۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸
ضرورت ورود سازمان بازرسی به مسئله عدم اطلاعات دهی دستگاه های اجرایی
رئیس کل سازمان امور مالیاتی تاکید کرد

ضرورت ورود سازمان بازرسی به مسئله عدم اطلاعات دهی دستگاه های اجرایی

در دیدار رئیس کل سازمان امور مالیاتی با رئیس سازمان بازرسی، طرفین بر تقویت همکاری و همچنین حمایت همه جانبه دستگاه های اجرایی برای دسترسی کامل نظام مالیاتی به اطلاعات اقتصادی اشخاص تاکید کردند.

به گزارش بازار، داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور و هیات همراه با ذبیح الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و جمعی از مدیران این سازمان دیدار کرده و طرفین بر ضرورت تقویت همکاری ها جهت استفاده از تمامی ظرفیت های قانونی برای وصول حداکثری مالیات و مبارزه با فرار مالیاتی در کشور تاکید کردند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ابتدای این نشست، با بیان اینکه نظام مالیاتی در دوره تحولی جدید برای هوشمندسازی نظام مالیاتی و افزایش شفافیت اقتصادی، نیازمند تحقق حاکمیت داده و اشراف اطلاعاتی بر فعالیت های اقتصادی درکشور است، گفت: سازمان بازرسی کل کشور باید به مسئله عدم ارایه اطلاعات اقتصادی اشخاص توسط دستگاه های اجرایی داده محور که تکلیف قانونی برای ارایه اطلاعات به دستگاه مالیاتی دارند، ورود کند.

داود منظور با اشاره به ظرفیت های گسترده همکاری سازمان بازرسی کل کشور با نظام مالیاتی عنوان کرد: افزایش همکاری دستگاه های نظارتی و تعامل بیش از پیش کمک شایان توجهی به نظام مالیاتی در اجرای صحیح قوانین، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی در کشور، افزایش شفافیت اقتصادی و رشد درآمدهای مالیاتی خواهد نمود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: رویکرد نظام مالیاتی برای تحول آفرینی در دوره جدید، بر حکمرانی داده و حرکت به سمت هوشمندسازی نظام مالیاتی بر مبنای اطلاعات دقیق و شفاف از فعالیت ها و مبادلات اقتصادی استوار است و باید تا حد امکان به سمتی برویم که برخوردهای سلیقه ای و اعمال نظرهای شخصی در فرآیند وصول مالیات و ارتباط حضوری ممیز و مودی در سطوح مختلف به کمترین میزان کاهش یابد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در صورت استمرار وابستگی به درآمدهای نفتی در معرض شوک های اقتصادی و نوسانات قرار خواهد داشت، گفت: برای حکمرانی ریال در اقتصاد کشور باید با تمام توان از پول ملی صیانت کنیم و و برای صیانت از پول ملی و حکمرانی ریال باید بودجه ای کاملا متکی بر درآمدهای پایدار مالیاتی داشت.

منظور ضمن اشاره به اهمیت نقش سازمان امور مالیاتی کشور در رویکرد کلان اقتصادی به ضرورت استفاده از همه ظرفیت های قانونی برای وصول عادلانه مالیات اشاره کرد و گفت: از جمله این ظرفیت‌های قانونی که هنوز به طور کامل به بار ننشسته، ظرفیت ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم است که در این رابطه عدم همکاری برخی دستگاه ها در ارسال اطلاعات کامل و دقیق به این سازمان قابل توجه است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به همکاری روبه افزایش و مشهود نسبت به گذشته با برخی دستگاه های اجرایی با نظام مالیاتی در زمینه دریافت اطلاعات مورد نیاز، عنوان کرد: این همکاری ها برای دستیابی به اطلاعات سریع و جامع و تحقق مطلوب نظام مالیاتی نوین باید تقویت شود؛ برای مثال دسترسی برخط و مستقیم سازمان امور مالیاتی به تراکنش های بانکی اشخاص و حذف بوروکراسی های موجود، همچنین دسترسی برخط و مستقیم به سامانه اداره ثبت شرکت ها، پایگاه داده های نقل و انتقال املاک و سامانه املاک و اسکان کشور، توان سازمان امور مالیاتی برای تحقق نظام مالیاتی هوشمند و نفوذ به لایه های پنهان اقتصادی را افزایش می دهد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: تحول در نظام مالیاتی و توفیق این دستگاه برای وصول پایه های جدید مالیاتی از قبیل مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات خانه ها و خودروهای لوکس، منوط به دقیق و در اختیار قرار دادن به موقع اطلاعات در نزد دستگاه های از جمله شهرداری ها است.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود به دو چالش مهم نظام مالیاتی یعنی شرکت های صوری و همچنین سوء استفاده از کارت های بازرگانی برای فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: این اقدام به ساز وکارهای ملی و همکاری ارکان مختلف نظام به ویژه دستگاه های نظارتی و انتظامی، اداره ثبت شرکت ها، دفاتر اسناد رسمی و غیره نیاز داشته و باید برای حذف چنین پدیده ای از اقتصاد، حداکثر تلاش و همکاری خود را بعمل آورده و تمام ساز و کارها برای پیشگیری از شکل گیری شرکت های صوری را فراهم آورند.

گفتنی است، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این دیدار، ضمن استقبال از تقویت همکاری ها و مناسبات فیمابین نظام مالیاتی و سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل فرار مالیاتی در کشور، شفاف نبودن اطلاعات اقتصادی است و باید زمینه دسترسی نظام مالیاتی به تمامی اطلاعات و داده های اقتصادی ایجاد شود.

ذبیح الله خداییان با تاکید بر ضرورت هوشمندسازی نظام مالیاتی در کشور عنوان کرد: هوشمندسازی نظام مالیاتی با همکاری همه ارکان نظام و دستگاه های ذیربط برای دسترسی کامل به اطلاعات اقتصادی اشخاص اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه همه کشورها از طریق مالیات اداره می شوند، گفت: وابستگی به نفت یک بیماری مزمن است و این وابستگی، اقتدار کشور و امنیت و ثبات اقتصادی را به چالش می کشد؛ از این رو بودجه کشور باید کاملا به درآمدهای مالیاتی متکی باشد.

کد خبر: ۱۴۸٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha