۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
اصلاح اساسی در شیوه توزیع یارانه‌ها الزامی است
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی:

اصلاح اساسی در شیوه توزیع یارانه‌ها الزامی است

معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: با توجه به اتفاقات رخ داده و وضعیتی که دنیا با آن مواجه است، نیاز به اصلاح اساسی در شیوه توزیع یارانه‌ها در کشور داریم.

به گزارش بازار، محمدهادی سبحانیان معاون وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه این ضرورت سال‌ها و دهه‌ها وجود داشت و کارشناسان اقتصادی متذکر می‌شدند، افزود: متأسفانه عزم و اراده لازم برای اجرای این اصلاحات در دولت‌های قبلی نبود.

وی گفت: در این دولت عزم و اراده اصلاح شیوه توزیع یارانه‌ها ایجاد شده و تصمیم داریم یارانه را به صورت مؤثر به دست مردم و مصرف کنندگان کالا برسانیم.

سبحانیان افزود: هر سیاست اصلاحی باید حتماً با یک سیاست اجتماع ضمیمه شود. یعنی اگر ما می‌خواهیم اصلاحاتی در حوزه توزیع یارانه‌ها انجام دهیم حتما باید مردم و قدرت خرید آن‌ها مد نظر قرار بگیرد.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی افزود: نخستین بار در کشور با کمک بانک مرکزی، وزارتخانه‌های مختلف مانند رفاه، صمت و جهاد، زیرساختی را آماده کردیم که مشخصاً برای حمایت از مصرف کنندگان نان پیاده سازی می‌کنیم.

سبحانیان گفت: در این طرح علاوه بر حذف رانت در زنجیره آرد و نان، مردم بدون هیچ گونه تغییری در فرایند خرید و قیمت می‌توانند نان مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی افزود: در این طرح با سازوکار طراحی شده قاچاق و انحراف در زنجیره توزیع از بین رفته و مردم آن کالا را با قیمت گرانتری نمی‌خرند. حتی دولت در تلاشیم تا مردم نان را نسبت به سال گذشته ارزانتر بخرند.

سبحانیان با بیان اینکه تاکنون کیسه‌های مختلف آرد به صورت یارانه‌ای بین نانوایان توزیع می‌شد و آن‌ها آن را به نان تبدیل و با قیمت ارزان به دست مصرف کننده می‌رساندند که در این زنجیره فساد و انحراف وجود داشت، گفت: در این طرح به جای این که آرد یارانه‌ای را بین نانوایان توزیع کنیم تلاش می‌کنیم با استفاده از مکانیزم طراحی شده، صرفاً آردی که تبدیل به نان شده و به دست مصرف کننده رسیده را برای نانوا به صورت یارانه‌ای محاسبه کنیم.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در این ساز و کار که کاملاً قابل رصد و پیگیری است آن آرد را به صورت یارانه‌ای به دست نانوا می‌رسانیم و عملاً با این مکانیزم اگر انحرافی در این زنجیره اتفاق بیفتد به این معنا که آن آرد تبدیل به نان نشود و به سمت مصارف دیگر قاچاق در خارج از کشور برود عملاً خود نانوا مکلف است با قیمت بالاتری مبلغ آن آرد را بپردازد.

سبحانیان افزود: به جای توزیع گسترده آرد یارانه ای، یارانه به آن قسمت از آرد اختصاص پیدا می‌کند که تبدیل به نان شده و به دست مصرف کننده برسد.

وی گفت:، چون استقرار این زیرساخت در همه صنوفی که کالایی می‌فروشند و با افزایش قیمت مواجه می‌شوندف ممکن است تا دو سه ماه به درازا بینجامد، سیاست دولت این است که بتواند با پرداخت جبرانی تا زمانی که آن زیرساخت آماده شود قدرت خرید مردم را برای این که بتوانند کالایی خریداری کنند حفظ کند.

نان ارزانتر می‌شود
معاون وزیر اقتصاد و دارایی افزود: در حوزه نان هیچ تغییری در خرید مردم اتفاق نمی‌افتد یعنی همان طور که امروز، دیروز و پریروز نان گرفتند همان طور نان می‌خرند نه تنها گرانتر نمی‌خرند بلکه در نظر داریم ارزان‌تر از سال قبل هم خرید کنند.

سبحانیان گفت: برنامه دولت این است که امسال نان را حداقل با ۱۰ درصد تخفیف نسبت به قیمت‌های فعلی به دست مردم برساند.

وی افزود: بر خلاف بقیه کالاها مانند بنزین، کم مصرف شدن نان برای حاکمیت موضوعیت ندارد، اتفاقاً دهک‌های پایین درآمدی، نان بیشتری مصرف می‌کنند و با این طرح نمی‌خواهیم مصرف نان مردم محدود شود یا بخواهیم الگوی مصرف آن‌ها را محدود کنیم.

سبحانیان گفت: کسانی هستند که از قیمت پایین نان سوء استفاده می‌کنند و جریان انحرافی را در حوزه آرد رقم می‌زنند یا نان را خریداری می‌کنند و خوراک دام می‌کنند، در این طرح آن قدر هوشمندی به کار رفته است که جلوی این گونه مصارف غیرمجاز را بگیریم.

وی گفت: در عین حال نان برای مصارف عموم مردم که متداول و مرسوم است بدون تغییر و محدودیت تامین خواهد شد و هیچ گونه نگرانی از این جهت برای مردم وجود ندارد.

او افزود: برای روستاهایی که خانوار محدودی دارند و نانوایی وجود ندارد آرد کما فی السابق در اختیارشان قرار می‌گیرد و نان پخت می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در روزهای آینده خریداران نان روی کارتخوان‌ها صفحه انتخاب نوع و تعداد نان را مشاهده خواهند کرد، گفت: اعتباری مطرح نیست، خریدار تعداد و نوع نان را انتخاب می‌کند، مبلغ مشخص شده را پرداخت می‌کنند که کمتر از مبلغی است که تاکنون پرداخت می‌کردند.

وی افزود: برای اصنافی که از نان استفاده می‌کنند مثل کبابی و کله پزی هم تمهیداتی در نظر گرفته شده تا بتوانند از این یارانه بهره‌مند شوند.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خیلی از کالاها در دولت قبل و گران شدن آنها، گفت: در این دولت نخستین بار ساز و کار حذف یارانه کالاهای غیراساسی انجام می‌شود و به مردم این اطمینان را می‌دهیم که خللی در قیمت نان ایجاد نمی‌شود.

این طرح به صورت پایلوت در استان زنجان انجام می‌شود و پس از رفع مشکلات احتمالی در کل کشور اجرایی خواهد شد.

سبحانیان افزود: طراحی این مدل مفهومی با وزارت اقتصاد، بحث‌های زیرساختی آن در بانک مرکزی، بحث‌های ارتباط آن با صنوف و نانوایی‌ها در وزارت صمت بود و وزارت جهاد هم توضیح دادند که چه نقشی ایفا می‌کنند.

وی گفت: این اطمینان خاطر را به مردم می‌دهم که هیچ سیاست اصلاحی در دولت اتفاق نخواهد افتاد مگر این که سیاست‌های اجتماعی ضمیمه آن که به قدرت خرید مردم کمک می‌کند در کنار آن وجود داشته باشد.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به احتمال شیطنت رسانه‌های معاند در این باره گفت: در سنوات گذشته هم هر وقت قرار بود سیاست اصلاحی بزرگی اتفاق بیفتد این شیطنت‌ها بوده است.

سبحانیان گفت: امیدواریم ظرف یکی دو ماه آینده بتوانیم این طرح را در سراسر کشور و به نفع همه مردم اجرا کنیم.

کد خبر: ۱۴۹٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha