۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
شهرستان ها از قطار گردشگری فارس جا ماندند| ظرفیت های مغفول در انتظار گردشگران
گزارش بازار؛

شهرستان ها از قطار گردشگری فارس جا ماندند| ظرفیت های مغفول در انتظار گردشگران

شیراز- در حالی که از استان فارس به عنوان بهشت گردشگری و میراث فرهنگی کشور یاد می شود اما گردشگری در این فقط محدود به شیراز شده و جاذبه های سایر شهرستان ها هنوز برندسازی نشده اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان فارس به دلیل شرایط خاصی که در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی دارد همواره مقصد گردشگران بوده است. این استان با داشتن گنجینه ای فاخر از میراث فرهنگی دوره های مختلف از جمله ساسانی، هخامنشی ... در فصول مختلف شاهد حضور گردشگران بسیار است.

وجود ۳۰درصد آثار تاریخی کشور در فارس
۳۰درصد از آثار تاریخی کشور در استان فارس واقع شده و ۳ هزار اثر ثبت شده در زمینه میراث فرهنگی دارد و ۱۱ اثر فاخرش ثبت جهانی یونسکو شده است. فارس حدود ۲۳۰ هزار تخت اقامتی و گردشگری و بیش از ۴۶ روستای هدف گردشگری دارد.

با توجه به این موضوعات از استان فارس به عنوان بهشت گردشگری و میراث فرهنگی کشور یاد می شود. با وجود اینکه در نقطه به نقطه این استان شاهد مناطق مهم گردشگری و میراثی هستیم اما گردشگران تاکید بسیاری برای اقامت در مرکز استان و شهر شیراز دارند در صورتیکه بسیاری از جاذبه های میراثی و گردشگری خارج از شهر شیراز است.

البته ۱۵ اردیبهشت ماه به نام روز شیراز ثبت شده و آوازه این شهر در اردیبهشت ماه به گوش همگان رسیده و اوج شکوفایی طبیعت شیراز را ماه اردیبهشت می دانند و بسیاری می گویند اردیبهشت در شیراز معنی می‌شود اما با توجه به این موضوع نباید از دیگر جاذبه های فرهنگی و گردشگری استان غافل شد.

شهرستان ها از قطار گردشگری فارس جا ماندند| ظرفیت های مغفول در انتظار گردشگران

اولین شهر مدون دنیا در داراب
بر اساس اطلاعات و آمار موجود زیباترین آبشار خاورمیانه در شهرستان سپیدان، آبشاری با چهار نوع آب و اولین شهر مدون دنیا در داراب، گهواره هنر و معماری ساسانی یا همان فیروزآباد، گلخانه فارس یا میمند و... فقط نمونه های کوچکی از جاذبه های میراثی و گردشگری استان به شمار می روند که متاسفانه به دلیل عدم برنامه ریزی ها و نبود امکانات کافی در این شهرستان ها گردشگران اقامت در مرکز استان را به دیگر نقاط آن ترجیح می دهد.

رئیس جامعه هتل داران استان فارس در گفتگو با بازار با اشاره به تعطیلی عید فطر بیان کرد: با توجه به اینکه تعطیلی عید فطر در اردیبهشت ماه قرار داده و این ماه به نام شیراز نامگذاری شده شاهد حضور تعداد زیادی مسافر و گردشگر در شیراز هستیم.

سید حسن سیادتان با بیان اینکه ۹۰ درصد از ظرفیت هتل های استان تکمیل شده است، افزود: ظرفیت تمامی هتل های شیراز رو به تکمیل است و به طور حتم کاملا پر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت هتل های برخی از شهرستان ها نیز ۷۵ درصد تکمیل است، ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت هتل های شهرستان های داراب، لارستان، مرودشت، استهبان، اقلید، آباده و... نیز حدود ۷۵ درصد تکمیل شده است.

به دلیل جاذبه های گردشگری و تفریحی زیاد شهر شیراز و امکانان موجود گردشگران اقامت در مرکز استان را به دیگر شهرستان ها ترجیح می دهند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تمرکز جذب گردشگر بیشتر بر روی مرکز استان است، تاکید کرد: به دلیل جاذبه های گردشگری و تفریحی زیاد شهر شیراز و امکانات موجود گردشگران اقامت در مرکز استان را به دیگر شهرستان ها ترجیح می دهند در صورتی که بسیاری از جاذبه های استان در شهرستانهاست.

شهرستان ها از قطار گردشگری فارس جا ماندند| ظرفیت های مغفول در انتظار گردشگران

رئیس جامعه هتل داران استان فارس با اشاره به اینکه بر اساس آمار و اطلاعات شیراز رتبه اول جذب گردشگر را دارد، توضیح داد: ما به دنبال این هستیم که از ظرفیت شهرستان ها نیز برای جذب گردشگر استفاده کنیم و تا حدودی هم موفق بوده ایم و گردشگران را برای استفاده از هتل های شهرستان ها نیز ترغیب کرده ایم.

سیادتان به نمونه ای از تدابیر اتخاذ شده برای خروج تمرکز گردشگری در شهر شیراز گفت: به عنوان نمونه تورهایی برای شیرازی ها در نظر گرفته و آنها را ترغیب کرده ایم که گردشگری در شهرستان ها را نیز مورد توجه قرار دهند و از جاذبه های دیدنی شهرستان ها نیز بازدید کنند.

شهرستان ها از قطار گردشگری فارس جا ماندند| ظرفیت های مغفول در انتظار گردشگران

وی با تاکید بر اینکه برای جذب گردشگر در شهرستان ها باید کارهای بسیاری انجام شود، اظهار کرد: در این راستا باید با معرفی جاذبه های میراثی و گردشگری شهرستان ها و افزایش امکانات از جمله مراکز اقامتی و هتل ها برای جذب گردشگر در شهرستان ها نیز اقدام کرد.

شیراز یک برند ملی و جهانی است
معاون گردشگری و امور زائرین استاندار فارس نیز در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه بیشتر تمرکز بر روی تبلیغات برای جذب گردشگر در شهر شیراز بوده است، گفت: به دلیل برخی از جاذبه های گردشگری و زیارتی مانند حرم مطهر شاهچراغ(ع)، حافظیه و سعدیه و... که در شیراز بوده است به طور عمده گردشگران اقامت در شهر شیراز را ترجیح می دهند.

در حوزه جذب گردشگر برای دیگر شهرستان ها طی چند سال اخیر خوب کار نشده و ضعف های زیادی در تبلیغات چه فضای مجازی، چه در صدا وسیما، رسانه ها و... وجود دارد

محمد فرخ زاده با بیان اینکه شیراز یک برند ملی و جهانی است، توضیح داد: متاسفانه در حوزه جذب گردشگر برای دیگر شهرستان های استان طی چند سال اخیر خوب کار نشده و ضعف های زیادی در تبلیغات چه فضای مجازی، چه در صدا و سیما، رسانه ها و... وجود دارد که باید این مشکلات رفع و جاذبه های میراثی، زیارتی و گردشگری شهرستان ها نیز به مردم شناسانده شود.

وی همچنین بر لزوم تقویت زیرساخت ها در شهرستان ها نیز تاکید کرد و ادامه داد: در این راستا ضروری است زیرساخت های موجود در شهرستان ها در حوزه های مختلف از جمله اقامتی، رستوران و... تقویت تا شرایط اقامت موقت گردشگران نیز فراهم شود.

معاون گردشگری و امور زائرین استاندار فارس با انتقاد از اینکه تعدد دستگاه های تصمیم ساز نیز مشکلاتی را در حوزه گردشگری و میراثی به وجود آورده است، افزود: متاسفانه صدور مجوز، استعلام آب و برق و... باعث شده که سرمایه گذار یا افراد بومی تمایلی به سرمایه گذاری در این حوزه نداشته باشند و پشیمان شوند از این رو ضروری است تدابیری اتخاذ شود تا موانع پیش پای سرمایه گذار از بین برود.

احصاء ۱۰۰ پروژه گردشگری و میراثی استان فارس
فرخ زاده در بخش دیگری از سخنان خود از احصاء ۱۰۰ پروژه گردشگری و میراثی استان فارس خبر داد و گفت: مقرر شده که مسائل و مشکلات این پروژه ها در کارگروه رفع موانع بررسی شود و به طور حتم با رفع مشکلات در حوزه پروژه های گردشگری در نقاط مختلف استان گام های زیادی برداشته خواهد شد که شرایط حضور گردشگر در شهرستان ها را فراهم می کند.

شهرستان ها از قطار گردشگری فارس جا ماندند| ظرفیت های مغفول در انتظار گردشگران

وی افزود: در این کارگروه موانع ۱۰ پروژه تاکنون رفع شده و تا پایان سال در حوزه گردشگری و تاریخی پروژه های به ارزش هزار میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.

توزیع سفر از شیراز به دیگر نقاط استان فارس به خوبی انجام نشده است
رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس نیز در گفتگو با بازار با انتقاد از توزیع سفر از شیراز به شهرستان ها گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر توزیع مناسب سفر از شیراز به دیگر نقاط استان فارس به خوبی انجام نشده و ضعف هایی در این حوزه وجود دارد.

نمایشگاه یا موزه شهرستان ها در شیراز راه اندازی شود و ظرفیت ها و داشته های هر شهرستان، مسیرهای دسترسی، فاصله تا مرکز، سوغات و... به گردشگران نشان داده شود

مسعود منیعاتی ادامه داد: یکی از راهکارهای توزیع سفر این است که نمایشگاه یا موزه شهرستان ها در شیراز راه اندازی شود و ظرفیت ها و داشته های هر شهرستان، مسیرهای دسترسی، فاصله تا مرکز، سوغات و... به گردشگران نشان داده شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت تحقق این امر اطلاعات نسبی از شهرستان ها در اختیار گردشگران قرار می گیرد، افزود: متاسفانه بسیاری از گردشگران اطلاعات کافی در مورد شهرستان هایی مانند داراب، کازرون و... ندارند و همین نداشتن آگاهی باعث شده که رغبتی برای سفر به شهرستان ها وجود نداشته باشد.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس یکی دیگر از مشکلات را عدم تبلیغات عنوان کرد و ادامه داد: تبلیغات برای شهرستان ها به اندازه شیراز نبوده در صورتی که شهرستان ها نیز دارای جاذبه های زیادی هستند که باید بر روی تبلیغات بیشتر کار شود.

زمانی که تقاضا بیشتر شود ارائه خدمات نیز افزایش می یابد و سرمایه گذار برای راه اندازی مراکز اقامتی و ... اقدام خواهد کرد

منیعاتی در خصوص نداشتن امکانات کافی اقامتی در شهرستان ها گفت: به طور حتم زمانی که تقاضا بیشتر شود ارائه خدمات نیز افزایش می یابد و سرمایه گذار برای راه اندازی مراکز اقامتی و ... اقدام خواهد کرد در حال حاضر برای سرمایه گذار مقرون به صرفه نیست.

وی یکی دیگر از مشکلات موجود در حوزه جذب گردشگر برای شهرستان های فارس را خدمات رفاهی عنوان کرد و ادامه داد: به عنوان نمونه آیا جاده های دسترسی به سایت های میراث جهانی از جمله محور ساسانی مناسب است؟ آیا خدمات رفاهی وجود دارد؟ خیر نه تنها جاده دسترسی به شکل استاندارد وجود ندارد حتی خدمات رفاهی هم با چالش هایی رو به روست.

در این راستا ضروری است همانگونه که بر روی برند سازی و تبلیغات برای شهر شیراز فعالیت شده معرفی و شناسایی جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرستان های استان فارس نیز مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۱۴۸٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha