۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
تاثیر کاهش رشد اقتصادی چین بر قیمت نفت

تاثیر کاهش رشد اقتصادی چین بر قیمت نفت

قیمت نفت در آغاز معاملات امروز، دوشنبه کاهش یافت. این در حالی است که نگرانی‌ها درباره کند شدن رشد اقتصادی در چین، بر ترس از اختلالات عرضه ناشی از ممنوعیت قریب الوقوع اروپا بر نفت روسیه غلبه کرده است.

به گزارش بازار، در آغاز معاملات امروز، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۲۱ دلار معادل ۱.۱ درصد کاهش به ۱۰۵ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با ۹۹ سنت معادل یک درصد کاهش به ۱۰۳ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. این در حالی است که امروز بازارهای ژاپن، هند و سراسر آسیای جنوب شرقی برای تعطیلات رسمی روز دوشنبه بسته هستند.

پس از انتشار داده‌هایی که چین در روز شنبه منتشر کرد، قیمت نفت در پی کاهش فعالیت کارخانه‌ها در دومین اقتصاد بزرگ جهان برای دومین ماه، کاهش یافت و همچنین به دلیل قرنطینه‌های ناشی از کووید به پایین‌ترین حد خود از فوریه ۲۰۲۰ رسید.

توبین گوری، تحلیلگر کالاهای بانک مشترک المنافع، در یادداشتی مطرح کرد: کاهش قیمت نفت تا این حد آن هم در زمانی که چین از رکود اقتصادی رنج می برد، به طور بالقوه یک مسئله اصلی برای بازارهای کالا و اقتصاد جهانی است.

از سوی دیگر و در سمت عرضه، شرکت ملی نفت لیبی (NOC) روز یکشنبه اعلام کرد که به طور موقت عملیات در پایانه نفتی زعیتینا the Zueitina oil terminal را برای کاهش ذخایر در مخازن ذخیره سازی برای جلوگیری از «فاجعه زیست محیطی قریب الوقوع» در بندر از سر می گیرد.

NOC در اواخر آوریل فورس ماژور را در برخی از محموله‌های زوئیتینا اعلام کرد زیرا معترضان سیاسی تعدادی از تأسیسات نفتی را مجبور به توقف فعالیت کردند.

به گفته دو دیپلمات اتحادیه اروپا پس از گفتگوهای کمیسیون اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آخر هفته، محدود کردن کاهش قیمت نفت یک کاهش احتمالی در عرضه است، زیرا اتحادیه اروپا تمایل دارد واردات نفت روسیه را تا پایان سال ممنوع کند.

شایان ذکر است، حدود نیمی از ۴.۷ میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام روسیه به اتحادیه اروپا می‌رود و حدود یک چهارم واردات نفت اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ را تامین می کند.

در حالی که کشورهای غربی خرید نفت روسیه را محدود کرده‌اند، تحریم‌ها بر کشتیرانی و بیمه صادرات این کشور تأثیر گذاشته است، زیرا هند محموله‌های روسیه را با قیمت پایین‌تر خریداری می‌کند.

تحلیلگران رویال بانک کانادا تخمین زدند که واردات نفت خام هند از روسیه از کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ به ۸۰۰ هزار بشکه در روز در آوریل رسیده است و انتظار دارند هند تا زمانی که واشنگتن تحریم های ثانویه اعمال نکند به افزایش واردات ادامه دهد.

رویترز روز جمعه گزارش داد که پالایشگاه های هندی در حال مذاکره برای یک قرارداد شش ماهه نفت با روسیه برای واردات میلیون ها بشکه در ماه هستند.

کد خبر: ۱۴۸٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha