهداف مدنظر باید برنامه‌ریزی کلانی در حوزه‌ ‌شهری صورت بگیرد و در این میان شهرداری‌ها می‌توانند اساسی‌ترین نقش را داشته باشند. به عبارتی یکی از اصلی‌ترین عوامل توسعه صنعت گردشگری در هر شهری، شهرداری‌ها هستند و چنانچه شهرداری‌ها به این حوزه و آینده آن بی ‌توجه باشند نتایج مثبتی به دست نخواهد آمد.

یکی از تجربه‌های موفق جهانی شهرداری‌ها، شهرداری لیون فرانسه است.

فرانسه مدل موفق گردشگری
شهر لیون، سومین شهر بزرگ فرانسه است که در شرق این کشور قرار دارد. آب ‌و هوای این شهر اقیانوسی و مدیترانه‌ای است و از این‌ رو لیون گرم‌ترین شهر فرانسه بوده و مهم‌ترین فصل برای بازدید از آن بهار و پاییز است.

این شهر به ‌وسیله دو رود بزرگ به نام رون و سون به دو ناحیه متفاوت تقسیم می‌شود. لیون در سال ۲۰۱۹ به ‌عنوان دومین پایتخت گردشگری اروپا انتخاب شد. سه فاکتور دیجیتال‌سازی، میراث فرهنگی و خلاقیت در انتخاب این شهر به ‌عنوان پایتخت گردشگری اروپا مدنظر بوده است.

بدون شک کسب این مقام اتفاقی صورت نگرفته و برنامه‌ریزی کلان و مدونی در طول سالیان برای این شهر به‌ ویژه توسط شهرداری آن صورت گرفته است.

در این میان به بخشی از یادداشت‌های «بیژن حیدری زاده» مدیر پایگاه میراث جهانی شوش که در سال ۲۰۰۸ یعنی ۱۱ سال قبل از کسب مقام پایتخت گردشگری اروپا، از طرف یونسکو سفری را به فرانسه داشته و با شهردار لیون جلسه‌ای در خصوص تبیین رویکردها و اقدامت شهرداری در راستای توسعه گردشگری داشته است که به برخی از موارد ذکر شده در آن جلسه اشاره می‌کنم:

یکی از اقدامات شهرداری، فراهم آوردن شرایط بازدید از جاذبه‌های گردشگری برای ساکنین شهر لیون با هدف شناساندن نقاط شهر و جاذبه‌های گردشگری بوده است. این کار در روزهای یکشنبه (روز تعطیل) صورت می‌گرفت.

دومین اقدام، در نظر گرفتن روز میراث فرهنگی و تدارک برنامه‌های متنوع برای این روز توسط شهرداری بود. در این روز مردم به دیدن میراث و تماشای میراث ملموس و شواهد میراث ناملموس رفته تا اهمیت آن‌ها را درک کنند.

اقدام بعدی استفاده از ۳۰۰ نفر از مردم محلی آموزش ‌دیده برای معرفی میراث به گردشگران (ضمن اشتغال‌زایی برای آن‌ها) بود.

بافت‌ها و بناهایی که در شهر به ثبت جهانی درآمده بودند در اختیار برخی از مردم برای سکونت قرار داده‌ شده بود تا با پویایی این فضاها، در حفظ و نگهداری آن‌ها اقدام توسط ساکنین قرار گیرد. این واگذاری البته با اخذ تعهد در خصوص رعایت قوانین مدنظر از ساکنین جدید صورت می‌گرفت. ازجمله اینکه ساکنین متعهد می‌شدند که در حفظ و نگهداری بناهای ثبتی نهایت کوشش را داشته باشند. همچنین ساکنین شرایط را برای بازدید گردشگران فراهم می‌آورند و در این میان برنامه دائمی تحت عنوان «من و میراث» تدارک دیده‌ شده بود که اصلی‌ترین گروه در این برنامه دانش آموزان بود.

محورهای گردشگری در شهر در نظر گرفته‌شده که نگاه به آن‌ها، پذیرش دائم گردشگر و نه موقت بود.

با نگاهی به یادداشت‌های بیژن حیدری زاده در خصوص جلسه با شهرداری لیون (۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶) و موارد مطرح‌شده از سوی متولیان شهرداری لیون، می‌توان کاملاً درک کرد که چه برنامه‌ریزی منسجمی توسط متولیان آن شهر برای رسیدن به این جایگاه صورت گرفته است.

شهرداری‌ها نقش اساسی در توسعه صنعت گردشگری یک شهر و حتی یک کشور دارند به همین دلیل می‌طلبد بحث بررسی گرایش و رویکرد شهرداران در مبحث توسعه گردشگری ابتدا سنجیده شود و به عبارتی علایق و برنامه‌های متقاضیان کرسی شهرداری در این حوزه در گزینش آن‌ها، مدنظر قرار گیرد

بر اساس آنچه گفته شد، شهرداری‌ها نقش اساسی در توسعه صنعت گردشگری یک شهر و حتی یک کشور دارند به همین دلیل می‌طلبد بحث بررسی گرایش و رویکرد شهرداران در مبحث توسعه گردشگری ابتدا سنجیده شود و به عبارتی علایق و برنامه‌های متقاضیان کرسی شهرداری در این حوزه در گزینش آن‌ها، مدنظر قرار گیرد.

همانگونه که در ابتدا گفته شد، منطقه آزاد اروند نیز از جمله مناطقی است که نیازمند یک برنامه منسجم شهری در راستای رسیدن به اهداف مد نظر است که این برنامه باید توسط شهرداری‌ها مدنظر قرار گیرد و چنانچه این موضوع به ‌طور جدی مدنظر قرار گرفته و تدوین شود، می‌توان انتظار واقع ‌بینانه‌ای داشت که تا حدود پنج سال آینده آثار و نتایج مثبت آن مشاهده شود.

لزوم توجه دستگاه‌های اقتصادی و صنعت
در این میان برای رسیدن به نتایج مطلوب‌تر باید از ظرفیت همه سازمان‌ها و ارگان‌های موجود در منطقه بهره گرفت تا بتوان راه رسیدن به هدف را هموارتر و کوتاه‌تر کرد. ذکر این نکته نیز حائر اهمیت است که دیدگاه توسعه گردشگری در بین همه مدیران نیز باید ترویج داده شود.

در منطقه آزاد اروند قطب‌های عظیم اقتصادی از جمله بنادر، شهرک‌های صنعتی، صنایع و پالایشگاه‌های مرتبط با نفت، فولاد، کشتی‌سازی و نفت و گاز اروندان وجود دارد که این بخش‌ها نیز باید در راستای مسئولیت اجتماعی خود به گردشگری توجه کنند و مشارکت لازم در راستای توسعه این بخش را نیز را داشته باشند

همچنین در منطقه آزاد اروند قطب‌های عظیم اقتصادی از جمله بنادر، شهرک‌های صنعتی، صنایع و پالایشگاه‌های مرتبط با نفت، فولاد، کشتی‌سازی و نفت و گاز اروندان وجود دارد که این بخش‌ها نیز باید در راستای مسئولیت اجتماعی خود به گردشگری توجه کنند و مشارکت لازم در راستای توسعه این بخش را نیز را داشته باشند.

می‌طلبد مدیران این بخش‌ها گرایش به توسعه حوزه گردشگری داشته باشند، به عبارتی در انتصاب مدیران این بخش‌ها نیز رویکرد آن‌ها در توسعه گردشگری مدنظر قرار گیرد تا بتوان از این طریق شاهد پایین آمدن نرخ بیکاری در منطقه نیز بود.

کد خبر: ۱۴۹٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha