۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
دامنه‌ موافقتنامه‌ تجارت ترجیحی ایران و ترکیه افزایش یابد
رییس اتاق تبریز:

دامنه‌ موافقتنامه‌ تجارت ترجیحی ایران و ترکیه افزایش یابد

رییس اتاق تبریز در دیدار با سرکنسول ترکیه در تبریز، تسریع در افزایش دامنه‌ موافقتنامه‌ تجارت ترجیحی ایران و ترکیه و همچنین رفع مشکلات مربوط به بانک‌های ترکیه در تجارت دوجانبه را خواستار شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، یونس ژائله در دیدار با سرکنسول ترکیه در تبریز در محل اتاق تبریز، به اهمیت بحث حمل‌ونقل و به‌خصوص ضرورت رفع نواقص و بازسازی راه‌آهن جلفا اشاره کرد و افزود: جلفا در سال‌های قبل به‌عنوان یک بندر خشک محسوب می‌شد که کالاها از طریق راه‌آهن از کشورهای شرق آسیا و روسیه به این شهرستان آمده و با تغییر قطار به سمت ترکیه و اروپا به مسیر خود ادامه می‌داد که بسیار به‌صرفه بود اما اکنون ۵۰ کیلومتر از این مسیر ازبین‌رفته و بازسازی آن کمک فراوانی به رشد حمل‌ونقل این مسیر خواهد کرد.

رئیس اتاق تبریز با تاکید بر اهمیت بندر مرسین در ترکیه متذکر شد: این بندر مسیر بسیار مناسبی برای کالاهای ایرانی است و افزایش تجارت از این بندر ضرورت دارد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات مربوط به بانک‌های ترکیه، تسریع در افزایش دامنه‌ موافقتنامه‌ تجارت ترجیحی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را خواستار شد.

ژائله با اشاره به امکان همکاری در زمینه نساجی مابین دو کشور، پیشنهاداتی در خصوص طراحی در ترکیه و تولید در ایران با توجه به ارزان بودن حامل‌های انرژی در ایران را مطرح کرد.

سرکنسول ترکیه در تبریز نیز با اشاره به قرابت‌های فرهنگی بین دو کشور و همچنین ظرفیت‌های فراوان آذربایجان شرقی بر لزوم استفاده از این ظرفیت‌ها تاکید کرد و گفت: باید برای ایجاد مکانیزم‌های ارتباطی مانند برگزاری جلسات ماهانه تلاش کنیم.

چتین تانر با اشاره به سرعت بالای اقتصاد جهانی و لزوم حرکت با سرعت بالا در این مسیر، بر استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های پیمانکاری ساختمانی ترکیه تاکید کرده و در خصوص متقاعد کردن آن شرکت‌ها برای حضور در آذربایجان شرقی قول مساعدت داد.

حضور قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور ترکیه در جمهوری اسلامی ایران و همچنین اشاره به تحصیل بیش‌از ۲۰۰ دانشجوی ترکیه‌ای در ایران در دو سال اخیر، از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی سرکنسول ترکیه در تبریز بود.

وابسته‌ی بازرگانی سرکنسولگری ترکیه در تبریز نیز با اشاره به برقراری مجدد برنامه هیأت‌های خرید برای نمایشگاه‌های ترکیه و با تاکید بر حمایت دولت ترکیه از مدعوین، مبادله‌ی هیأت‌های تجاری میان اتاق‌های دو کشور را با توجه به فروکش کردن شیوع ویروس کرونا ضروری دانست.

طاهر دینگیل همچنین بر حمایت‌های مالی دولت ترکیه از هیأت‌هایی که از ترکیه به جمهوری اسلامی ایران سفر می‌کنند، تاکید کرد.

کد خبر: ۱۴۸٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha