۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸
تورم صعودی و کاهش قدرت خرید در بازار آهن

تورم صعودی و کاهش قدرت خرید در بازار آهن

در هفته‌ای که گذشت با تعطیلی نسبتا طولانی مواجه بودیم و برخلاف سایر محصولات که در چشم برهم زدنی افزایش چندبرابری پیدا می‌کند، قیمت روزانه آهن آلات تا روز نیمه تعطیل پنجشنبه تقریبا تغییر قیمتی نداشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در هفته‌ای که گذشت با تعطیلی نسبتا طولانی مواجه بودیم و برخلاف سایر محصولات که در چشم برهم زدنی افزایش چندبرابری پیدا می‌کند، قیمت روزانه آهن آلات تا روز نیمه تعطیل پنجشنبه تقریبا تغییر قیمتی نداشت و ثبات گسترده‌ای در بازار آهن و فولاد حاکم بود.

بازار ارز نیز اگرچه دچار نوسانات جزئی بود اما به طور کلی از کانال ۲۸ هزار تومانی خارج نشد و در همین کانال افزایش محدودی را تجربه کرد، به طوری که روز پنجشنبه هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن
نرخ اهن الات در هفته‌ای که تقریبا بازار نیمه تعطیل بود، نوسانات چندانی تجربه نکرد و به عبارتی در بخش تقاضا و عرضه تحرک و خرید و فروشی مشاهده نشد.

به طور مثال قیمت میلگرد آجدار تقریبا در تمامی مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد اما در یک بررسی کلی می‌توان گفت نرخ میلگرد در یک ماه اخیر روندی نسبتا نزولی داشته است، به عنوان مثال قیمت میلگرد سایز ۱۴ آجدار از ۱۸ هزار و ۵۴۰ تومان به ۱۸ هزار و ۴۲ تومان کاهش یافته است که این رقم حدود ۲/۶ درصد محاسبه شده است.

نرخ روز تیرآهن نیز اگرچه در بسیاری از شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد اما در بخش کیلوفروشی کاهش مختصری را تجربه کرد. قیمت تیراهن نیز می‌توان گفت در یک ماه اخیر کاهش تقریبی ۰/۹درصدی را تجربه کرده است، به این صورت که تیرآهن ۱۴ کیلویی در یک ماه اخیر نوسانی در بازه قیمتی ۱۸ هزار و ۲۷۶ الی ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان تجربه کرده است.

اگرچه قیمت پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی، گازی و... نیز در یک ماه اخیر حدود ۴/۱ درصد کاهش داشته است اما پنجشنبه گذشته برخلاف سایر مقاطع فولادی افزایش نسبی این محصولات در برخی مبادی فروش مشاهده شد.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز مانند سایر محصولات فولادی تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما می‌توان گفت نرخ این محصول نیز در بازه یک ماه گذشته کاهش داشته است، به طوری که نرخ نبشی حدود ۲/۵ درصد و نرخ ناودانی حدود ۰/۱ درصد نزولی بوده است. مثلا قیمت نبشی در یک ماه گذشته در بازه ۱۹ هزار و ۶۸۸ تومان الی ۱۹ هزار و ۱۹۰ تومان در نوسان بود.

همچنین بورس کالا که به دلیل تعطیلات هفته گذشته عرضه‌ای نداشت، امروز حدود ۳۷۳ هزار و ۴۶۹ تن محصولات فولادی از قبیل میلگرد، ناودانی، نبشی، شمش و... عرضه خواهد کرد.

اگر چه از محصولات عرضه شده استقبال چندانی نشد و خریدوفروش چشمگیری نیز اتفاق نیفتاد اما احتمال دارد عرضه‌های امروز نیز جز در موارد جزئی، استقبال چندانی نداشته باشد. به هر جهت عرضه امروز و عرضه روز چهارشنبه تعیین‌کننده روند بازار آهن در روزهای پیش رو خواهد بود.

آنچه این روزها در حال وقوع است افزایش رکود تورمی و افزایش قیمت کالاها در همه بازارها است که نگرانی‌های بزرگی در همه بخش‌ها به بار آورده است، اما آنچه در بازار آهن و فولاد می‌گذرد حاصل عوامل متعددی است.

به گزارش آهن پرایس، یکی از این عوامل که بسیار مهم و تأثیرگذار است رشد قیمت ارز و جهش روزافزن نرخ تورم است که نه تنها بازار آهن که همه بازارها را تحت تأثیر قرار داده و در آنی شاهد افزایش قیمت‌های چندین برابری هستیم که نمونه اخیر آن افزایش قیمت مواد غذایی بود که در این تعطیلات رقم خورد.

موضوع بعدی چالش قطعی برق صنایع فولادی است که به طور قطع فولادسازان را با چالش‌های اساسی‌تری مواجه خواهد کرد، زیرا ممکن است به واسطه کاهش تولیدات یا تعطیلی برخی واحدهای کوچک‌تر، با کمبود محصولات فولادی و افزایش نرخ آنها مواجه شویم. گفتنی است که احتمالا از هفته جاری شاهد اعمال محدودیت‌های قطعی برق صنایع فولادی باشیم.

از طرفی دیگر برخی سیاستگذاری‌ها در بازار داخل که هنوز شفاف‌سازی نشده است، خود عاملی برای پیچیده شدن اوضاع بازار محسوب می‌شود که باز شدن دامنه منفی ۳ درصد و تعرفه‌های فولادی از جمله این موارد به شمار می‌رود.

عواملی که ذکر شد درحال حاضر از چالش‌های مهم بازار آهن است که افزایش نرخ بهره را نیز می‌توان به آن اضافه کرد، اگرچه ممکن است این امر اقتصاد جهانی را دچار رکود کند اما ممکن است به دلیل تحریم‌ها تأثیر آن در کشور ما به اندازه سایر کشورها نباشد، با وجود این، نباید فراموش کرد که قیمت‌های جهانی مبنای محاسبه قیمت‌ پایه برخی محصولات داخلی است.

پر واضح است که افزایش قیمتی که در هر بخشی رخ می‌دهد در نهایت به کاهش قدرت خرید مردم و رکود بیش از پیش منجر می‌شود و اگر اوضاع به همین روال فعلی پیش برود باید منتظر رکودی سنیگن‌تر در روزها و هفته‌های آتی باشیم.

کد خبر: ۱۴۹٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha