۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
کارگران ستون فقرات اقتصاد و تولید هستند
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس:

کارگران ستون فقرات اقتصاد و تولید هستند

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در پیامی از عدالت‌محوری در پرداخت‌ها، امنیت شغلی و سلامت اجتماعی به عنوان مهمترین دغدغه مجلس در خصوص کارگران یاد کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در قالب پیامی به مناسب روز جهانی کار و کارگر با بیان اینکه عدالت‌محوری در پرداخت‌ها، امنیت شغلی و سلامت اجتماعی مهمترین دغدغه مجلس در خصوص کارگران است.

متن این پیام به شرح زیر است:

به نام خدا

نامگذاری روزها به مناسبت خاص فرصتی برای سپاس گزاری از دست اندرکاران آن مناسبت و بیان دیدگاه و دغدغه‌ها در آن حوزه است. از جمله این مناسبت‌ها روز جهانی کارگر است. گر چه همانگونه که بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) تاکید داشتند که این نامگذاری بیشتر به لحاظ تشریفات است و الا هر روز، روز کار و کارگر است. به عنوان رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از طرف این قوه و بویژه نمایندگان محترم عضو کمیسیون فرارسیدن این روز را به همه کارگران عزیز ایران زمین تبریک می‌گویم. ضمن سپاسگزاری از اقدامات انجام شده، اما براین باوریم که شرایط موجود به تناسب نیاز جامعه کارگری که چرخ توسعه کشور بر مبنای تلاش این عزیان می‌چرخد، متناسب نیست؛ لذا به عنوان کمیسیون اصلی این حوزه تمام تلاش خود را در عرصه سیاستگذاری و نظارت به کار خواهیم گرفت تا حقوق حقه کارگران به عنوان شهروندان جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته و زندگی عزت مندانه ایی داشته باشند. تاملی بر شعارهای سال‌های اخیر که توسط مقام معظم رهبری اعلام شده نشان می‌دهد که محور اصلی تحقق عینی همه این شعارها از جمله شعار سال ۱۴۰۱ کارگران هستند. تا جایی که در جایی اشاره داشتند که «کارگران ستون فقرات اقتصاد و ستون فقرات تولید هستند «علیرغم همه این نگاه‌های ارزشمند واقدامات انجام شده، اما باید پذیرفت که به تناسب نقش و اهمیت کارگران در جامعه، شرایط فعلی شان نیاز به ارتقاء دارد تا زندگی با کیفیت تری داشته باشند. یکی از وظایف حکومت‌ها در هر جامعه ایی ایجاد بسترهای لازم برای ارتقاء رضایت زندگی و برخورداری کارگران از امنیت و رفاه اجتماعی بالا می‌باشد تا در سایه این شرایط» به زیستن اجتماعی» در آن جامعه تحقق پیدا کند. یکی از شاخص‌های مهم و اساسی که نشانه و مولفه مهمی در تحقق چنین شرایطی محسوب می‌شود توجه به شرایط اقتصادی، امنیت شغلی، هدایت در پرداخت‌ها و سلامت همه جانبه در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کارگران است. دولت‌های هوشمند ودارای رویکرد اجتماعی وفرهنگی و مدیران سلامت‌نگر و سلامت محور توجه و سرمایه گذاری در این زمینه را یک فرصت ارزشمند برای آرامش وامنیت خاطر و رضایت از زندگی و محیط کار برای کارگران قلمداد می‌کنند و اهتمام ویژه ایی در این زمینه دارند. گر چه بر این نکته هم تاکید داریم که برای تحقق رفاه وسلامت اجتماعی کارگران، حمایت ار کارفرمایان و امنیت سرمایه گذاری، اعطاء تسهیلات مناسب، ظرفیت سازی برای توسعه فعالیت آنان هم باید مورد توجه قرار گیرد. توجه به سلامت روانی- اجتماعی و رفاه وتامین اجتماعی فراگیر و همه جانبه در جامعه کار وتولید فرصتی ایجاد می‌کند تا پویایی و سرزندگی افراد، افزایش نشاط اجتماعی، کنترل وکاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش تاب آوری اجتماعی، ارتقاء سواد اجتماعی و سواد سلامت روان، تقویت مهارت خودمراقبتی در میان این افراد، افزایش حمایت اجتماعی در چنین محیط‌هایی و... باشیم. بدون شک کار کردن و حضور در چنین محیط‌هایی رضایت شغلی را هم به دنبال خواهد داشت که نتیجه آن می‌تواند زمینه بهره وری بیشتر، کاهش هزینه‌های مختلف، افزایش خلاقیت ونوع آوری، احساس تعلق به محیط کار، افزایش مسوولیت پذیری ومشارکت و اعتماد را هم در جامعه کار وتولید فراهم کند.

کمیسین اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر این موضوعات هم تاکید دارد و پیگیری می‌کند تا رضایت کارگران و کارفرمایان افزایش یابد:

- نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با این حوزه و در صورت لزوم اصلاح قوانین موجود در راستای حمایت از کارگران و یا در صورت نیاز وضع قوانین جدید

- متناسب سازی حقوق و مزایل با شرایط تورمی جامعه

- افزایش قدرت خرید کارگران

- توجه به پیامدهای کرونا بر زندگی کارگران

- حمایت‌های قانونی از کارفرمایان و اعطاء تسهیلات مناسب و ظرفیت سازی برای آنان

-پوشش مناسب‌تر خدمات بیمه‌ای

- افزایش امنیت (ایمن سازی) محیط کار کارگران

- تقویت برنامه‌های سلامت محور درحوزه‌های جسمی، روانی و اجتماعی ومعنوی

- توجه به حمایت از خانواده کارگران

- حمایت همه جانبه از کارگران بازنشسته با هدف کاهش مشکلات شان (موضوعی که در حال حاضر هم نگران آن هستیم)

ولی اسماعیلی

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی.

کد خبر: ۱۴۸٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha