۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۷
جدال بورس با بلاتکلیفی برجام و رشد تورم
«اتاق ایران» از وضعیت بازار سرمایه گزارش می‌دهد؛

جدال بورس با بلاتکلیفی برجام و رشد تورم

بازار سرمایه در سایه بلاتکلیفی مذاکرات برجام با تردیدهای جدی برای صعود مواجه است؛ با وجود این، به دلیل بالا رفتن قیمت ارز در بازار آزاد و رشد ادامه‌دار تورم، این روند صعودی حفظ کرده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، شاخص کل بورس تهران در سه هفته گذشته در محدوده ۱,۵ میلیون واحد در نوسان بوده و در غیاب پول‌های پرقدرت، معاملات کم‌عمق و بااحتیاطی را تجربه می‌کند. ازنظر فعالان بازار سرمایه، این بازار همچنان به‌واسطه بلاتکلیفی مذاکرات احیای برجام در فاز احتیاط قرار دارد؛ اما هم‌زمان نمی‌تواند نسبت به موج‌های تورمی و همچنین رشد نرخ ارز بی‌تفاوت باشد.

در سال جاری، بازار سرمایه از یک‌سو با خبر فروش دارایی‌های گروه خودرو و همچنین مقدمه سازی برای واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ آغاز به کار کرده و از سوی دیگر با توجه به جهش قیمت نفت، شاهد رشد تقاضا روی گروه پتروپالایشی بوده است. در این میان عزم دولت برای حذف ارز ترجیحی نیز به تحرکات مثبت در گروه غذایی منجر شده؛ اما درمجموع همچنان می‌توان گفت این بازار باوجود مشهود بودن بهبود تقاضا، برای عبور از محدوده مقاومتی یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار واحد با تردیدهای جدی مواجه است.

در معاملات امروز بازار سرمایه، معاملات سهام پتروپالایشی بیشترین اثرگذاری روی رشد شاخص کل را داشته و نمادهای شپنا، شبندر، پارسان، تاپیکو و شتران حدود ۸ هزار واحد از مجموع رشد ۱۲ هزار واحدی شاخص کل بورس را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین آن دسته از نمادهای گروه سرمایه‌گذاری که سهم قابل‌توجهی از پرتفوی آنها به گروه پتروپالایشی اختصاص دارد، در معاملات امروز نیز با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه بوده؛ اما همچنان به‌واسطه ضعف طرف تقاضا، معاملات این گروه نیز نسبت به روزهای اوج بورس کم‌عمق و شکننده است.

در این میان، نگرانی سهامداران شرکت‌های بورسی انرژی بر با محدودیت‌های قطع برق، به‌خصوص در گروه‌های فولاد و سیمان که دیر یا زود باید شرایط تولید خود را برای تأمین انرژی بخش خانگی تغییر دهند، مشهود است اما این مسئله نیز به دلایلی فعلاً نتوانسته روند مثبت و صعودی سهام این گروه‌ها را تغییر دهد.

بازار سرمایه، باوجوداینکه شاهد بهبود تقاضا و بازگشت به روند صعودی است؛ همچنان به دلیل بلاتکلیفی مذاکرات احیای برجام با چالش‌های جدی روبروست و به عقیده فعالان قدیمی بازار، این وضعیت باعث شده پول‌های بزرگ همچنان تماشاچی بازار باشند و به‌ندرت در ابعاد بسیار کوچک وارد معاملات شوند درحالی‌که اگر پیروزی یا شکست مذاکرات احیای برجام مشخص می‌شد، بعد از یک دوره گذار، این پول‌های بزرگ نیز تعیین تکلیف می‌شدند و روند بازار سرمایه واقعی‌تر می‌شد.

ازنظر کارشناسان بازار سرمایه، احیای برجام گرچه در بهترین شرایط قادر است با تعدیل نرخ ارز در اقتصاد ایران، در کوتاه‌مدت به اصلاح بورس منجر شود؛ اما درنهایت با بهبود چشم‌انداز صادراتی شرکت‌های بورسی، این بازار وارد روند صعودی پایدارتری خواهد شد. در مقابل اما، شکست مذاکرات برجام حتی اگر در کوتاه‌مدت منجر به اصلاح هیجانی بازار شود، در ادامه می‌تواند به‌شرط نبود تهدید بی‌ثباتی، وارد روند صعودی پرقدرتی شود که البته دلیل آن‌هم عمدتاً پیش‌خور کردن تورم انتظاری اقتصاد ایران از محل جهش نرخ ارز در بازار آزاد و رشد قیمت کالاهای اساسی، مصرفی و سرمایه‌ای خواهد بود.

بررسی دیدگاه‌ها و نظارت فعالان بازار سرمایه در گروه‌های بورسی حاکی از این است که آنها بیش از آنکه خواستار صعود قیمت سهام به هر قیمتی باشند، خواستار تعیین تکلیف ریسک‌های بازار و مهیا شدن شرایط برای رشد با ثبات و قابل پیش‌بینی بازار هستند و بر همین اساس، از احیای برجام و بازگشت اقتصاد ایران به عرصه اقتصاد بین‌الملل استقبال می‌کنند.

در لحظه تنظیم این گزارش، شاخص کل بورس تهران با رشد ۱۲ هزار و ۱۴۹ واحدی به ارتفاع یک‌میلیون و ۵۴۱ هزار و ۸۶۵ واحد رسیده که محدوده مقاومتی آن محسوب می‌شود و احتمال شکست آن با شرایط فعلی نرخ ارز، تورم و خنثی بودن شرایط سیاسی مرتبط با برجام وجود دارد.

کد خبر: ۱۴۸٬۹۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha