۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸
قرنطینه در چین مانعی بر سر راه افزایش قیمت نفت

قرنطینه در چین مانعی بر سر راه افزایش قیمت نفت

قرنطینه‌های ناشی از شیوع ویروس کووید-۱۹ (کرونا) و تأثیر آن بر شرایط تقاضا در کنار نگرانی‌ها درباره رشد اقتصادی مانع از افزایش بیشتر قیمت‌های جهانی نفت خام شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، نظرسنجی رویترز در روز جمعه (نهم اردیبهشت‌ماه) نشان داد در پی ریسک‌های پیش روی روند رشد اقتصادی جهان و قرنطینه‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در بندر شانگهای چین و اثر منفی آن بر تقاضای نفت و تلاش‌ها برای ذمقابله با کمبود عرضه ناشی از درگیری‌های نظامی روسیه- اوکراین، سرعت افزایش قیمت‌های جهانی نفت خام کند می‌شود و در سطوح ۱۰۰ دلار برای هر بشکه حفظ می‌شود.

نظرسنجی رویترز از ۳۴ اقتصاددان و تحلیلگر حکایت از آن دارد که میانگین قیمت نفت خام برنت در سال جاری میلادی ۱۰۰ دلار و ۱۶ سنت به ازای هر بشکه خواهد بود که نسبت به برآورد پیشین (۱۰۳ دلار و هفت سنت برای هر بشکه) نشان‌دهنده نخستین بازنگری کاهشی در چهار ماه گذشته است.

قیمت نفت خام برنت در سال جاری میلادی تاکنون به‌طور میانگین ۹۹ دلار و ۸۰ سنت برای هر بشکه دادو ستد شده است، قیمت این شاخص روز جمعه (نهم اردیبهشت‌ماه) حدود ۱۰۸.۷ دلار معامله شد.

قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا در سال ۲۰۲۲ میلادی ۹۶ دلار و ۲۱ سنت برای هر بشکه پیش‌بینی شده است، در حالی که برآورد پیشین برای این شاخص ۹۸ دلار و ۴۹ سنت برای هر بشکه بود.

نگرانی‌ها درباره رشد اقتصادی و تقاضای سوخت در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، با گسترش شیوع ویروس کرونا در شانگهای افزایش یافت و انتظارها برای قرنطینه قریب‌الوقوع مشابه قرنطینه شانگهای در پکن را افزایش یافته است.

نوربرت روکر، تحلیلگر جولیوس بائر گفت: کرونا هنوز تمام نشده است و به‌ویژه تقاضای کمتر از سوی چین می‌تواند اثر معکوس بر این موضوع داشته باشد، فکر نمی‌کنم قیمت‌ها بیش از این افزایش یابد، اگرچه نااطمینانی‌ها درباره درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین غیرقابل پیش‌بینی است.

شرکت‌کنندگان در نظرسنجی یادآور شدند که تحریم‌های صادرات نفت روسیه همراه با احتمال طولانی‌ مدت شدن درگیری‌های نظامی مسکو-کی‌یف سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

کد خبر: ۱۴۸٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha