۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
تعیین سقف ارزی برای خودروهای وارداتی | ایران خودرو و سایپا دغدغه ای برای رقابت با لکسوز و بنز ندارند
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با بازار:

تعیین سقف ارزی برای خودروهای وارداتی | ایران خودرو و سایپا دغدغه ای برای رقابت با لکسوز و بنز ندارند

کریمی عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: باید برای خودروهای وارداتی سقف ارزی محدودی در نظر گرفته شود تا خودروهای متوسط و ارزان قیمتی به کشور وارد شوند و اقشار مردم هم بتوانند از این خودروها بهره مند شوند.

علی اکبر کریمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به موضوع واردات خودرو به کشور گفت: در حال حاضر بستر برای واردات خودرو به کشور فراهم شده است.

وی ضمن تاکید بر نکته ای درباره واردات خودرو، اظهار داشت: براساس گزارش وزارت صمت طی ۱۰ سال گذشته میانگین ارزش خودروهای وارداتی بیش از۲۵ هزار دلار بوده است لذا این مسئله نشان می دهد، تمام خودروهایی که در طول سالهای گذشته به کشور وارد شده است، خودروهای لوکس و گران قیمت بوده اند.

کریمی با بیان اینکه تعداد خودروهای وارداتی محدود است گفت: متاسفانه این خودروها ارز بری بسیار بالایی دارند و اگر بر فرض هرکدام را ۳۰ هزار دلار در نظر بگیریم ، با تعداد ۵۰ هزار دستگاه، این منابع ارزی به یک و نیم میلیارد دلار خواهد رسید و این مسئله در شرایط ارزی کشور ، روند مناسبی نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر این نکته که در این شرایط ما مجبوریم یک تعداد محدودی خودرو وارد کشور کنیم آن هم برای اشخاص خاص، بیان داشت: پیشنهاد ما این است که برای خودروهای وارداتی سقف ارزی محدودی در نظر گرفته شود تا خودروهای متوسط و ارزان قیمتی به کشور وارد شوند تا اقشار مردم بتوانند از این خودروها بهرمند شوند.

وی ادامه داد: در عین حال این خودروها باید زمینه رقابت در بین خودروهای متوسط با قیمت پایین داخلی را فراهم سازد چراکه هیچ وقت ایران خودرو و سایپا دغدغه ای برای رقابت با پورشه ، پرادو ، لکسوز و بنز را ندارند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: ما تاکید داریم اگر قرار است خودروهایی به کشور وارد شود، این واردات باید چند هدف را همزمان پوشش دهد و اولین هدف این است که باید بخشی از نیاز مردم تامین شود تا مردم در صف و نوبت قرعه کشی خودروها نمانند و فشار از روی تقاضای خودرو برداشته شود.

وی با بیان اینکه پیرو هرگونه واردات باید امکان رقابت با خودرو داخل ایجاد شود، ادامه داد: به همین خاطر تاکید ما بر این است که نوع خودروهای وارداتی که مجوز می گیرند مواردی باشند که بتوانند برای عموم مردم مطلوبیت داشته باشند.

این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین باید خودروهایی وارد کشور شوند که حتما بتوانند خدمات پس از فروش ارایه دهند و قطعات آنها تامین شود و این طور نباشد که خودروهایی با مدل بالا وارد شوند آنهم بدون پشتوانه.

کد خبر: ۱۴۹٬۰۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha