۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۳
تعادل در عرضه و تقاضای خودرو با حذف قیمت گذاری دستوری
استاد دانشگاه علم و صنعت ایران مطرح کرد

تعادل در عرضه و تقاضای خودرو با حذف قیمت گذاری دستوری

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: حذف قیمت گذاری دستوری عامل به تعادل رسیدن عرضه و تقاضای خودرو است و به این ترتیب نیازی به قرعه کشی برای عرضه خودرو وجود ندارد.

به گزارش بازار، امیرحسن کاکایی افزود: در برخی خودروها مانند خودروی شاهین که در آن قیمت گذاری دستوری وجود ندارد فاصله قیمتی آنچنانی میان کارخانه و حاشیه بازار وجود ندارد از این رو متقاضیان در قرعه کشی این محصول به حد نصاب نمی‌رسد و عرضه و تقاضا به تعادل رسیده است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۷ که تولید و عرضه خودرو به علت تحریم‌ها کاهش پیدا کرد هم زمان قیمت گذاری دستوری انجام و با این قیمت گذاری دستوری، رانتی توزیع شد که حتی مردمی پول نداشتند پول قرض کرده و در نوبت ثبت نام قرار می‌گرفتند که این نوبت‌ها حدود ۱۰ میلیون خرید و فروش می‌شد.

کاکایی افزود: در سال‌های اخیر دولت برای حل مشکل عرضه، راه حل قرعه کشی را ارائه کرد که این اقدام هم راه حل مقطعی و کوتاه مدت است، اما برای حل ریشه‌ای مشکل عرضه خودرو باید تولید را افزایش داد که وزیر صمت هم در این باره وعده داده امسال تولید خودرو به یک و نیم برابر سال گذشته برسد که با این افزایش تولید امید می‌رود اوضاع بازار خودرو بهتر شود.

وی با اشاره به تعدد نهادهای تصمیم گیر در صنعت خودروی کشور گفت: هم اکنون بیش از ۲۳ نهاد مختلف در صنعت خودروی کشور دخالت دارند که این تعدد و تناقض تصمیمات موجب شده این صنعت، برخلاف اهداف توسعه‌ای خود حرکت کند.

کد خبر: ۱۴۸٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha