۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
آیین نامه اجرایی شدن معاملات سهام عدالت نیاز به اصلاح دارد
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

آیین نامه اجرایی شدن معاملات سهام عدالت نیاز به اصلاح دارد

عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای اینکه سهام عدالت قابلیت معامله داشته باشد باید آیین اجرایی معاملات آن اصلاح شود.

به گزارش بازار، مجید عشقی با اشاره به اینکه مرجع تصمیم گیری برای اجرایی شدن معاملات سهام عدالت شورای عالی بورس است افزود: باید آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت اصلاح و تصویب شود که هنوز روند اصلاح آن در شورای عالی بورس تمام نشده است.

دبیر شورای عالی بورس در پاسخ به این سئوال که چه زمانی سهام عدالت قابلیت معامله دارد گفت:ابتدا باید ترتیب برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت مشخص شود، سپس این شورا درباره معاملاتی شدن سهام عدالت تصمیم‌گیری کند که شورای هنوز در این زمینه تصمیمی نگرفته است.

نکته:سهام عدالت از سال ۸۴ وارد عرصه اقتصادی کشور شده است و حدود ۴۹ میلیون سهامدار دارد که یکی از بزرگترین طرح‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود که با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره جاماندگان ممکن است تعداد سهامداران این سهام افزایش قابل توجهی پیدا کند.

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که از زمان آزاد سازی آن در سال ۱۳۹۹ (اردبیهشت ۳۰ درصد و خرداد ۶۰ درصد) و بعد توقف آن تاکنون با نوسان فراوانی همراه بوده به طوری که ارزش فعلی این سهام در مقایسه با دوران اوج بازار در مرداد سال ۹۹ با افت حدود ۵۰ درصدی مواجه شده است.

از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ضعف مدیریت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکت‌ها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکت‌ها به شمار می‌رود.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی به افراد طبق قرار گرفتن در دهک‌های مختلف واگذار شده است.

سبد سهام عدالت در پایان روز چهارشنبه و آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (هفتم اردبیهشت) حدود یک درصد رشد داشت. ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۴ میلیون و ۴۴۴ هزار تومان رسید.

ارزش سبد یک میلیونی سهام عدالت هم به ۲۷ میلیون و ۲۰۹ هزار تومان رسید و ارزش سبد ۴۹۲ هزار تومانی هم به ۱۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسید. ارزش ۶٠ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی به هشت میلیون و ۶۶۶ هزار تومان رسیده است.

کد خبر: ۱۴۸٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha