۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
افزایش مجدد قیمت جفت ارز USD/TRY در پی افزایش قدرت دلار
تحلیل بازار فارکس؛

افزایش مجدد قیمت جفت ارز USD/TRY در پی افزایش قدرت دلار

علیرغم قدرت گرفتن محدود واحد پول رسمی ترکیه، جلسه فدرال رزرو آمریکا بار دیگر به تقویت دلار در برابر سایر ارزهای خارجی کمک کرده و قیمت جفت ارز USD/TRY را به ۱۴.۹۰ رساند.

به گزارش بازار، علیرغم قدرت گرفتن محدود واحد پول رسمی ترکیه، جلسه فدرال رزرو آمریکا بار دیگر به تقویت دلار در برابر سایر ارزهای خارجی کمک کرده و لیر را در حالت تدافعی قرار داد تا بخشی از پیشرفت های اخیر را از بین برده به جفت ارز USD/TRY کمک کند تا در روز پنجشنبه به منطقه ۱۴.۹۰ نزدیک شوند.

USD/TRY دو جلسه متوالی را با زیان پشت سر گذاشته و به دلیل کاهش مجدد ارزش پول ترکیه، به ویژه پس از آن که نرخ تورم این کشور در ماه آوریل با سریع ترین سرعت طی ۲۰ سال گذشته افزایش یافت، روند صعودی خود را بار دیگر از سر گرفت.

شاخص قیمت‌ مصرف‌کننده در ترکیه طی ماه آوریل ۷.۲۵ درصد اعلام شده و ۶۹.۹۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. همچنین قیمت‌های تولیدکننده ۷.۶۷ درصد ماهانه و ۱۲۱.۸۲ درصد سالانه افزایش یافت.

در نهایت، شاخص PMI تولیدی در ماه گذشته (از ۴۹.۴۰) به ۴۹.۲۰ کاهش یافته و در محدوده انقباض باقی ماند. ارقام بالاتر از حد انتظار تورم در ترکیه عمدتاً در واکنش به بخش حمل و نقل (از جمله قیمت انرژی) و همچنین قیمت مواد غذایی بوده است.

موارد تاثیرگذار بر قیمت لیر در برابر دلار آمریکا
علیرغم تحرکات اخیر قیمت، قیت جفت ارز USD/TRY همچنان زیر محدوده ۱۵.۰۰ قرار داشته و در این موضوع خللی وارد نشده است. انتظار می رود قیمت ارز رسمی ترکیه همچنان متاثر از قیمت‌ حامل های انرژی، روند ریسک پذیری گسترده، مسیر تعیین نرخ بهره توسط فدرال رزرو و تحولات جنگ در اوکراین باشد.

البته به این موارد، باید موضوعاتی چون سیاست داخلی ترکیه و وضعیت نه چندان مطلوب اقتصادی دولت اردوغان را در برابر افزایش میزان نا رضایتی اجتماعی از نرخ تورم و احزاب مخالف دولت را نیز اضافه کرد.

سطوح کلیدی قیمت USD/TRY

افزایش مجدد قیمت جفت ارز USD/TRY در پی افزایش قدرت دلار

تا کنون، جفت ارز USD/TRY با حدود ۰.۸۹% افزایش قیمت، به ۱۴.۸۵۷۵ رسیده و با مانع بعدی در ۱۴.۹۸۸۹ (بالاترین قیمت ۱۱ مارس ۲۰۲۲) با ۱۸.۲۵۸۲ (بالاترین زمان تاریخ ۲۰ دسامبر) و سپس ۱۹.۰۰ (سطح دور) روبرو خواهد بود.

از سوی دیگر، سقوط به زیر ۱۴.۶۸۳۶ (کمترین ماهانه ۴ می) ۱۴.۵۴۵۸ (کمترین ماهانه ۱۲ آوریل) و در نهایت ۱۴.۵۱۳۶ (کمترین سطح هفتگی ۲۹ مارس) را به عنوان حمایت های بعدی پیش روی این جفت ارز قرار خواهد داد.

کد خبر: ۱۴۸٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha