۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
قزنطینه چین، اقتصاد جهان را با چالش روبرو می کند
رییس صندوق بین المللی پول اعلام کرد؛

قزنطینه چین، اقتصاد جهان را با چالش روبرو می کند

افت نرخ رشد اقتصادی به دلیل درگیری به کرونا باعث نگرانی سازمان های بین المللی شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: چین یکی از تاثیرگذارترین کشورها در اقتصاد دنیا است و سهم زیادی در بازسازی اقتصاد دنیا دارد به همین دلیل درگیری اخیر این کشور با ویروس کرونا و طرح قرنطینه سراسری این کشور باعث نگرانی سازمان های بین المللی شده است.

رییس صندوق بین المللی پول در مصاحبه اخیر خود با وب سایت رسمی این صندوق با اشاره به این مساله در مورد احتمال تداوم رکود اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا هشدار داد و گفت: «شرایط ایجاد شده در کشور چین باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور می شود ولی این مساله تنها به اقتصاد چین آسیب وارد نمی کند بلکه تمامی اقتصادهای دنیا تحت تاثیر این مساله قرار می گیرند و پیش بینی می شود تا بستر برای تداوم رکود اقتصادی در دنیا فراهم شود. باید در نظر داشت رکود اقتصادی طولانی مدت در دنیا یک معضل بزرگ است و آسیبهای ماندگاری در جهان ایجاد می کند.»

او با اشاره به افزایش قیمت کالاهای اساسی به خصوص محصولات کشاورزی گفت: «دولتها باید طرح های حمایتی از خانوارهای آسیب پذیر را افزایش دهند زیرا افزایش قیمت محصولات کشاورزی باعث ناتوانی این خانوارها در تامین محصولات غذایی شود و آسیبهای اقتصادی و اجتماعی زیادی را به همراه خواهد آورد.»

اغلب موسسات مالی هم پیش بینی اقتصادی خود را برای سال جاری کاهش دادند و بر این باورند احتمال تجربه رشد اقتصادی ۵.۵ درصدی در چین در سال ۲۰۲۲ بسیار کم است و از آنجا که سهم چین در اقتصاد دنیا بسیار بالا است، ناتوانی این کشور در رسیدن به رشد پیش بینی شده می تواند باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی دیگر کشورهای دنیا و حتی اقتصاد جهان شود.

چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و سهم زیادی از کالاهای صنعتی و کالاهای اساسی مورد نیاز صنایع دیگر کشورهای دنیا را تامین می کند به همین دلیل ضعف ایجاد شده در اقتصاد چین دیگر کشورها را نیز درگیر خواهد کرد.

آمارهای ارایه شده توسط وزارت اقتصاد چین نشان می دهد ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل اول سال ۲۰۲۲ با نرخ ۴.۸ درصد رشد کرد و با توجه به بحران هایی که اخیرا در این کشور اتفاق افتاده است در خوش بینانه ترین حالت اقتصاد این کشور در فصل دوم سال جاری با نرخ ۴ درصد رشد می کند.

تیم هارکوت، اقتصاددان ارشد مرکز مطالعاتی پابلیک پالیسی در مورد وضعیت اقتصادی چین نوشت: «پیش از این اقتصاد چین صادرات محور بود، وابستگی به صادرات باعث می شود تا تحولات داخلی تاثیر زیادی روی شاخص های اقتصادی این کشور نداشته باشد زیرا مصرف کنندگان محصولات چینی تحت تاثیر شرایط داخلی این کشور قرار نمی گرفتند. اما هم اکنون اقتصاد این کشور مصرف محور است و مصرف داخلی جایگزین صادرات شده است. بحران ایجاد شده در نتیجه کروتا و قرنطینه ای که اخیرا در چین اتفاق افتاد می تواند روی مصرف تاثیر منفی داشته باشد و اقتصاد چین را با چالش تازه ای روبرو کند. چالشهایی که این بار می تواند باعث کاهش ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور شود و به دنبال آن دنیا را درگیر بحران های تازه بکند.»

صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود در مورد شرایط اقتصادی چین و تاثیر آن روی اقتصاد دنیا به شدت ابراز نگرانی کرده است. اقتصاد دنیا به دلیل همه گیری کرونا بسیار آسیب پذیر است و تحولات چین می تواند به دامنه مشکلات ایجاد شده در اقتصاد دنیا اضافه کند.

کد خبر: ۱۴۸٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha