۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
کاهش 50 درصدی جمعیت زنبورهای عسل در گلستان | داروی بی کیفیت عامل تلفات بود
زنبوردار گلستانی مطرح کرد؛

کاهش 50 درصدی جمعیت زنبورهای عسل در گلستان | داروی بی کیفیت عامل تلفات بود

گرگان- جرجانی، زنبوردار گلستانی گفت: به علت داروهای بی کیفیت در ماه های پایانی سال گذشته و فروردین امسال تعداد کندوهای موجود در استان به نصف کاهش یافت و آمار بالایی از زنبورها تلف شدند.

ابوالقاسم جرجانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کمبود و گرانی نهاده یکی از مهمترین مشکلات زنبورداران است.

وی ادامه داد: ارز ترجیحی به تامین نهاده زنبورداران تعلق نمی‌گیرد و زنبورداران نهاده مورد نیاز خود مثل شکر را با قیمت صنعتی –صنفی مشابه قیمتی که در اختیار قنادان قرار می‌گیرد، تهیه می‌کنند که این قیمت برای زنبوردار گران تمام می‌شود و به صرفه نیست.

وی افزود: زنبورداران به شدت از کمبود دارو رنج می‌برند و داروهایی هم که در بازار یافت می‌شود به شدت بی کیفیت هستند و داروی با کیفیت به کشور وارد نمی‌شود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: به علت داروهای بی کیفیت در پایان سال ۱۴۰۰ و آغاز ۱۴۰۱ تعداد کندوهای موجود در استان به نصف کاهش یافت و آمار بالایی از زنبورها تلف شدند.

جرجانی عدم بازار فروش را به عنوان مشکل دیگر زنبورداران معرفی کرد و افزود: به دلیل مشکلات معیشتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، عسل در سبد کالای خانواده‌ها جایگاه مهمی ندارد و محصول عسل زنبورداران در گوشه منازل آنها انبار شده و امکان صادرات هم ندارند.

وی اضافه کرد: برای صادرات عسل باید کارخانه‌های بسته بندی در استان وجود داشته باشد که بتوانند عسل را با کیفیت مطلوب و مورد پسند کشورهای صادر کننده بسته بندی کنند ولی متاسفانه استان ما فاقد این تکنولوژی است.

جرجانی در خاتمه یادآور شد: شناسایی عسل تقلبی و غیرتقلبی آن کار بسیار مشکلی است و فقط در آزمایشگاه‌های تخصصی چنین امکانی وجود دارد و در استان ما تعداد محدودی آزمایشگاه وجود دارد که فقط می‌تواند عسل بودن یا نبودن محصول را تشخیص دهد و اینکه تشخیص بدهند درجه خلوص عسل به چه میزان است و چند درصد شکر استفاده شده وجود ندارد و این مسئله به تولید کنندگان با کیفیت عسل آسیب می زند.

کد خبر: ۱۴۸٬۳۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha