۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
شرایط واردات تجهیزات تولید برق مشخص شد| وزارت نیرو مکلف به بومی سازی شد
با موافقت نمایندگان؛

شرایط واردات تجهیزات تولید برق مشخص شد| وزارت نیرو مکلف به بومی سازی شد

نمایندگان مجلس ضمن تعیین شرایط واردات تجهیزات و ماشین آلات تولید برق، وزارت نیرو را مکلف به بومی‌سازی این تجهیزات با استفاده از توان داخلی کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در جلسه علنی امروز (شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور با ماده ۱۱ این طرح با ۱۸۲ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده ۱۱ این طرح آمده است: وزارت نیرو مکلف است سالیانه فهرست تجهیزات و ماشین آلات تولید برق مورد نیاز کشور بر اساس مجوزهای صادره که در داخل کشور تولید نمی شوند یا نیاز کشور را تأمین نمی کنند را به کارگروه موضوع تبصره (۱) ماده (۱۶) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵ /۲ /۱۳۹۸ اعلام و مجوز واردات آنها را مشابه ماشین آلات تولیدی اخذ کند. وزارت نیرو مکلف است حمایت های لازم را برای بومی سازی این تجهیزات با استفاده از توان داخلی ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون انجام دهد.

همچنین نمایندگان در ادامه به بررسی ماده ۱۲ پرداخته و آن را با ۱۶۴ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

در ماده ۱۲ این طرح آمده است: وزارت نیرو مکلف است با همکاری وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور برنامه حذف تدریجی قیمت گذاری انرژی در طول زنجیره تولید، انتقال و توزیع برق و انتقال یارانه به انتهای زنجیره قبل از عرضه به مصرف کننده نهایی را ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون تهیه کند و به تصویب هیأت وزیران برساند. صد (۱۰۰) درصد منابع حاصل در قالب لوایح بودجه سنوانی صرفاً برای حمایت از طرح های بهره وری انرژی هزینه خواهد شد.

همچنین تبصره این ماده می‌گوید: میزان یارانه در پایان زنجیره تابع مفاد ماده (۶) و (۷) این قانون خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۸٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha